Lockdowns halveren team van FIGI Zeist

Victoria Ruijs op de trap met motieven van het in Parijs gevestigde vermaarde ontwerpersduo Ravage. (www.johuntjens.nl)

Vrijdag 25 februari. In de hotellobby krijgt een echtpaar uitleg over de toegang tot hun kamer. De vrouw vouwt haar mondkapje op en verontschuldigt zich. ,,Ik moet er nog aan wennen.” De man achter de balie zegt vriendelijk: ,,Heerlijk, hè? Die rare, plastic schermen zijn ook weg. We mogen weer.” De sfeer is feestelijk. Als vanouds, op een ding na: het personeelsbestand.

FIGI, midden in het centrum van Zeist, bestaat uit een viersterrenhotel met honderd kamers, een theater dat wat programmering aangaat meedoet met de grote steden met honderdtwintig voorstellingen per jaar, een bioscoop waar jaarlijks rond de achtduizend filmvertoningen zijn en een restaurant waar je ook prettig kunt flexwerken. Een gerenommeerd familiebedrijf waar altijd wat te doen is. Congressen van binnen- en buitenlandse bedrijven, beurzen, de optredens van de plaatselijke fanfare en de toneelclub, een familiefeest of het seniorencarnaval. Je gaat er naar de film en als de zon schijnt eet je wat op het terras tegenover het gemeentehuis.

Busladingen buitenlandse toeristen gebruiken het centraal gelegen hotel als pleisterplaats tijdens een trip door West-Europa. Zakelijke bezoekers van congressen in FIGI zelf en elders in het midden van het land overnachten er comfortabel. Binnenlandse toeristen boeken een weekendarrangement als ze de bossen rond Zeist willen verkennen. En dat alles is mogelijk dankzij honderdtwintig medewerkers. Het familiebedrijf hoort al honderdvijftig jaar bij Zeist. En toen kwam corona.

NACHTBEVEILIGING Victoria Ruijs herinnert zich die persconferentie van zondag 15 maart 2020 nog goed. Ze is sinds 2016 directeur van het familiebedrijf en moest iets doen wat geen van haar voorgangers eerder deed: ze moest de zaak sluiten. ,,Dit bedrijf is letterlijk gemaakt om 24 uur per dag, zeven dagen per week, open te zijn. Nu moest ik nachtbeveiliging inschakelen en haalde ik zaterdagmorgen om 9.00 uur De Telegraaf van de mat omdat -ie anders zou blijven liggen.”

Aan een tafeltje in het Grand Café vertelt de directeur verder. ,,Omdat niemand wist hoe lang het zou gaan duren, hebben we tijdens de eerste lockdown een reorganisatie doorgevoerd. Tijdelijke contracten zijn ontbonden en we hebben helaas tien vaste mensen moeten laten gaan. De NOW -de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid- vergoedt maar 65% van de loonkosten. Als je inkomsten plotseling naar nul gaan, is 35% heel veel geld.” Ze voegt daar snel aan toe: ,,We zijn blij met de NOW. Zonder steun van de overheid hadden we het niet gered.”

CORONAPROOF CURSUSAANBOD De overgebleven medewerkers pakten allerlei klussen op die normaal gesproken overlast opleveren voor de gasten, zoals binnenschilderwerk. Naast de verplichte BHV-cursussen bood Figi hen cursussen aan om de deskundigheid te bevorderen. ,,Wijncursussen en proeverijen van gerechten, en alles met inachtneming van de coronamaatregelen.”

FLEXIBEL INZETBAAR ,,Na de eerste lockdown was alles wel gereinigd, geschilderd en gerenoveerd. We hebben een nieuw HR-systeem ingevoerd en een nieuw boekingssysteem en we hebben een nieuwe werkwijze bedacht. Voorheen werkte een hospitalitymedewerker in het restaurant, in het theater of in de bioscoop. Nu zijn de hospitalitymedewerkers op alle drie de plekken inzetbaar. Dat is veel leuker voor de mensen die hier werken. Wij zijn flexibeler en hoeven minder uitzendkrachten in te huren en het werk is uitdagender voor de medewerkers.”

,,Tijdens de tweede lockdown hebben we de medewerkers vastgehouden die er toen waren. Een groot risico, dat extra geld heeft gekost, maar nu de juiste keuze blijkt. Figi is een servicebedrijf, zonder medewerkers kunnen wij helemaal niets. Gastvrijheid is ons vak en dat geldt ook richting onze medewerkers. Samen zijn wij FIGI.”

ALS VANOUDS Drie lockdowns verder met telkens verschillende regels voor het theatercafé, het hotel en bioscoop- en theaterzaal in de tussenliggende periodes, zijn vrijwel alle maatregelen voorbij. Het hotel kan weer gewoon open. In de bioscoop en het theater mogen tot vijfhonderd mensen genieten van een film of voorstelling op de manier zoals we dat gewend waren, voor de pandemie.

Alleen is het personeelbestand nog lang niet op sterkte. ,,Na de eerste lockdown hadden we nog 56 medewerkers. Bij de eerste heropening hebben we dat kunnen verhogen naar negentig. Nu moet ik terug naar honderdtwintig man. Het is noodzakelijk dat we alle mogelijkheden benutten; we moeten ook de uitgestelde betalingen aan de belastingdienst doen. We hebben keihard mensen nodig.”

De eerder vertrokken medewerkers, vaak jonge mensen die het werk naast een studie deden, vonden elders werk, bijvoorbeeld bij testlocaties van de GGD. Als de studie is afgerond, komen ze niet terug en de normale cyclus bij bijbanen is doorbroken; twee jaar lang was er nauwelijks nieuwe aanwas, alleen uitstroom.

AFWISSELEND WERK De enthousiaste onderneemster somt de voordelen op van werken bij FIGI. ,,Het is een familiebedrijf, een heel platte organisatie. Tegelijkertijd is het een wereld op zich. Geen dag is hetzelfde. In het hotel gebeurt alles wat buiten ook gebeurt.

In het theater ontvang je blije mensen -ze zijn een avondje uit- en je ontmoet mensen die je normaal op de tv ziet.

We zijn een flexibele werkgever. Ik heb zelf een jong kind en begrijp dat dingen thuis soms ander lopen dan gepland. De thuissituatie van onze medewerkers vinden we belangrijk.” Ze noemt nog wat extra’s die voor haar vanzelfsprekend zijn en werken bij FIGI aantrekkelijker maken. ,,Medewerkers kunnen hun auto tegen een acceptabele vergoeding kwijt in onze parkeergarage. We hebben een bedrijfsrestaurant en je mag een keer per jaar met je gezin logeren in ’t hotel.”

PRAKTIJKKLAS Ondertussen verkent Victoria met een ROC of het mogelijk is om een praktijkklas in huis op te zetten. ,,We zijn al jaren een erkend leerbedrijf, maar we overwegen om een stap verder te gaan en een praktijkklas op te zetten waar mensen zonder papieren hun eerste diploma kunnen halen.”

De laatste klus in FIGI voor het loslaten van de coronamaatregelen was het inrichten van een nieuwe vacaturesite. Victoria Ruijs, lachend: ,,Die is wel overzichtelijk en mooi, vind ik zelf.” De website is bereikbaar via: figi.nl/werkenbij

SOLLICITEREN? Er zijn regelmatig interessante vacatures bij FIGI. Kijk voor meer informatie op de werken-bij pagina | figi.nl/werkenbij

Bekijk ook

Lockdowns halveren team van FIGI Zeist

Victoria Ruijs op de trap met motieven van het in Parijs gevestigde vermaarde ontwerpersduo Ravage. (www.johuntjens.nl)

Vrijdag 25 februari. In de hotellobby krijgt een echtpaar uitleg over de toegang tot hun kamer. De vrouw vouwt haar mondkapje op en verontschuldigt zich. ,,Ik moet er nog aan wennen.” De man achter de balie zegt vriendelijk: ,,Heerlijk, hè? Die rare, plastic schermen zijn ook weg. We mogen weer.” De sfeer is feestelijk. Als vanouds, op een ding na: het personeelsbestand.

FIGI, midden in het centrum van Zeist, bestaat uit een viersterrenhotel met honderd kamers, een theater dat wat programmering aangaat meedoet met de grote steden met honderdtwintig voorstellingen per jaar, een bioscoop waar jaarlijks rond de achtduizend filmvertoningen zijn en een restaurant waar je ook prettig kunt flexwerken. Een gerenommeerd familiebedrijf waar altijd wat te doen is. Congressen van binnen- en buitenlandse bedrijven, beurzen, de optredens van de plaatselijke fanfare en de toneelclub, een familiefeest of het seniorencarnaval. Je gaat er naar de film en als de zon schijnt eet je wat op het terras tegenover het gemeentehuis.

Busladingen buitenlandse toeristen gebruiken het centraal gelegen hotel als pleisterplaats tijdens een trip door West-Europa. Zakelijke bezoekers van congressen in FIGI zelf en elders in het midden van het land overnachten er comfortabel. Binnenlandse toeristen boeken een weekendarrangement als ze de bossen rond Zeist willen verkennen. En dat alles is mogelijk dankzij honderdtwintig medewerkers. Het familiebedrijf hoort al honderdvijftig jaar bij Zeist. En toen kwam corona.

NACHTBEVEILIGING Victoria Ruijs herinnert zich die persconferentie van zondag 15 maart 2020 nog goed. Ze is sinds 2016 directeur van het familiebedrijf en moest iets doen wat geen van haar voorgangers eerder deed: ze moest de zaak sluiten. ,,Dit bedrijf is letterlijk gemaakt om 24 uur per dag, zeven dagen per week, open te zijn. Nu moest ik nachtbeveiliging inschakelen en haalde ik zaterdagmorgen om 9.00 uur De Telegraaf van de mat omdat -ie anders zou blijven liggen.”

Aan een tafeltje in het Grand Café vertelt de directeur verder. ,,Omdat niemand wist hoe lang het zou gaan duren, hebben we tijdens de eerste lockdown een reorganisatie doorgevoerd. Tijdelijke contracten zijn ontbonden en we hebben helaas tien vaste mensen moeten laten gaan. De NOW -de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid- vergoedt maar 65% van de loonkosten. Als je inkomsten plotseling naar nul gaan, is 35% heel veel geld.” Ze voegt daar snel aan toe: ,,We zijn blij met de NOW. Zonder steun van de overheid hadden we het niet gered.”

CORONAPROOF CURSUSAANBOD De overgebleven medewerkers pakten allerlei klussen op die normaal gesproken overlast opleveren voor de gasten, zoals binnenschilderwerk. Naast de verplichte BHV-cursussen bood Figi hen cursussen aan om de deskundigheid te bevorderen. ,,Wijncursussen en proeverijen van gerechten, en alles met inachtneming van de coronamaatregelen.”

FLEXIBEL INZETBAAR ,,Na de eerste lockdown was alles wel gereinigd, geschilderd en gerenoveerd. We hebben een nieuw HR-systeem ingevoerd en een nieuw boekingssysteem en we hebben een nieuwe werkwijze bedacht. Voorheen werkte een hospitalitymedewerker in het restaurant, in het theater of in de bioscoop. Nu zijn de hospitalitymedewerkers op alle drie de plekken inzetbaar. Dat is veel leuker voor de mensen die hier werken. Wij zijn flexibeler en hoeven minder uitzendkrachten in te huren en het werk is uitdagender voor de medewerkers.”

,,Tijdens de tweede lockdown hebben we de medewerkers vastgehouden die er toen waren. Een groot risico, dat extra geld heeft gekost, maar nu de juiste keuze blijkt. Figi is een servicebedrijf, zonder medewerkers kunnen wij helemaal niets. Gastvrijheid is ons vak en dat geldt ook richting onze medewerkers. Samen zijn wij FIGI.”

ALS VANOUDS Drie lockdowns verder met telkens verschillende regels voor het theatercafé, het hotel en bioscoop- en theaterzaal in de tussenliggende periodes, zijn vrijwel alle maatregelen voorbij. Het hotel kan weer gewoon open. In de bioscoop en het theater mogen tot vijfhonderd mensen genieten van een film of voorstelling op de manier zoals we dat gewend waren, voor de pandemie.

Alleen is het personeelbestand nog lang niet op sterkte. ,,Na de eerste lockdown hadden we nog 56 medewerkers. Bij de eerste heropening hebben we dat kunnen verhogen naar negentig. Nu moet ik terug naar honderdtwintig man. Het is noodzakelijk dat we alle mogelijkheden benutten; we moeten ook de uitgestelde betalingen aan de belastingdienst doen. We hebben keihard mensen nodig.”

De eerder vertrokken medewerkers, vaak jonge mensen die het werk naast een studie deden, vonden elders werk, bijvoorbeeld bij testlocaties van de GGD. Als de studie is afgerond, komen ze niet terug en de normale cyclus bij bijbanen is doorbroken; twee jaar lang was er nauwelijks nieuwe aanwas, alleen uitstroom.

AFWISSELEND WERK De enthousiaste onderneemster somt de voordelen op van werken bij FIGI. ,,Het is een familiebedrijf, een heel platte organisatie. Tegelijkertijd is het een wereld op zich. Geen dag is hetzelfde. In het hotel gebeurt alles wat buiten ook gebeurt.

In het theater ontvang je blije mensen -ze zijn een avondje uit- en je ontmoet mensen die je normaal op de tv ziet.

We zijn een flexibele werkgever. Ik heb zelf een jong kind en begrijp dat dingen thuis soms ander lopen dan gepland. De thuissituatie van onze medewerkers vinden we belangrijk.” Ze noemt nog wat extra’s die voor haar vanzelfsprekend zijn en werken bij FIGI aantrekkelijker maken. ,,Medewerkers kunnen hun auto tegen een acceptabele vergoeding kwijt in onze parkeergarage. We hebben een bedrijfsrestaurant en je mag een keer per jaar met je gezin logeren in ’t hotel.”

PRAKTIJKKLAS Ondertussen verkent Victoria met een ROC of het mogelijk is om een praktijkklas in huis op te zetten. ,,We zijn al jaren een erkend leerbedrijf, maar we overwegen om een stap verder te gaan en een praktijkklas op te zetten waar mensen zonder papieren hun eerste diploma kunnen halen.”

De laatste klus in FIGI voor het loslaten van de coronamaatregelen was het inrichten van een nieuwe vacaturesite. Victoria Ruijs, lachend: ,,Die is wel overzichtelijk en mooi, vind ik zelf.” De website is bereikbaar via: figi.nl/werkenbij

SOLLICITEREN? Er zijn regelmatig interessante vacatures bij FIGI. Kijk voor meer informatie op de werken-bij pagina | figi.nl/werkenbij