“Als werkvoorbereider service bij Thermofrost ben je een belangrijke schakel tussen technici, klanten en leveranciers. Vanuit ons kantoor in Amersfoort zul je veel telefonisch contact met hen hebben. Goede communicatieve vaardigheden zijn erg belangrijk”, zegt technisch directeur Edwin Gosens van Thermofrost. Het bedrijf heeft een vacature voor deze functie.
Thermofrost vindt zijn oorsprong eind jaren zestig. Na een aantal fusies en overnames groeit het bedrijf uit tot een onafhankelijk service- en onderhoudsbedrijf voor koeltechniek en airco’s. “We doen voornamelijk onderhoud aan grote koelinstallaties bij onder meer kantoorpanden, ziekenhuizen en overheidsgebouwen”, vertelt Edwin Gosens. “We werken vooral in opdracht van grote installateurs, zoals Heijmans en Unica. Die hebben de betreffende panden in onderhoud, maar besteden dan de koelinstallaties aan ons uit.”
Sterk punt: snelle responstijd
In totaal werken er 33 mensen bij Thermofrost, waarvan dertien man op kantoor en twintig service-engineers die vanuit huis opereren. “Die zitten in Groningen en Maastricht, Rotterdam en Enschede en alles wat daartussen zit. Maar ons kantoor zit in Amersfoort, van daaruit wordt de centrale planning gedaan om alle monteurs aan te sturen. Ons sterke punt is onze snelle responstijd. Doordat we door het hele land monteurs hebben zitten, kunnen we altijd binnen 24 uur aanwezig zijn bij meldingen van storingen.”
Ondanks dat het grootste deel van de werknemers vanuit huis werkt, lukt het Edwin en zijn collega’s om regelmatig met alle werknemers samen te komen en een groepsgevoel te creëren. “We hebben een jaarlijks personeelsuitje en hebben een paar keer per jaar een barbecue of etentje. Met kerst hebben we bijvoorbeeld een kerstdiner met partners.”
Lees ook: Klimaatberoepen in trek in bouw, industrie en techniek
Daarnaast probeert Gosens op individueel niveau tijd te maken voor alle monteurs. “Ons bedrijf is laagdrempelig en met korte lijnen. Ik ben technisch directeur, maar heb veel contact met monteurs op locatie. Ik bezoek ze eigenlijk allemaal iedere maand wel een keer.” Al deze initiatieven zorgen voor een familiaire sfeer waar werknemers zich gewaardeerd voelen. Getuige ook het feit dat zij vaak lang in dienst blijven. „Er zijn er al zes die 25 jaar en drie die 12,5 jaar bij ons werken. Het is hier heel fijn werken, maar dat weet je natuurlijk pas echt als je hier komt.”
Vacature werkvoorbereider service
“We hebben momenteel een vacature openstaan voor werkvoorbereider service”, vertelt de technisch directeur. “Deze medewerker werkt vanuit het kantoor in Amersfoort.” De werkvoorbereider ontvangt rapporten van de monteurs waarin zij verslag doen van wat ze op hun klus tegenkomen. “Daar staat bijvoorbeeld in dat een compressor defect is en er onderdelen vervangen moeten worden. De werkvoorbereider vraagt materialen op bij de leveranciers, prijst die af en stuurt dan een offerte naar de klant.”
Een diploma is volgens Gosens niet noodzakelijk, maar affiniteit met (koel)techniek komt wel van pas. Doordat je als werkvoorbereider een schakel bent tussen verschillende interne en externe belanghebbenden, is het vooral belangrijk om communicatief vaardig te zijn. “Je hebt veel telefonisch contact met de service-engineers en leveranciers over wat er besteld moet worden en je schakelt direct met de planner.”
Interesse?
Heb je interesse in de functie van werkvoorbereider service? Reageer dan, alléén via e-mail, naar: bvanmeijgaarden@thermofrost.nl. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Bas van Meijgaarden: 033 4604130.