Professioneel verkeersregelaar op je 79ste: ‘Prachtig om te doen’

verkeersregelaar pensioen
Henk Bergertijdens een klus in Amsterdam. “Blijf tijdens dit werk constant bewegen, dan val je beter op.”
  • Home
  • Artikel
  • Professioneel verkeersregelaar op je 79ste: ‘Prachtig om te doen’

Hoezo achter de geraniums gaan zitten als je – lang geleden – de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebt? Henk Berger (79) uit Nunspeet moet er niets van weten. Als beroepsverkeersregelaar is hij sinds 2008 werkzaam bij StarPark in zijn woonplaats. “Zolang het lichamelijk allemaal wil, ga ik hier gewoon mee door.”

door Barry Wensink

Henk Berger loopt al een behoorlijk tijdje mee in het arbeidsproces. “In 1976 ben ik als docent algemene techniek gaan werken bij de Burgemeester Folkertschool in Elburg. Dat heb ik zeven jaar gedaan en toen ben ik bij Landstede MBO in Harderwijk terechtgekomen als docent Werktuigbouwkunde.”

Verkeersregelaar sinds z’n 64ste

Op zijn 58ste verliet Berger het onderwijs en ging hij als klusjesman aan de slag en deed hij vrijwilligerswerk. In 2008 kwam de functie van verkeersregelaar parkeerbeheer voorbij bij StarPark. “Mijn eerste klus was bij Hooge Vuursche in de gemeente Baarn. Iemand had te diep in het glaasje gekeken en ik moest hem naar huis brengen.” Berger volgde een opleiding om de juiste papieren voor zijn functie te bemachtigen. Hij tovert een pasje tevoorschijn waarop staat dat hij zijn werk (sowieso) tot medio 2027 mag verrichten. 

Toen Berger aan zijn job begon – hij was toen 64 jaar – werkte hij zo’n honderd uur per maand. Dat is natuurlijk wel wat minder geworden in de jaren die volgden. “Soms maak ik nog wel weken van twintig uur.” In de week van het interview had hij twee werkdagen in het vooruitzicht bij het Spant in Bussum en een zaterdag – in een toezichthoudende functie – bij Bataviastad in Lelystad. Inmiddels komt er een overzicht van gewerkte uren op tafel. “Afgelopen maand zat ik op 47 uur.”

Sociaal werker

We krijgen uitleg over enkele belangrijke zaken waar een verkeersregelaar zich aan moet houden. “Zorg voor opvallende kleding en blijf bewegen. Ga niet stilstaan, want dan val je veel minder op. En let áltijd op je eigen veiligheid en wees duidelijk met het geven van aanwijzingen.”

Wat is er zo leuk aan het vak van verkeersregelaar? “Soms voel ik me net een sociaal werker. Veel collega’s zijn doorverwezen om een opleiding te volgen, nadat ze bij het UWV terecht zijn gekomen. Zij krijgen op deze manier nog een kans op een baan.”

Het contact met mensen vindt Berger het leukste van zijn baan. “Als ze mij niet aanspreken, dan spreek ik hun wel aan.” De inwoner van Nunspeet laat zich, door zijn jarenlange ervaring, niets wijsmaken over het verkeer. “Vorige week was ik actief in Amsterdam en dat was een nauwe straat. Dan zie je gewoon dat veel automobilisten veel te weinig rekening houden met fietsers. In Nunspeet constateer ik dat trouwens ook regelmatig.”

Creatief denken

Regelmatig komt het voor dat Berger als taak heeft ervoor te zorgen dat mensen hun auto fatsoenlijk parkeren. Bijvoorbeeld bij een evenement. “Ik wijs ze dan richting het parkeerterrein en als het vol is, maak ik dat ook duidelijk. Soms moet je creatief denken. Als er bijvoorbeeld dicht in de buurt een eenrichtingsweg is, waar binnen een paar meter vrije parkeerplekken zijn, dan geef ik als advies om even dat stukje achteruit te rijden en dan te parkeren. Ik werk trouwens ook regelmatig bij evenementenlocatie Hart van Holland in Nijkerk. Ook wel voor een stukje bewaking, dus in de gaten houden dat de auto’s veilig staan op een parkeerplaats. Vaak is het dan rustig en dat geeft de tijd om met een collega te praten.” Dan zegt hij: “Weet je, ik ben graag onder de mensen. Toen ik jong was vond ik het al leuk om naar Amsterdam te gaan, op een plein te gaan zitten mensen kijken.” 

Henk Berger stopt zóveel energie in zijn werk, dat bepaalde klusjes die thuis verricht moeten worden, blijven liggen. Hij wijst op een ladder die achter het huis op de grond ligt. “Ik moet nodig de voorkant van ons huis schilderen, maar dat zal wel komend voorjaar worden.” Hij is blij dat zijn vrouw ook positief is over zijn baan. “Dat vind ik zeker belangrijk ja. Ze legt gelukkig geen claim op me.”

Lees ook: Doorwerken na pensioen wordt steeds populairder

Bij het klimmen van de jaren nemen bij velen de lichamelijke ongemakken toe. Berger is zich ervan bewust dat hij een bevoorrecht mens is die als 79-jarige nog zo fit is. “Natuurlijk zie je soms je eigen beperkingen en daar moet je ook rekening mee houden. Accepteer je beperkingen, want dat maakt het zoveel makkelijker.”

Actief bewegen

Toen de Nunspeter een aantal jaren geleden herhaaldelijk rugklachten kreeg, begon hij in Harderwijk met body condition, oftewel gezond en actief bewegen met gevarieerde oefeningen. Tot op de dag van vandaag doet hij dat nog regelmatig en hij plukt er de vruchten van. “Het is veel bewegen met armen en benen, maar er zit ook een stukje omgang met ademhaling in.” Dan lachend: “Ik zit als enige man in een damesklasje.”

Ten slotte wijst Henk Berger op mensen die in de buurt van hun pensioengerechtigde leeftijd aangekomen zijn. “Zorg sowieso dat je heel aankomt. Verder is het belangrijk dat je invulling hebt voor de dagen. Anders val je onherroepelijk in een zwart gat.”

Bekijk ook

Professioneel verkeersregelaar op je 79ste: ‘Prachtig om te doen’

verkeersregelaar pensioen
Henk Bergertijdens een klus in Amsterdam. “Blijf tijdens dit werk constant bewegen, dan val je beter op.”
  • Home
  • Artikel
  • Professioneel verkeersregelaar op je 79ste: ‘Prachtig om te doen’

Hoezo achter de geraniums gaan zitten als je – lang geleden – de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebt? Henk Berger (79) uit Nunspeet moet er niets van weten. Als beroepsverkeersregelaar is hij sinds 2008 werkzaam bij StarPark in zijn woonplaats. “Zolang het lichamelijk allemaal wil, ga ik hier gewoon mee door.”

door Barry Wensink

Henk Berger loopt al een behoorlijk tijdje mee in het arbeidsproces. “In 1976 ben ik als docent algemene techniek gaan werken bij de Burgemeester Folkertschool in Elburg. Dat heb ik zeven jaar gedaan en toen ben ik bij Landstede MBO in Harderwijk terechtgekomen als docent Werktuigbouwkunde.”

Verkeersregelaar sinds z’n 64ste

Op zijn 58ste verliet Berger het onderwijs en ging hij als klusjesman aan de slag en deed hij vrijwilligerswerk. In 2008 kwam de functie van verkeersregelaar parkeerbeheer voorbij bij StarPark. “Mijn eerste klus was bij Hooge Vuursche in de gemeente Baarn. Iemand had te diep in het glaasje gekeken en ik moest hem naar huis brengen.” Berger volgde een opleiding om de juiste papieren voor zijn functie te bemachtigen. Hij tovert een pasje tevoorschijn waarop staat dat hij zijn werk (sowieso) tot medio 2027 mag verrichten. 

Toen Berger aan zijn job begon – hij was toen 64 jaar – werkte hij zo’n honderd uur per maand. Dat is natuurlijk wel wat minder geworden in de jaren die volgden. “Soms maak ik nog wel weken van twintig uur.” In de week van het interview had hij twee werkdagen in het vooruitzicht bij het Spant in Bussum en een zaterdag – in een toezichthoudende functie – bij Bataviastad in Lelystad. Inmiddels komt er een overzicht van gewerkte uren op tafel. “Afgelopen maand zat ik op 47 uur.”

Sociaal werker

We krijgen uitleg over enkele belangrijke zaken waar een verkeersregelaar zich aan moet houden. “Zorg voor opvallende kleding en blijf bewegen. Ga niet stilstaan, want dan val je veel minder op. En let áltijd op je eigen veiligheid en wees duidelijk met het geven van aanwijzingen.”

Wat is er zo leuk aan het vak van verkeersregelaar? “Soms voel ik me net een sociaal werker. Veel collega’s zijn doorverwezen om een opleiding te volgen, nadat ze bij het UWV terecht zijn gekomen. Zij krijgen op deze manier nog een kans op een baan.”

Het contact met mensen vindt Berger het leukste van zijn baan. “Als ze mij niet aanspreken, dan spreek ik hun wel aan.” De inwoner van Nunspeet laat zich, door zijn jarenlange ervaring, niets wijsmaken over het verkeer. “Vorige week was ik actief in Amsterdam en dat was een nauwe straat. Dan zie je gewoon dat veel automobilisten veel te weinig rekening houden met fietsers. In Nunspeet constateer ik dat trouwens ook regelmatig.”

Creatief denken

Regelmatig komt het voor dat Berger als taak heeft ervoor te zorgen dat mensen hun auto fatsoenlijk parkeren. Bijvoorbeeld bij een evenement. “Ik wijs ze dan richting het parkeerterrein en als het vol is, maak ik dat ook duidelijk. Soms moet je creatief denken. Als er bijvoorbeeld dicht in de buurt een eenrichtingsweg is, waar binnen een paar meter vrije parkeerplekken zijn, dan geef ik als advies om even dat stukje achteruit te rijden en dan te parkeren. Ik werk trouwens ook regelmatig bij evenementenlocatie Hart van Holland in Nijkerk. Ook wel voor een stukje bewaking, dus in de gaten houden dat de auto’s veilig staan op een parkeerplaats. Vaak is het dan rustig en dat geeft de tijd om met een collega te praten.” Dan zegt hij: “Weet je, ik ben graag onder de mensen. Toen ik jong was vond ik het al leuk om naar Amsterdam te gaan, op een plein te gaan zitten mensen kijken.” 

Henk Berger stopt zóveel energie in zijn werk, dat bepaalde klusjes die thuis verricht moeten worden, blijven liggen. Hij wijst op een ladder die achter het huis op de grond ligt. “Ik moet nodig de voorkant van ons huis schilderen, maar dat zal wel komend voorjaar worden.” Hij is blij dat zijn vrouw ook positief is over zijn baan. “Dat vind ik zeker belangrijk ja. Ze legt gelukkig geen claim op me.”

Lees ook: Doorwerken na pensioen wordt steeds populairder

Bij het klimmen van de jaren nemen bij velen de lichamelijke ongemakken toe. Berger is zich ervan bewust dat hij een bevoorrecht mens is die als 79-jarige nog zo fit is. “Natuurlijk zie je soms je eigen beperkingen en daar moet je ook rekening mee houden. Accepteer je beperkingen, want dat maakt het zoveel makkelijker.”

Actief bewegen

Toen de Nunspeter een aantal jaren geleden herhaaldelijk rugklachten kreeg, begon hij in Harderwijk met body condition, oftewel gezond en actief bewegen met gevarieerde oefeningen. Tot op de dag van vandaag doet hij dat nog regelmatig en hij plukt er de vruchten van. “Het is veel bewegen met armen en benen, maar er zit ook een stukje omgang met ademhaling in.” Dan lachend: “Ik zit als enige man in een damesklasje.”

Ten slotte wijst Henk Berger op mensen die in de buurt van hun pensioengerechtigde leeftijd aangekomen zijn. “Zorg sowieso dat je heel aankomt. Verder is het belangrijk dat je invulling hebt voor de dagen. Anders val je onherroepelijk in een zwart gat.”