Krappe arbeidsmarkt stelt andere eisen

De tijd is voorbij dat je als werknemer met een passende opleiding moest concurreren met andere kandidaten. Tegenwoordig is er bijna overal een tekort aan personeel. Werkgevers moeten hun sterke punten tonen om medewerkers te vinden. Als dat aansluit bij de wensen van de zoekers lukt het om geschikte collega’s te vinden, vertelt Emilie de Mooij. Zij is senior merk & communicatie bij Figi . 

Met haar collega Michael Rosendaal -sinds januari van dit jaar operations manager van Figi- vertellen ze hoe het Figi is gelukt om een groot deel van de vacatures te vervullen. 

Emilie: ,,Figi is een familiebedrijf, het is relatief kleinschalig. De lijnen zijn kort, je mag je mening geven. Als je goede ideeën hebt, is daar veel belangstelling voor. Er is regelmatig onderling contact. De sfeer is heel belangrijk. Als je hier werkt, ben je geen nummer. Met jouw werk kun je het verschil maken.” 

,,We vragen mensen om in hun eigen netwerk te kijken naar goede mensen. Ik woon zelf in Veenendaal en heb daar ook iemand enthousiast gemaakt voor een baan hier in Zeist”, vult Michael aan. Emilie: ,,Als je vrienden binnenhaalt die hier gaan werken, krijg je bovendien een kleine bonus.”

Michael: ,,Volgens mij is het ’t belangrijkste dat je zelf enthousiast bent over je werk, daar begint het mee. Als je dat overbrengt, kan je andere mensen ook enthousiasmeren.”

Werken bij Figi is heel afwisselend. Als hospitalitymedewerker sta je de ene keer bij de bioscoop, de andere keer in het theater, in het Grand Café of bedien je de bezoekers van een groot congres. Emilie: ,,In de horeca is het keihard werken maar ook heel hard genieten met elkaar. Je eerste biertje na een shift is het lekkerste biertje.”

HORECABLOED Ook zonder ervaring ben je welkom, als je tenminste horecabloed hebt. Michael: ,,Je moet het leuk vinden om het mensen naar de zin te maken. Die gastvrijheid moet in je zitten. Als je laat zien wat je kunt, zijn wij het familiebedrijf wat je meeneemt. We hebben een collega die begonnen is in de afwas en die nu doorgegroeid is naar de keuken en een receptionist die nu door aan het groeien is naar senior sales medewerker. Groeimogelijkheden zijn er zeker! 

Er wordt soms wat gemakkelijk gedaan over werken in de horeca, maar het is meer dan een bijbaantje naast je studie. De horeca is een prachtvak.”

Emilie: ,,Wie hier komt werken mag een nachtje komen slapen, met partner. Een uitje inclusief ontbijt en diner zodat je een idee hebt van het reilen en zeilen in Figi. En natuurlijk krijg je personeelskorting als je naar het theater gaat, of naar de bioscoop.”

Wat de werktijden betreft was het in de horeca altijd de werkgever die bepaalde. Dat kan niet meer, weet Emilie. ,,We kunnen flexibel zijn. Het is een uitdaging voor de planning, maar we houden zoveel mogelijk rekening met wensenlijstjes zodat je een goede balans vindt tussen werk en privé.”

Michael en Emilie weten dat Figi een unieke plek is om te werken. Zij hebben het er goed naar hun zin. Veel vacatures zijn ingevuld, maar ze zijn ook nog zeker op zoek naar nieuwe mensen. Op de site werkenbijfigi.nl staan de plekken die nog open zijn. Als je werk zoekt en twijfelt of een vacature bij je past, kun je gewoon eens bellen voor meer informatie. Je kunt ook altijd een keer meelopen op de werkvloer om te ontdekken of er een match is.

,,Het is echt heel anders dan vroeger,” lacht de enthousiaste Emilie. ,,Werkgever en werkgever zijn veel meer gelijkwaardig, ze kunnen niet zonder elkaar. Als de werkgever een verbintenis voor de lange termijn wil aangaan, moet -ie zich voortdurend inspannen om het werk zo leuk mogelijk te houden. Daarentegen verwachten wij ook een bepaalde loyaliteit en enthousiasme van de werknemer. Samen moet je het doen, daar profiteren beide partijen en onze gasten van.”

Hoe geven zij de samenwerking met hen vorm?Daarnaast proberen we onze collega’s op de juiste manier te ondersteunen met verschillende automatiseringprojecten zodat er meer tijd overblijft voor de gast en elkaar. Ook investeren we nu veel tijd in het optimaliseren van ons onboarding proces met onze nieuwe app Apprendo en de juiste begeleiding. Een goede eerste dag is zoveel belangrijker dan je vaak denkt.

Bekijk ook

Krappe arbeidsmarkt stelt andere eisen

De tijd is voorbij dat je als werknemer met een passende opleiding moest concurreren met andere kandidaten. Tegenwoordig is er bijna overal een tekort aan personeel. Werkgevers moeten hun sterke punten tonen om medewerkers te vinden. Als dat aansluit bij de wensen van de zoekers lukt het om geschikte collega’s te vinden, vertelt Emilie de Mooij. Zij is senior merk & communicatie bij Figi . 

Met haar collega Michael Rosendaal -sinds januari van dit jaar operations manager van Figi- vertellen ze hoe het Figi is gelukt om een groot deel van de vacatures te vervullen. 

Emilie: ,,Figi is een familiebedrijf, het is relatief kleinschalig. De lijnen zijn kort, je mag je mening geven. Als je goede ideeën hebt, is daar veel belangstelling voor. Er is regelmatig onderling contact. De sfeer is heel belangrijk. Als je hier werkt, ben je geen nummer. Met jouw werk kun je het verschil maken.” 

,,We vragen mensen om in hun eigen netwerk te kijken naar goede mensen. Ik woon zelf in Veenendaal en heb daar ook iemand enthousiast gemaakt voor een baan hier in Zeist”, vult Michael aan. Emilie: ,,Als je vrienden binnenhaalt die hier gaan werken, krijg je bovendien een kleine bonus.”

Michael: ,,Volgens mij is het ’t belangrijkste dat je zelf enthousiast bent over je werk, daar begint het mee. Als je dat overbrengt, kan je andere mensen ook enthousiasmeren.”

Werken bij Figi is heel afwisselend. Als hospitalitymedewerker sta je de ene keer bij de bioscoop, de andere keer in het theater, in het Grand Café of bedien je de bezoekers van een groot congres. Emilie: ,,In de horeca is het keihard werken maar ook heel hard genieten met elkaar. Je eerste biertje na een shift is het lekkerste biertje.”

HORECABLOED Ook zonder ervaring ben je welkom, als je tenminste horecabloed hebt. Michael: ,,Je moet het leuk vinden om het mensen naar de zin te maken. Die gastvrijheid moet in je zitten. Als je laat zien wat je kunt, zijn wij het familiebedrijf wat je meeneemt. We hebben een collega die begonnen is in de afwas en die nu doorgegroeid is naar de keuken en een receptionist die nu door aan het groeien is naar senior sales medewerker. Groeimogelijkheden zijn er zeker! 

Er wordt soms wat gemakkelijk gedaan over werken in de horeca, maar het is meer dan een bijbaantje naast je studie. De horeca is een prachtvak.”

Emilie: ,,Wie hier komt werken mag een nachtje komen slapen, met partner. Een uitje inclusief ontbijt en diner zodat je een idee hebt van het reilen en zeilen in Figi. En natuurlijk krijg je personeelskorting als je naar het theater gaat, of naar de bioscoop.”

Wat de werktijden betreft was het in de horeca altijd de werkgever die bepaalde. Dat kan niet meer, weet Emilie. ,,We kunnen flexibel zijn. Het is een uitdaging voor de planning, maar we houden zoveel mogelijk rekening met wensenlijstjes zodat je een goede balans vindt tussen werk en privé.”

Michael en Emilie weten dat Figi een unieke plek is om te werken. Zij hebben het er goed naar hun zin. Veel vacatures zijn ingevuld, maar ze zijn ook nog zeker op zoek naar nieuwe mensen. Op de site werkenbijfigi.nl staan de plekken die nog open zijn. Als je werk zoekt en twijfelt of een vacature bij je past, kun je gewoon eens bellen voor meer informatie. Je kunt ook altijd een keer meelopen op de werkvloer om te ontdekken of er een match is.

,,Het is echt heel anders dan vroeger,” lacht de enthousiaste Emilie. ,,Werkgever en werkgever zijn veel meer gelijkwaardig, ze kunnen niet zonder elkaar. Als de werkgever een verbintenis voor de lange termijn wil aangaan, moet -ie zich voortdurend inspannen om het werk zo leuk mogelijk te houden. Daarentegen verwachten wij ook een bepaalde loyaliteit en enthousiasme van de werknemer. Samen moet je het doen, daar profiteren beide partijen en onze gasten van.”

Hoe geven zij de samenwerking met hen vorm?Daarnaast proberen we onze collega’s op de juiste manier te ondersteunen met verschillende automatiseringprojecten zodat er meer tijd overblijft voor de gast en elkaar. Ook investeren we nu veel tijd in het optimaliseren van ons onboarding proces met onze nieuwe app Apprendo en de juiste begeleiding. Een goede eerste dag is zoveel belangrijker dan je vaak denkt.