Ruimte voor groei bij Jansen Rioolreiniging

(Aram Jansen)

Het riool. De meeste mensen denken liever niet aan die plek, maar bij Jansen Rioolreiniging is het een wereld van mogelijkheden en innovatie. Het bedrijf groeit snel, maar wagens staan stil. ,,Wij zoeken chauffeurs die wel van een uitdaging houden.”

Jansen Rioolreiniging is een echt familiebedrijf. Jansen senior startte in 1970 op een zolderkamer. Via Het Kromme Gat in Boven-Hardinxveld is het bedrijf sinds juli 2020 neergestreken in Sliedrecht. Jansen junior, die in 1989 in het bedrijf kwam, is er niet meer weg te denken. ,,We zijn een reinigingsbedrijf en maken de riolen en straten schoon. Daarvoor hebben we een leuke ploeg van 35 man én vrouw personeel, rioolreinigingswagens, straatveegwagens en kolkenzuigers. Daarnaast voeren we rioolinspecties en -reparaties uit, ook vanuit het riool zelf. We begeleiden klanten, rapporteren wat we tegenkomen en denken mee om problemen te voorkomen of op te lossen. Daar zijn we goed in, inmiddels hebben we nationaal en internationaal naam opgebouwd. Het bedrijf groeit. Niet alleen door de toename van werk, maar ook door het ontwikkelen van de wagens naar de laatste milieueisen en technologie.”

Op de wagens is Jansen junior duidelijk trots. En terecht. ,,Ieder jaar ontwikkelen we zo’n drie nieuwe vrachtwagens, die inmiddels meer rijdende computers zijn. Dat is enerzijds om de milieueisen. Diesel gaat in de ban en onze wagens werken aan de straat en in woonwijken. Dan moet er zo min mogelijk uitstoot zijn. Twee wagens rijden daarom al op aardgas (CNG) en we houden de mogelijkheden voor alternatieve brandstof, zoals waterstof, goed in de gaten. Elektrisch is voor ons nu nog geen doen. Onze voertuigen zijn zwaar en accu’s zouden ze nog meer gewicht geven en ruimte kosten. Daarnaast hebben we de kracht nodig, dat is niet constant in de elektrische afdeling te vinden.” Jansen koopt niet zomaar een auto bij een dealer. ,,Onze vrachtwagens worden speciaal voor ons ontwikkeld of omgebouwd. We rijden veel met het stuur rechts. Dat zorgt ervoor dat we goed langs de stoep kunnen rijden, zonder schade te maken aan andere voertuigen en objecten. Ook kan de chauffeur zo de helper goed in de gaten houden. Om dezelfde reden zijn er geen uitstekende wielkasten of wieldoppen.”

Om het wagenpark optimaal te gebruiken, zijn er chauffeurs met een groot rijbewijs nodig. ,,Chauffeurs die de handen uit de mouwen willen steken. Onze werkdagen zijn normaal tussen half 7 en een uur of 5. Dan vertrekken de chauffeur en zijn vaste collega in een bedrijfsauto naar de vrachtwagen bij de klant. Ter plaatse kunnen er diverse werkzaamheden zijn, van gewone reiniging, naar inspecties en GPS-inmetingen van kolken. Alles wordt geregistreerd met de computer. Omdat onze wagens zo specifiek zijn, verwachten we niet dat nieuw personeel er meteen wegwijs mee is. We bieden interne opleidingen en er is ruimte voor groei. Code95, BHV en VCA kan, wanneer nog niet aanwezig, ook via ons worden gehaald. We hanteren een hoge norm van veilig werken en handhaven de kwaliteit, dus het personeel gaat met een goede basis, werkkleding en veiligheidsmaterieel de weg op. We hebben het werk en materieel, nu hopen we nog op de mensen die dat materieel de weg op kan krijgen en ons en onze klanten blij kunnen maken.”

Bekijk ook

Ruimte voor groei bij Jansen Rioolreiniging

(Aram Jansen)

Het riool. De meeste mensen denken liever niet aan die plek, maar bij Jansen Rioolreiniging is het een wereld van mogelijkheden en innovatie. Het bedrijf groeit snel, maar wagens staan stil. ,,Wij zoeken chauffeurs die wel van een uitdaging houden.”

Jansen Rioolreiniging is een echt familiebedrijf. Jansen senior startte in 1970 op een zolderkamer. Via Het Kromme Gat in Boven-Hardinxveld is het bedrijf sinds juli 2020 neergestreken in Sliedrecht. Jansen junior, die in 1989 in het bedrijf kwam, is er niet meer weg te denken. ,,We zijn een reinigingsbedrijf en maken de riolen en straten schoon. Daarvoor hebben we een leuke ploeg van 35 man én vrouw personeel, rioolreinigingswagens, straatveegwagens en kolkenzuigers. Daarnaast voeren we rioolinspecties en -reparaties uit, ook vanuit het riool zelf. We begeleiden klanten, rapporteren wat we tegenkomen en denken mee om problemen te voorkomen of op te lossen. Daar zijn we goed in, inmiddels hebben we nationaal en internationaal naam opgebouwd. Het bedrijf groeit. Niet alleen door de toename van werk, maar ook door het ontwikkelen van de wagens naar de laatste milieueisen en technologie.”

Op de wagens is Jansen junior duidelijk trots. En terecht. ,,Ieder jaar ontwikkelen we zo’n drie nieuwe vrachtwagens, die inmiddels meer rijdende computers zijn. Dat is enerzijds om de milieueisen. Diesel gaat in de ban en onze wagens werken aan de straat en in woonwijken. Dan moet er zo min mogelijk uitstoot zijn. Twee wagens rijden daarom al op aardgas (CNG) en we houden de mogelijkheden voor alternatieve brandstof, zoals waterstof, goed in de gaten. Elektrisch is voor ons nu nog geen doen. Onze voertuigen zijn zwaar en accu’s zouden ze nog meer gewicht geven en ruimte kosten. Daarnaast hebben we de kracht nodig, dat is niet constant in de elektrische afdeling te vinden.” Jansen koopt niet zomaar een auto bij een dealer. ,,Onze vrachtwagens worden speciaal voor ons ontwikkeld of omgebouwd. We rijden veel met het stuur rechts. Dat zorgt ervoor dat we goed langs de stoep kunnen rijden, zonder schade te maken aan andere voertuigen en objecten. Ook kan de chauffeur zo de helper goed in de gaten houden. Om dezelfde reden zijn er geen uitstekende wielkasten of wieldoppen.”

Om het wagenpark optimaal te gebruiken, zijn er chauffeurs met een groot rijbewijs nodig. ,,Chauffeurs die de handen uit de mouwen willen steken. Onze werkdagen zijn normaal tussen half 7 en een uur of 5. Dan vertrekken de chauffeur en zijn vaste collega in een bedrijfsauto naar de vrachtwagen bij de klant. Ter plaatse kunnen er diverse werkzaamheden zijn, van gewone reiniging, naar inspecties en GPS-inmetingen van kolken. Alles wordt geregistreerd met de computer. Omdat onze wagens zo specifiek zijn, verwachten we niet dat nieuw personeel er meteen wegwijs mee is. We bieden interne opleidingen en er is ruimte voor groei. Code95, BHV en VCA kan, wanneer nog niet aanwezig, ook via ons worden gehaald. We hanteren een hoge norm van veilig werken en handhaven de kwaliteit, dus het personeel gaat met een goede basis, werkkleding en veiligheidsmaterieel de weg op. We hebben het werk en materieel, nu hopen we nog op de mensen die dat materieel de weg op kan krijgen en ons en onze klanten blij kunnen maken.”