‘Zet medewerker centraal in AI-transformatie, dat levert meeste productiviteitswinst op’

transformatie naar ai
  • Home
  • Artikel
  • ‘Zet medewerker centraal in AI-transformatie, dat levert meeste productiviteitswinst op’

“Artificial Intelligence (AI) lijkt dé sleutel tot hogere productiviteit. Ongeveer 40 procent van de leidinggevenden voorspelt dat AI meer dan 30 procent winst zal opleveren.” Dit zegt Derk Koole business leader Career bij adviseur Mercer. “Tegelijkertijd lopen bedrijven het risico dat medewerkers achter gaan lopen op technische ontwikkelingen en zich minder betrokken voelen. Daarom is het belangrijk dat bedrijven ervoor zorgen dat zij medewerkers hierin meenemen.”

58 procent van de leidinggevenden gelooft dat technologie sneller vooruitgaat dan hun bedrijven medewerkers kunnen bijscholen, blijkt uit onderzoek van Mercer. “Het verhogen van de productiviteit hangt dus niet alleen af van technologie”, zegt Koole. “De inrichting van functies is belangrijk. Deze moet ervoor zorgen dat medewerkers beter functioneren; technologie kan daarbij ondersteunen.”

Aanpassen aan AI

Maar dit is wel een uitdaging, stelt Koole. “Ongeveer driekwart van de leidinggevenden maakt zich bijvoorbeeld zorgen over het vermogen van medewerkers om zich aan te passen. Daar komt bij dat maar iets meer dan een kwart van de hr-leiders zeer zelfverzekerd is over het opbouwen van een succesvolle samenwerking tussen mens en machine.”

Als de noodzaak helder is, dan passen mensen zich snel aan aan nieuwe situaties en technologische veranderingen, aldus Koole. “Dat heeft covid ons geleerd. Maar dan moet de technologie die medewerkers ondersteunt hen echt meerwaarde bieden. Daarom is het belangrijk dat organisaties zich bewust zijn van de kloof tussen de opvattingen van de top van het bedrijf en medewerkers op de werkvloer. Als medewerkers centraal staan in de transformaties rond AI en er oog is voor hun specifieke vaardigheden, levert dat de meeste productiviteitswinst op.”

Cruciale rol voor hr

Om ons huidige welzijnsniveau te behouden moeten minder mensen hoogwaardigere productiviteit leveren, zegt Koole. “Zeker met het oog op de huidige krappe arbeidsmarkt. De hr-afdeling speelt een cruciale, leidende rol bij deze veranderingen en moet samenwerken met de leiders van een organisatie. Samen kunnen zij de benodigde transformatie realiseren door medewerkers goed mee te nemen.”

Lees ook: ‘Werkgevers en werknemers moeten afspraken maken over algoritmisch management’

Binnen bedrijven en organisaties moeten werkgevers en werknemers het gesprek aangaan over het inzetten van algoritmes en het gebruik van data bij het aansturen van medewerkers.

Bekijk ook

‘Zet medewerker centraal in AI-transformatie, dat levert meeste productiviteitswinst op’

transformatie naar ai
  • Home
  • Artikel
  • ‘Zet medewerker centraal in AI-transformatie, dat levert meeste productiviteitswinst op’

“Artificial Intelligence (AI) lijkt dé sleutel tot hogere productiviteit. Ongeveer 40 procent van de leidinggevenden voorspelt dat AI meer dan 30 procent winst zal opleveren.” Dit zegt Derk Koole business leader Career bij adviseur Mercer. “Tegelijkertijd lopen bedrijven het risico dat medewerkers achter gaan lopen op technische ontwikkelingen en zich minder betrokken voelen. Daarom is het belangrijk dat bedrijven ervoor zorgen dat zij medewerkers hierin meenemen.”

58 procent van de leidinggevenden gelooft dat technologie sneller vooruitgaat dan hun bedrijven medewerkers kunnen bijscholen, blijkt uit onderzoek van Mercer. “Het verhogen van de productiviteit hangt dus niet alleen af van technologie”, zegt Koole. “De inrichting van functies is belangrijk. Deze moet ervoor zorgen dat medewerkers beter functioneren; technologie kan daarbij ondersteunen.”

Aanpassen aan AI

Maar dit is wel een uitdaging, stelt Koole. “Ongeveer driekwart van de leidinggevenden maakt zich bijvoorbeeld zorgen over het vermogen van medewerkers om zich aan te passen. Daar komt bij dat maar iets meer dan een kwart van de hr-leiders zeer zelfverzekerd is over het opbouwen van een succesvolle samenwerking tussen mens en machine.”

Als de noodzaak helder is, dan passen mensen zich snel aan aan nieuwe situaties en technologische veranderingen, aldus Koole. “Dat heeft covid ons geleerd. Maar dan moet de technologie die medewerkers ondersteunt hen echt meerwaarde bieden. Daarom is het belangrijk dat organisaties zich bewust zijn van de kloof tussen de opvattingen van de top van het bedrijf en medewerkers op de werkvloer. Als medewerkers centraal staan in de transformaties rond AI en er oog is voor hun specifieke vaardigheden, levert dat de meeste productiviteitswinst op.”

Cruciale rol voor hr

Om ons huidige welzijnsniveau te behouden moeten minder mensen hoogwaardigere productiviteit leveren, zegt Koole. “Zeker met het oog op de huidige krappe arbeidsmarkt. De hr-afdeling speelt een cruciale, leidende rol bij deze veranderingen en moet samenwerken met de leiders van een organisatie. Samen kunnen zij de benodigde transformatie realiseren door medewerkers goed mee te nemen.”

Lees ook: ‘Werkgevers en werknemers moeten afspraken maken over algoritmisch management’

Binnen bedrijven en organisaties moeten werkgevers en werknemers het gesprek aangaan over het inzetten van algoritmes en het gebruik van data bij het aansturen van medewerkers.