‘Arbeidsconflict? Wacht niet te lang met hulp inschakelen’

arbeidsconflict wat nu?
Daisy Awadalla: “In een conflict met je werknemer of werkgever kan het lastig zijn emoties erbuiten te houden, maar vaak schiet je er niet veel mee op om ze te tonen.” (Foto: Michel ter Wolfbeek)
  • Home
  • Artikel
  • ‘Arbeidsconflict? Wacht niet te lang met hulp inschakelen’

Jurist Daisy Awadalla heeft sinds drie jaar haar eigen bedrijf, Dayslaw in Hoofddorp. Ze is actief op verschillende rechtsgebieden, waaronder het arbeidsrecht. Ze wordt regelmatig ingeschakeld bij een arbeidsconflict.

door Naomi Heidinga

Voor veel mensen is het best een stap om hulp in te schakelen van een jurist. Wellicht is men bang om een situatie te verergeren, of vreest men voor de kosten. “Dat begrijp ik best. Daarom doe ik mijn best om laagdrempelig te zijn. Het eerste gesprek is altijd gratis. Pas daarna beslis je of je met mij door wilt gaan.”

Lees grondig!

Het inschakelen van een jurist, iemand die je bij kan staan, is geen slecht idee wanneer je het gevoel hebt dat je onrecht wordt aangedaan. “Je kunt een zoektocht doen op internet, maar het loont vaak meer om een expert in te schakelen, die precies weet waar je op moet letten.” Deze expert kan op een zakelijke wijze onderhandelen en communiceren met de werkgever. “In een conflict met je werknemer of werkgever kan het lastig zijn emoties erbuiten te houden, maar vaak schiet je er niet veel mee op om ze te tonen. Ik kan op verschillende manieren helpen, bijvoorbeeld met het opstellen van een zakelijke mail, met daarin het juiste jargon.”

Daisy geeft een aantal belangrijke tips voor mensen die een tijdelijk of vast contract aangaan. “De eerste lijkt voor de hand liggend, maar in de praktijk zie ik ook anders. Dus: lees het contract grondig door voor je iets tekent. Wat is afgesproken qua salaris, arbeidsvoorwaarden en vakantiedagen? Zijn er gedragsregels die gelden? Teken niet te snel, denk ook na of de voorwaarden uit het contract je later ook passen. Een concurrentiebeding kan het lastig maken om elders aan de slag te gaan. Dan mag je niet zomaar hetzelfde werk doen binnen een straal van een aantal kilometer van je huidige baan.”

Wat te doen bij een arbeidsconflict?

Heb je een conflict met je werkgever? “Bewaar dan de correspondentie met je werkgever, zoals appjes en mails. Het is belangrijk om een dossier op te bouwen. Dit geldt overigens ook voor de werkgever, wanneer deze een werknemer wil ontslaan. Dat gaat in Nederland niet zomaar, werknemers worden over het algemeen goed beschermd. Mondelinge afspraken, daar heb je niet zoveel aan mocht het toch tot een rechtszaak komen. Veel cliënten vergeten om bewijsmateriaal op te slaan, terwijl dit wel belangrijk is.”

Bij een tijdelijk contract van zes maanden of langer is de werkgever verplicht om een maand voor het aflopen van het contract dit te melden bij de werknemer. Dit heet de aanzegplicht. “Doet de werkgever dit niet, dan blijft deze in gebreke. De werknemer heeft recht op een aanzegvergoeding.” 

Ontslag op staande voet

Verlengt de werkgever het contract niet? Dan heeft de werknemer recht op een transitievergoeding. Dit geldt ook wanneer een werknemer wordt ontslagen en afspraken worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. De hoogte van de transitievergoeding is afhankelijk van het aantal jaren dat men in dienst is geweest en de hoogte van het salaris. “Het is zonde wanneer je dit geld laat liggen, omdat je het niet weet.”

Voor werkgevers is het eveneens opletten geblazen. “Heeft iemand zich ongepast gedragen, en is er reden voor een ontslag op staande voet? Let dan op dat je alle regels goed volgt. Wanneer je eerst iemand op non-actief stelt, en daarna pas ontslaat, kan het zijn dat, als de zaak bij de rechter komt, je als werkgever toch nog in het ongelijk wordt gesteld omdat je de juiste procedure niet hebt gevolgd. Het is zuur als je iemand die zich heeft misdragen toch nog een salaris moet meegeven.”

Rechtszaak voorkomen

In haar werk ziet Daisy veel gevallen waarin werknemers of werkgevers eerder aan de bel hadden moeten trekken, om conflicten niet te hoog te laten oplopen. “Toch probeer ik zoveel mogelijk in oplossingen te denken en ervoor te zorgen dat beide partijen eruit komen, zodat een rechtszaak niet nodig is. Daar zijn beide partijen vaak niet mee geholpen.” In haar praktijk ziet ze zowel cliënten die bij grote bedrijven werken, als medewerkers van de buurtsuper. “In het ene geval spreek je vooral met de HR-afdeling, in het andere geval direct met de directeur of eigenaar.”

Ook interessant: Controle op de werkvloer neemt toe

Bij één op de drie werkenden is er steeds meer controle op de werkvloer. Dit blijkt uit onderzoek van het CNV. 37 procent stelt dat het aantal mensen dat meekijkt op hun werkzaamheden toeneemt. 63 procent ervaart Nederland als een dichtgetimmerd land.

Bekijk ook

‘Arbeidsconflict? Wacht niet te lang met hulp inschakelen’

arbeidsconflict wat nu?
Daisy Awadalla: “In een conflict met je werknemer of werkgever kan het lastig zijn emoties erbuiten te houden, maar vaak schiet je er niet veel mee op om ze te tonen.” (Foto: Michel ter Wolfbeek)
  • Home
  • Artikel
  • ‘Arbeidsconflict? Wacht niet te lang met hulp inschakelen’

Jurist Daisy Awadalla heeft sinds drie jaar haar eigen bedrijf, Dayslaw in Hoofddorp. Ze is actief op verschillende rechtsgebieden, waaronder het arbeidsrecht. Ze wordt regelmatig ingeschakeld bij een arbeidsconflict.

door Naomi Heidinga

Voor veel mensen is het best een stap om hulp in te schakelen van een jurist. Wellicht is men bang om een situatie te verergeren, of vreest men voor de kosten. “Dat begrijp ik best. Daarom doe ik mijn best om laagdrempelig te zijn. Het eerste gesprek is altijd gratis. Pas daarna beslis je of je met mij door wilt gaan.”

Lees grondig!

Het inschakelen van een jurist, iemand die je bij kan staan, is geen slecht idee wanneer je het gevoel hebt dat je onrecht wordt aangedaan. “Je kunt een zoektocht doen op internet, maar het loont vaak meer om een expert in te schakelen, die precies weet waar je op moet letten.” Deze expert kan op een zakelijke wijze onderhandelen en communiceren met de werkgever. “In een conflict met je werknemer of werkgever kan het lastig zijn emoties erbuiten te houden, maar vaak schiet je er niet veel mee op om ze te tonen. Ik kan op verschillende manieren helpen, bijvoorbeeld met het opstellen van een zakelijke mail, met daarin het juiste jargon.”

Daisy geeft een aantal belangrijke tips voor mensen die een tijdelijk of vast contract aangaan. “De eerste lijkt voor de hand liggend, maar in de praktijk zie ik ook anders. Dus: lees het contract grondig door voor je iets tekent. Wat is afgesproken qua salaris, arbeidsvoorwaarden en vakantiedagen? Zijn er gedragsregels die gelden? Teken niet te snel, denk ook na of de voorwaarden uit het contract je later ook passen. Een concurrentiebeding kan het lastig maken om elders aan de slag te gaan. Dan mag je niet zomaar hetzelfde werk doen binnen een straal van een aantal kilometer van je huidige baan.”

Wat te doen bij een arbeidsconflict?

Heb je een conflict met je werkgever? “Bewaar dan de correspondentie met je werkgever, zoals appjes en mails. Het is belangrijk om een dossier op te bouwen. Dit geldt overigens ook voor de werkgever, wanneer deze een werknemer wil ontslaan. Dat gaat in Nederland niet zomaar, werknemers worden over het algemeen goed beschermd. Mondelinge afspraken, daar heb je niet zoveel aan mocht het toch tot een rechtszaak komen. Veel cliënten vergeten om bewijsmateriaal op te slaan, terwijl dit wel belangrijk is.”

Bij een tijdelijk contract van zes maanden of langer is de werkgever verplicht om een maand voor het aflopen van het contract dit te melden bij de werknemer. Dit heet de aanzegplicht. “Doet de werkgever dit niet, dan blijft deze in gebreke. De werknemer heeft recht op een aanzegvergoeding.” 

Ontslag op staande voet

Verlengt de werkgever het contract niet? Dan heeft de werknemer recht op een transitievergoeding. Dit geldt ook wanneer een werknemer wordt ontslagen en afspraken worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. De hoogte van de transitievergoeding is afhankelijk van het aantal jaren dat men in dienst is geweest en de hoogte van het salaris. “Het is zonde wanneer je dit geld laat liggen, omdat je het niet weet.”

Voor werkgevers is het eveneens opletten geblazen. “Heeft iemand zich ongepast gedragen, en is er reden voor een ontslag op staande voet? Let dan op dat je alle regels goed volgt. Wanneer je eerst iemand op non-actief stelt, en daarna pas ontslaat, kan het zijn dat, als de zaak bij de rechter komt, je als werkgever toch nog in het ongelijk wordt gesteld omdat je de juiste procedure niet hebt gevolgd. Het is zuur als je iemand die zich heeft misdragen toch nog een salaris moet meegeven.”

Rechtszaak voorkomen

In haar werk ziet Daisy veel gevallen waarin werknemers of werkgevers eerder aan de bel hadden moeten trekken, om conflicten niet te hoog te laten oplopen. “Toch probeer ik zoveel mogelijk in oplossingen te denken en ervoor te zorgen dat beide partijen eruit komen, zodat een rechtszaak niet nodig is. Daar zijn beide partijen vaak niet mee geholpen.” In haar praktijk ziet ze zowel cliënten die bij grote bedrijven werken, als medewerkers van de buurtsuper. “In het ene geval spreek je vooral met de HR-afdeling, in het andere geval direct met de directeur of eigenaar.”

Ook interessant: Controle op de werkvloer neemt toe

Bij één op de drie werkenden is er steeds meer controle op de werkvloer. Dit blijkt uit onderzoek van het CNV. 37 procent stelt dat het aantal mensen dat meekijkt op hun werkzaamheden toeneemt. 63 procent ervaart Nederland als een dichtgetimmerd land.