‘Winkels eerder dicht door aanhoudend personeelstekort’

Winkels eerder dicht door personeelstekort
  • Home
  • Artikel
  • ‘Winkels eerder dicht door aanhoudend personeelstekort’

Het aanhoudende personeelstekort in de retailsector blijft een aanzienlijke hindernis voor veel ondernemers. “Winkels zijn bijvoorbeeld korter open of blijven zelfs gesloten vanwege het gebrek aan personeel”, zegt Dirk Mulder, sectorspecialist Trade & Retail bij ING Sector Banking. “Dit heeft impact op de omzet van retailondernemers, terwijl de sector het momenteel al niet makkelijk heeft door een teruglopende consumentenvraag en oplopende kosten.”

Een verminderde klantenservice is een van de gevolgen van het aanhoudende personeelstekort, aldus Mulder. “Winkels hebben moeite om voldoende personeel in te zetten om klanten te helpen, klantvragen te beantwoorden en klanten een positieve winkelervaring te bieden. Een verlies van omzet ligt op de loer zodra de klanttevredenheid afneemt.”

Hogere werkdruk in winkels

Ook kunnen door het tekort aan mensen problemen ontstaan om de voorraad bij te houden. Met als gevolg dat schappen leeg komen te staan en klanten misgrijpen. Dat heeft een nadelig effect op de algehele klantervaring.

Een ander gevolg zijn vertragingen in de operationele processen, zegt Mulder. “Bijvoorbeeld bij het verwerken van bestellingen en leveringen. Zo worden bestelde producten later bezorgd.” Ook kan het tekort aan personeel de werkdruk op bestaande medewerkers flink verhogen. “Dat kan weer leiden tot een verminderde productiviteit of zelfs burn-out.”

Hoe los je een personeelstekort op?

Volgens Mulder kunnen retailers de personele uitdagingen aanpakken door te investeren in technologieën als self-checkout, automatisering en artificial intelligence (AI). “Hierdoor kunnen taken efficiënter worden uitgevoerd. Dan zorgt voor minder druk op menselijke arbeid en een efficiëntere winkelervaring. Medewerkers kunnen zich namelijk weer helemaal focussen op de service aan de klant.”

“Daarnaast is het voor retailondernemers essentieel om te investeren in het aantrekken en behouden van talent”, vervolgt de sectorspecialist. “Bijvoorbeeld door samenwerkingen aan te gaan met onderwijsinstellingen om gerichte opleidingen aan te bieden, passend bij de behoeften van de sector. En het aanbieden van concurrerende salarissen, flexibele werktijden en doorgroeimogelijkheden kan de interesse van potentiële (jonge) werknemers vergroten.”

Supermarkt en kledingwinkel nu ook de klos

De krapte heeft zich verspreid over de hele sector. Tekorten zijn er al lang niet meer alleen in specifieke verkoopsegmenten. Ook bij webwinkels en in andere algemene segmenten als kleding- en schoenenwinkels, drogisterijen en supermarkten overstijgt de vraag het aanbod van werkzoekenden ruim. Lees er hier meer over.

Bekijk ook

‘Winkels eerder dicht door aanhoudend personeelstekort’

Winkels eerder dicht door personeelstekort
  • Home
  • Artikel
  • ‘Winkels eerder dicht door aanhoudend personeelstekort’

Het aanhoudende personeelstekort in de retailsector blijft een aanzienlijke hindernis voor veel ondernemers. “Winkels zijn bijvoorbeeld korter open of blijven zelfs gesloten vanwege het gebrek aan personeel”, zegt Dirk Mulder, sectorspecialist Trade & Retail bij ING Sector Banking. “Dit heeft impact op de omzet van retailondernemers, terwijl de sector het momenteel al niet makkelijk heeft door een teruglopende consumentenvraag en oplopende kosten.”

Een verminderde klantenservice is een van de gevolgen van het aanhoudende personeelstekort, aldus Mulder. “Winkels hebben moeite om voldoende personeel in te zetten om klanten te helpen, klantvragen te beantwoorden en klanten een positieve winkelervaring te bieden. Een verlies van omzet ligt op de loer zodra de klanttevredenheid afneemt.”

Hogere werkdruk in winkels

Ook kunnen door het tekort aan mensen problemen ontstaan om de voorraad bij te houden. Met als gevolg dat schappen leeg komen te staan en klanten misgrijpen. Dat heeft een nadelig effect op de algehele klantervaring.

Een ander gevolg zijn vertragingen in de operationele processen, zegt Mulder. “Bijvoorbeeld bij het verwerken van bestellingen en leveringen. Zo worden bestelde producten later bezorgd.” Ook kan het tekort aan personeel de werkdruk op bestaande medewerkers flink verhogen. “Dat kan weer leiden tot een verminderde productiviteit of zelfs burn-out.”

Hoe los je een personeelstekort op?

Volgens Mulder kunnen retailers de personele uitdagingen aanpakken door te investeren in technologieën als self-checkout, automatisering en artificial intelligence (AI). “Hierdoor kunnen taken efficiënter worden uitgevoerd. Dan zorgt voor minder druk op menselijke arbeid en een efficiëntere winkelervaring. Medewerkers kunnen zich namelijk weer helemaal focussen op de service aan de klant.”

“Daarnaast is het voor retailondernemers essentieel om te investeren in het aantrekken en behouden van talent”, vervolgt de sectorspecialist. “Bijvoorbeeld door samenwerkingen aan te gaan met onderwijsinstellingen om gerichte opleidingen aan te bieden, passend bij de behoeften van de sector. En het aanbieden van concurrerende salarissen, flexibele werktijden en doorgroeimogelijkheden kan de interesse van potentiële (jonge) werknemers vergroten.”

Supermarkt en kledingwinkel nu ook de klos

De krapte heeft zich verspreid over de hele sector. Tekorten zijn er al lang niet meer alleen in specifieke verkoopsegmenten. Ook bij webwinkels en in andere algemene segmenten als kleding- en schoenenwinkels, drogisterijen en supermarkten overstijgt de vraag het aanbod van werkzoekenden ruim. Lees er hier meer over.