Hoe geef je iemand feedback? Hoe voer je een slechtnieuwsgesprek? Als trainingsacteur helpt Meike van Es werknemers van bedrijven als KLM en de NS om zulke vaardigheden onder de knie te krijgen. “Dit werk is niet te vergelijken met op het toneel staan.”
door Lieke van der Made
Als jong meisje wist Meike (28) al dat ze actrice wilde worden. “Het leek me altijd al leuk om iets kunstzinnigs te doen”, zegt ze. Totdat de Barneveldse als tiener een bezoek bracht aan de Kunstacademie, samen met haar ouders. “Het was zo’n vrije, excentrieke school – heel anders dan ik als dorpsmeisje gewend was.”
Overrompeld besloot ze de kunstwereld voorlopig ‘af te zweren’ en startte ze een opleiding geschiedenis. “Maar het bleef kriebelen en na het behalen van mijn master ging ik alsnog naar de Toneelacademie.”
Trainingsacteur is ook gesprekspartner
Tijdens haar studie kwam Meike in contact met een bureau voor trainingsacteurs, waar ze intern kon worden opgeleid. Een trainingsacteur is gespecialiseerd in het spelen van een rol binnen leersituaties, zoals een feedback-, weerbaarheids- of leiderschapstraining. “Je bent als gesprekspartner aanwezig bij zo’n training, zodat deelnemers een stukje theorie in de praktijk kunnen brengen en ermee kunnen oefenen.” De mogelijkheid om tijdens haar opleiding al geld te verdienen met het acteervak, liet ze niet aan zich voorbijgaan: “Ik voelde me een geluksvogel, ook al moest ik vaak keihard werken om mijn baan en studie te combineren.”
Van stewardess tot politie
Als trainingsacteur komt Meike, tegenwoordig woonachtig in Utrecht, bij allerlei grote bedrijven en organisaties over de vloer: van de NS tot KLM en Defensie. Geen dag is hetzelfde, vertelt ze enthousiast. “De ene keer kruip ik in de huid van een stewardess voor KLM en de andere keer werk ik voor de politie, waar ik onderdeel uitmaak van de psychologische test voor het onderdeel werving en selectie. Zo kom ik elke dag thuis met nieuwe verhalen.”
Na drie jaar voor een bureau te hebben gewerkt, startte ze in januari als zelfstandige. “Dat was een bewuste keuze. Ik heb nu meer regie over mijn eigen agenda en kan ernaast ook ander acteerwerk doen.” Zo werkt ze onder meer aan een eigen voorstelling, waarmee ze volgend jaar op de planken hoopt te staan.
‘Wanneer je in een theater speelt, wil je iets losmaken bij het publiek. Bij een training voer je juist geen groot spektakel op’
“Trainingsacteren en toneelspelen zijn twee totaal verschillende dingen en ik vind beide fantastisch. Wanneer je in een theater speelt, wil je iets losmaken bij het publiek. Bij een training voer je juist geen groot spektakel op, maar draait het om een bepaald leerdoel. Het belangrijkste is dat je goed luistert naar de ander, zelf sta je niet op de voorgrond.” Hoewel Meike zich vooraf goed inleest in een organisatie, is trainingsacteren ook een kwestie van improviseren: “We reconstrueren een specifieke situatie en ik ga bij mezelf na welke impact iemands woorden op me hebben. Daarna reageer ik en geef ik feedback.”
Alle voelsprieten aan
De afwisseling is een van de dingen die Meike het leukst vindt aan haar werk. “Mijn weken zijn nooit hetzelfde en het is bijzonder om een kijkje achter de schermen te krijgen bij zoveel verschillende bedrijven en organisaties. Het is wel een baan waarbij je al je voelsprieten moet gebruiken, waardoor mijn hoofd geregeld overuren draait.”
Lees ook: ‘Werk voelt niet als werk als je het met passie doet’
In de toekomst hoopt ze met name een goede balans tussen werk en privé te vinden. “De afgelopen jaren heb ik vooral op het gaspedaal gestaan en als beginnend zzp’er pakte ik bijna alle klussen aan. Tegelijkertijd prijs ik mezelf gelukkig dat ik meer dan genoeg werk heb. Ik kan vijf dagen per week doen wat ik het liefste doe en ben niet afhankelijk van commerciële klussen. Dat is een groot cadeau.”