‘Mijn doel is vrouwen in beweging krijgen’

  • Home
  • Artikel
  • ‘Mijn doel is vrouwen in beweging krijgen’

Astrid Mast (55) helpt als business coach ambitieuze vrouwelijke ondernemers en professionals met het bouwen van een succesvol bedrijf. De Harderwijkse adviseert vrouwen hoe zij zichzelf als een ‘sterk persoonlijk merk’ neerzetten. Onlangs bracht ze haar kennis in boekvorm uit: De Stijlbijbel.

door Marco Jansen

Op vrijdag 11 november was de feestelijke lancering van De Stijlbijbel bij de bekende ontwerper Mart Visser in Amsterdam. De Harderwijkse had 75 gasten uitgenodigd: haar gezin, vriendinnen, bestaande en potentiële klanten. „Zakenvriendin Eva Brouwer presenteerde het uur over het ondernemerschap waar ik mij al 25 jaar mee bezig houd. Zo heb ik al elf keer een event gehouden, waarvan drie keer op het hoofdkantoor van Mart Visser.”

BAAN OPGEZEGD Voor zij op haar 30ste ondernemer werd, werkte Astrid onder meer op het districtskantoor van een bank. Via directiesecretaresse werd ze junior adviseur kredietverstrekking voor startende ondernemers. „Ondanks dat ik dit werk vijf jaar met plezier deed, kreeg ik niet betaald voor de functie, omdat ik geen hbo-diploma had. Ik heb dat aangekaart, maar een verhoging kreeg ik niet. ‘Dan ben ik hier weg’, dacht ik, en ik heb mijn baan opgezegd.

Het rechtvaardigheidsgevoel zit hoog bij mij. Ik was toen een jaar of 23, had een appartementje en een auto. Maar als je blijft zitten in het veilige systeem van een vast inkomen en niet durft los te laten, gaan er ook geen nieuwe deuren open. Het gaat mij erom dat je doet wat het beste bij je past, wat je het leukst vindt of het beste kunt. Daar krijg je energie van. Dan ga je floreren en komt er uit wat in je zit.”

Astrid kon weer aan de slag, maar na twee nieuwe functies besloot ze haar eigen baan te creëren en maakte werk van haar eigen functie. Zij werd image coach. „Ik begon met kleding, omdat kleding laat zien dat je ergens voor staat. Veel vrouwen zijn zich daar van niet bewust. Innerlijke kwaliteiten en kenmerken kun je door kleur en stijl uiten en daarover geef ik advies. Blauw staat bijvoorbeeld voor communicatie, rood is een krachtige kleur om jezelf stevig te positioneren en groen is de kleur van het hart om vanuit je passie te ondernemen. Ondernemers met een missie om duurzaam te ondernemen dragen ook graag groen. Roze, in combinatie met bijvoorbeeld blauw, is een kleur voor daadkrachtige vrouwen om in balans te komen.”

BEPERKENDE GEDACHTES Astrid merkte al gauw dat het om persoonlijke ontwikkeling gaat. ,,Het is belangrijk dat je regie hebt over je eigen leven en dat je daarom bewuste keuzes maakt. Vrouwen vinden het vaak moeilijk om die ruimte voor zichzelf te nemen. Vrouwen moeten veel meer moeite doen om zichzelf te positioneren en te laten zien wat ze waard zijn. Ze hebben vaak belemmerende gedachtes en overtuigingen die ervoor zorgen dat ze geen stap verder komen. Zelf ben ik dat proces ook doorgegaan bij een coach om die beperkende gedachtes uit het verleden weg te halen. Zes jaar geleden ben ik gecertificeerd businesscoach geworden en kan ambitieuze vrouwen helpen die verder willen komen. Deze vakvrouwen zijn vaak ondernemers maar ook zelfstandige professionals die in het bedrijfsleven werkzaam zijn op hogere posities. Ze lopen er vaak tegenaan dat ze minder verdienen dan vrouwen op dezelfde posities en moeten zich extra bewijzen in een mannencultuur om verder te komen. Als je goed wilt ondernemen moet je ook niet bang zijn om hogere prijzen te vragen en voor je eigen waarde te gaan staan.’’

NALATENSCHAP Haar boek is een kennisborging, een soort nalatenschap. Het bevat onder meer een zeven stappen methode. „Deze methode is op iedereen toepasbaar en laat zien hoe je jezelf als een sterk persoonlijk merk neerzet en structureel klanten aantrekt waar je blij van wordt. De rode draad is dat vrouwen meer zichtbaar moeten worden door te staan voor wie ze zijn. Dat gaat veel verder dan alleen een leuk pak kopen in de winkel. Ik wil dat vrouwen bewust worden dat ze zelf het resultaat in handen hebben en dat er ook echt wat gebeurt als ze er mee aan de slag gaan. Vrouwen moeten wel de bereidheid hebben om te veranderen. Mijn doel is vrouwen in beweging krijgen om de beste versie van zichzelf te laten zien. Ik zet ze met oefeningen aan het werk, maar uiteindelijk moet iedereen het zelf doen. Ik begeleid hen als coach aan de zijlijn en ga met de processen de diepte in om de pijnpunten op te lossen.”

Astrid ziet dat de vrouwen die ze begeleidt in haar studio aan huis een transformatie ondergaan. „Ze groeien allemaal in hun gevoel van eigenwaarde en worden veel zelfverzekerder. Ze weten beter hoe ze zich moeten presenteren en doordat ze de regie weten te houden worden ze veel gelukkiger. Dat gevoel van geluk en vrijheid is goud waard.”

De Stijlbijbel telt 200 pagina’s en kost 37,50 euro. Het boek is verkrijgbaar bij o.a. bol.com, Boeklief in Harderwijk, Riemer & Walinga in Ermelo en via succestrekjeaan.nl/boek-de-stijlbijbel

Bekijk ook

‘Mijn doel is vrouwen in beweging krijgen’

  • Home
  • Artikel
  • ‘Mijn doel is vrouwen in beweging krijgen’

Astrid Mast (55) helpt als business coach ambitieuze vrouwelijke ondernemers en professionals met het bouwen van een succesvol bedrijf. De Harderwijkse adviseert vrouwen hoe zij zichzelf als een ‘sterk persoonlijk merk’ neerzetten. Onlangs bracht ze haar kennis in boekvorm uit: De Stijlbijbel.

door Marco Jansen

Op vrijdag 11 november was de feestelijke lancering van De Stijlbijbel bij de bekende ontwerper Mart Visser in Amsterdam. De Harderwijkse had 75 gasten uitgenodigd: haar gezin, vriendinnen, bestaande en potentiële klanten. „Zakenvriendin Eva Brouwer presenteerde het uur over het ondernemerschap waar ik mij al 25 jaar mee bezig houd. Zo heb ik al elf keer een event gehouden, waarvan drie keer op het hoofdkantoor van Mart Visser.”

BAAN OPGEZEGD Voor zij op haar 30ste ondernemer werd, werkte Astrid onder meer op het districtskantoor van een bank. Via directiesecretaresse werd ze junior adviseur kredietverstrekking voor startende ondernemers. „Ondanks dat ik dit werk vijf jaar met plezier deed, kreeg ik niet betaald voor de functie, omdat ik geen hbo-diploma had. Ik heb dat aangekaart, maar een verhoging kreeg ik niet. ‘Dan ben ik hier weg’, dacht ik, en ik heb mijn baan opgezegd.

Het rechtvaardigheidsgevoel zit hoog bij mij. Ik was toen een jaar of 23, had een appartementje en een auto. Maar als je blijft zitten in het veilige systeem van een vast inkomen en niet durft los te laten, gaan er ook geen nieuwe deuren open. Het gaat mij erom dat je doet wat het beste bij je past, wat je het leukst vindt of het beste kunt. Daar krijg je energie van. Dan ga je floreren en komt er uit wat in je zit.”

Astrid kon weer aan de slag, maar na twee nieuwe functies besloot ze haar eigen baan te creëren en maakte werk van haar eigen functie. Zij werd image coach. „Ik begon met kleding, omdat kleding laat zien dat je ergens voor staat. Veel vrouwen zijn zich daar van niet bewust. Innerlijke kwaliteiten en kenmerken kun je door kleur en stijl uiten en daarover geef ik advies. Blauw staat bijvoorbeeld voor communicatie, rood is een krachtige kleur om jezelf stevig te positioneren en groen is de kleur van het hart om vanuit je passie te ondernemen. Ondernemers met een missie om duurzaam te ondernemen dragen ook graag groen. Roze, in combinatie met bijvoorbeeld blauw, is een kleur voor daadkrachtige vrouwen om in balans te komen.”

BEPERKENDE GEDACHTES Astrid merkte al gauw dat het om persoonlijke ontwikkeling gaat. ,,Het is belangrijk dat je regie hebt over je eigen leven en dat je daarom bewuste keuzes maakt. Vrouwen vinden het vaak moeilijk om die ruimte voor zichzelf te nemen. Vrouwen moeten veel meer moeite doen om zichzelf te positioneren en te laten zien wat ze waard zijn. Ze hebben vaak belemmerende gedachtes en overtuigingen die ervoor zorgen dat ze geen stap verder komen. Zelf ben ik dat proces ook doorgegaan bij een coach om die beperkende gedachtes uit het verleden weg te halen. Zes jaar geleden ben ik gecertificeerd businesscoach geworden en kan ambitieuze vrouwen helpen die verder willen komen. Deze vakvrouwen zijn vaak ondernemers maar ook zelfstandige professionals die in het bedrijfsleven werkzaam zijn op hogere posities. Ze lopen er vaak tegenaan dat ze minder verdienen dan vrouwen op dezelfde posities en moeten zich extra bewijzen in een mannencultuur om verder te komen. Als je goed wilt ondernemen moet je ook niet bang zijn om hogere prijzen te vragen en voor je eigen waarde te gaan staan.’’

NALATENSCHAP Haar boek is een kennisborging, een soort nalatenschap. Het bevat onder meer een zeven stappen methode. „Deze methode is op iedereen toepasbaar en laat zien hoe je jezelf als een sterk persoonlijk merk neerzet en structureel klanten aantrekt waar je blij van wordt. De rode draad is dat vrouwen meer zichtbaar moeten worden door te staan voor wie ze zijn. Dat gaat veel verder dan alleen een leuk pak kopen in de winkel. Ik wil dat vrouwen bewust worden dat ze zelf het resultaat in handen hebben en dat er ook echt wat gebeurt als ze er mee aan de slag gaan. Vrouwen moeten wel de bereidheid hebben om te veranderen. Mijn doel is vrouwen in beweging krijgen om de beste versie van zichzelf te laten zien. Ik zet ze met oefeningen aan het werk, maar uiteindelijk moet iedereen het zelf doen. Ik begeleid hen als coach aan de zijlijn en ga met de processen de diepte in om de pijnpunten op te lossen.”

Astrid ziet dat de vrouwen die ze begeleidt in haar studio aan huis een transformatie ondergaan. „Ze groeien allemaal in hun gevoel van eigenwaarde en worden veel zelfverzekerder. Ze weten beter hoe ze zich moeten presenteren en doordat ze de regie weten te houden worden ze veel gelukkiger. Dat gevoel van geluk en vrijheid is goud waard.”

De Stijlbijbel telt 200 pagina’s en kost 37,50 euro. Het boek is verkrijgbaar bij o.a. bol.com, Boeklief in Harderwijk, Riemer & Walinga in Ermelo en via succestrekjeaan.nl/boek-de-stijlbijbel