Samen op de fiets naar het werk

Florien en Bert: 'We kiezen de route uit.' (Arnoud J Spaaij)

Florien en Bert de Ridder stappen ’s morgens samen op de fiets om naar het werk te gaan. Al zo’n 15 jaar fietsen ze samen op. En niet alleen naar hun werk.

De mogelijkheid om samen naar je werk te fietsen heeft niet iedereen. Maar voor Florien en Bert de Ridder kwam het heel mooi uit omdat beiden in Leusden werken. „Aanvankelijk scheelde het nog een klein stukje maar het bedrijf waar Bert werkt verhuisde en nu kunnen we eigenlijk zo naar elkaar zwaaien als we aan het werk zijn,” vertelt Florien met een lach.

Enkele jaren geleden stopte het werk van Florien in leusden. Het bedrijf verhuisde naar Amsterdam. Op dat moment fietsen beiden al samen naar het werk. „Ik wilde niet mee nar Amsterdam. Maar niet veel later ben ik toch weer begonnen op dezelfde locatie. Bij het Sports Business Center achter de receptie. Voor twee dagen zodat ik ook tijd heb voor mijn kleinkinderen.”

ROUTE Bert werkt al lang bij het Controle Orgaan Kwaliteits Zaken, de Nederlandse toezichthouder op het gebied van zuivel, pluimvee en eieren. „Ik fiets al sinds negentiendrieënnegentig naar mijn werk. Ooit met een dorpsgenoot maar samen met mijn vrouw sinds een jaar of vijftien.”
De route naar het werk die gefietst wordt wisselt wel eens. „We kunnen langs de Hessenweg en langs de Asschatterweg. Sinds het fietspad via Asschat er ligt kan dat. Eerder was het eigenlijk niet veilig. Nu kiezen we, afhankelijk van de omstandigheden. Als het mooi weer is dan nemen we de toeristische route over Asschat.”

BOODSCHAPPEN Met al hun fietservaring kijken ze kritisch naar het verkeer en de mogelijkheden. „De fietspaden liggen voornamelijk aan één kant van de weg. Dat betekent ook tegenliggers. Niet alle andere fietsers, vooral schooljeugd, houden daar rekening mee,” legt Florien uit. „Voor fietsers zijn het fietspad langs de Asschatterweg maar ook de aanpassing van het fietspad langs de Hessenweg echt verbeteringen,” zegt Bert, „Voor auto’s niet. Vooral het ontbreken van de middenstreep maar ook de smallere rijstroken op de Hessenweg zorgen nog wel eens voor vreemde uitwijkingen. Vrachtauto’s en landbouwverkeer komt dan soms gevaarlijk dichtbij of zelfs op het fietspad.”
Het paar fietst niet alleen maar naar het werk. Florien: „Eigenlijk alle afstanden tot tien kilometer fietsen we. Dus ook naar Barneveld. Een boodschap in het dorp natuurlijk en als we veel hebben gaan we ook weer samen. Dan hebben we vier in plaats van twee fietstassen hè,” zegt Bert.

LEGE ACCU Bert heeft een e-bike terwijl Florien alle energie zelf moet geven om vooruit te komen. „Via mij heeft Florien ook ondersteuning hoor,” lacht Bert. Florien: „Voor Bert was de keuze voor een e-bike wel logisch. Mijn fiets heb ik al lang en er is natuurlijk verschil. In onderhoud vooral. Maar ook dat opladen is niets voor mij. Ik weet gewoon dat ik een keer met een lege accu sta,” zegt Florien. Bert pareert: „Maar je kan altijd zelf trappen ook al gaat het wat zwaarder. Dat is heel anders bij een auto.”

Bekijk ook

Samen op de fiets naar het werk

Florien en Bert: 'We kiezen de route uit.' (Arnoud J Spaaij)

Florien en Bert de Ridder stappen ’s morgens samen op de fiets om naar het werk te gaan. Al zo’n 15 jaar fietsen ze samen op. En niet alleen naar hun werk.

De mogelijkheid om samen naar je werk te fietsen heeft niet iedereen. Maar voor Florien en Bert de Ridder kwam het heel mooi uit omdat beiden in Leusden werken. „Aanvankelijk scheelde het nog een klein stukje maar het bedrijf waar Bert werkt verhuisde en nu kunnen we eigenlijk zo naar elkaar zwaaien als we aan het werk zijn,” vertelt Florien met een lach.

Enkele jaren geleden stopte het werk van Florien in leusden. Het bedrijf verhuisde naar Amsterdam. Op dat moment fietsen beiden al samen naar het werk. „Ik wilde niet mee nar Amsterdam. Maar niet veel later ben ik toch weer begonnen op dezelfde locatie. Bij het Sports Business Center achter de receptie. Voor twee dagen zodat ik ook tijd heb voor mijn kleinkinderen.”

ROUTE Bert werkt al lang bij het Controle Orgaan Kwaliteits Zaken, de Nederlandse toezichthouder op het gebied van zuivel, pluimvee en eieren. „Ik fiets al sinds negentiendrieënnegentig naar mijn werk. Ooit met een dorpsgenoot maar samen met mijn vrouw sinds een jaar of vijftien.”
De route naar het werk die gefietst wordt wisselt wel eens. „We kunnen langs de Hessenweg en langs de Asschatterweg. Sinds het fietspad via Asschat er ligt kan dat. Eerder was het eigenlijk niet veilig. Nu kiezen we, afhankelijk van de omstandigheden. Als het mooi weer is dan nemen we de toeristische route over Asschat.”

BOODSCHAPPEN Met al hun fietservaring kijken ze kritisch naar het verkeer en de mogelijkheden. „De fietspaden liggen voornamelijk aan één kant van de weg. Dat betekent ook tegenliggers. Niet alle andere fietsers, vooral schooljeugd, houden daar rekening mee,” legt Florien uit. „Voor fietsers zijn het fietspad langs de Asschatterweg maar ook de aanpassing van het fietspad langs de Hessenweg echt verbeteringen,” zegt Bert, „Voor auto’s niet. Vooral het ontbreken van de middenstreep maar ook de smallere rijstroken op de Hessenweg zorgen nog wel eens voor vreemde uitwijkingen. Vrachtauto’s en landbouwverkeer komt dan soms gevaarlijk dichtbij of zelfs op het fietspad.”
Het paar fietst niet alleen maar naar het werk. Florien: „Eigenlijk alle afstanden tot tien kilometer fietsen we. Dus ook naar Barneveld. Een boodschap in het dorp natuurlijk en als we veel hebben gaan we ook weer samen. Dan hebben we vier in plaats van twee fietstassen hè,” zegt Bert.

LEGE ACCU Bert heeft een e-bike terwijl Florien alle energie zelf moet geven om vooruit te komen. „Via mij heeft Florien ook ondersteuning hoor,” lacht Bert. Florien: „Voor Bert was de keuze voor een e-bike wel logisch. Mijn fiets heb ik al lang en er is natuurlijk verschil. In onderhoud vooral. Maar ook dat opladen is niets voor mij. Ik weet gewoon dat ik een keer met een lege accu sta,” zegt Florien. Bert pareert: „Maar je kan altijd zelf trappen ook al gaat het wat zwaarder. Dat is heel anders bij een auto.”