Koffie met een goed verhaal bij de Dominee

De wens om landelijk te wonen leidde dominee Duurt Vonck en zijn gezin naar Schalkwijk. Ze vonden er niet alleen een heerlijk huis, het pand bleek bij uitstek geschikt om een kleine horecazaak te beginnen. Met uitzicht op de hervormde kerk schenkt de dominee hier koffie met een goed verhaal.

door Carol Dohmen

De geur van warme broodjes, praktische, gezellige zitjes en een grote kast vol kaarsen en cadeauartikelen: wie koffiezaak de Dominee binnenstapt, krijgt meteen een huiselijk, warm gevoel. Vonck: ,,Dat is precies het idee van onze zaak. Toen we dit huis vonden, zag ik dat ik hier mijn horecadroom kon waarmaken. Het was eigenlijk een wens voor later, maar ja, als dit op je pad komt.”

Zonder vastomlijnd ondernemersplan startten ze in 2021, midden in coronatijd met ‘coffee to go’. ,,We hebben een gekke, vliegende start gemaakt. Buiten stonden wat stoeltjes, we moesten alles improviseren.” Nadat ze twee weken open waren, kwam het AD voor een interview en kort daarna zaten ze in Goedemorgen Nederland op de nationale tv. ,,Daardoor werd het snel een succes. Mensen kwamen helemaal uit Amsterdam om hier koffie te drinken. Verder was er immers niks te beleven.”

DOMINEE Vonck werkte als dominee in Houten en werd later directeur van Agapè, een christelijke organisatie die het geloof concreet en zichtbaar wil maken. ,,Ik vind het belangrijk om op verschillende manieren aan de samenleving bij te dragen. Nu werk ik nog een dag per week bij Agapè, ben betrokken bij een christelijke gemeente en ik doe promotie-onderzoek naar samenwerking tussen kerken onderling en lokale organisaties.”

Op zaterdag staat hij als volleerd barista in de zaak. ,,We willen mensen een fijn gevoel geven. Ik probeer met iedereen even een praatje te maken, geen preek, gewoon aandacht zodat mensen zich gezien voelen.” Kwaliteit, sfeer en ontmoeting zijn kernwaarden van Vonck. ,,Ik heb verschillende trainingen gevolgd, ook om goede koffie te maken. Achter de koffie zelf zit een goed verhaal, we kopen alleen duurzaam in.”

De inkoop wordt gedaan door zijn vrouw Griëtte. Zij zorgt daarnaast voor communicatie op social media. ,,Alles moet kloppen, we schenken eerlijke koffie in een huiselijke setting. Mensen waarderen dat. Op social media weten ze ons te vinden en volgen ze ons. Ook als ze wat verder weg wonen, zijn ze betrokken, dan kopen ze via de webwinkel. Het effect van Instagram en Facebook heeft me enorm verrast.”

BALANS Ze verkopen kleine cadeauartikelen via de webshop en in de zaak. ,,We willen een functie in het dorp hebben en dit aanbod was er niet. Met onze zaak helpen we de bedrijvigheid hier aan de Brink op gang te houden.” Daarnaast zijn ze verkooppunt voor bio-ethanolhaarden. ,,Ik liep er tegenaan en het bleek te passen. Ik zei al, dingen komen op je pad. Het zijn mooie, duurzame designhaarden die op bio- brandstof worden gestookt. Dat is weer het goede verhaal. Het trekt klanten uit het hele land, laatst zaten er mensen uit Assen én uit Venlo.

Al die activiteiten geven veel voldoening, maar het is ook druk. ,,De laatste tijd zijn we bewuster bezig met keuzes. We zeggen ook weleens nee. Mijn vrouw werkt ook fulltime en we hebben vier jonge kinderen. We zijn alleen op woensdag en zaterdag open. Zondags zijn we dicht; ik ga regelmatig voor in de kerk en het is voor ons een rustdag met aandacht voor het gezin.” Een uitgestippeld plan voor de toekomst is er niet. ,,Het is een avontuur waaraan we ons gecommitteerd hebben.”

Dan roept het werk. Twee gasten willen voor de lunch een rondje gaan lopen zonder vieze schoenen te krijgen. De dominee wijst ze graag de weg.

Bekijk ook

Koffie met een goed verhaal bij de Dominee

De wens om landelijk te wonen leidde dominee Duurt Vonck en zijn gezin naar Schalkwijk. Ze vonden er niet alleen een heerlijk huis, het pand bleek bij uitstek geschikt om een kleine horecazaak te beginnen. Met uitzicht op de hervormde kerk schenkt de dominee hier koffie met een goed verhaal.

door Carol Dohmen

De geur van warme broodjes, praktische, gezellige zitjes en een grote kast vol kaarsen en cadeauartikelen: wie koffiezaak de Dominee binnenstapt, krijgt meteen een huiselijk, warm gevoel. Vonck: ,,Dat is precies het idee van onze zaak. Toen we dit huis vonden, zag ik dat ik hier mijn horecadroom kon waarmaken. Het was eigenlijk een wens voor later, maar ja, als dit op je pad komt.”

Zonder vastomlijnd ondernemersplan startten ze in 2021, midden in coronatijd met ‘coffee to go’. ,,We hebben een gekke, vliegende start gemaakt. Buiten stonden wat stoeltjes, we moesten alles improviseren.” Nadat ze twee weken open waren, kwam het AD voor een interview en kort daarna zaten ze in Goedemorgen Nederland op de nationale tv. ,,Daardoor werd het snel een succes. Mensen kwamen helemaal uit Amsterdam om hier koffie te drinken. Verder was er immers niks te beleven.”

DOMINEE Vonck werkte als dominee in Houten en werd later directeur van Agapè, een christelijke organisatie die het geloof concreet en zichtbaar wil maken. ,,Ik vind het belangrijk om op verschillende manieren aan de samenleving bij te dragen. Nu werk ik nog een dag per week bij Agapè, ben betrokken bij een christelijke gemeente en ik doe promotie-onderzoek naar samenwerking tussen kerken onderling en lokale organisaties.”

Op zaterdag staat hij als volleerd barista in de zaak. ,,We willen mensen een fijn gevoel geven. Ik probeer met iedereen even een praatje te maken, geen preek, gewoon aandacht zodat mensen zich gezien voelen.” Kwaliteit, sfeer en ontmoeting zijn kernwaarden van Vonck. ,,Ik heb verschillende trainingen gevolgd, ook om goede koffie te maken. Achter de koffie zelf zit een goed verhaal, we kopen alleen duurzaam in.”

De inkoop wordt gedaan door zijn vrouw Griëtte. Zij zorgt daarnaast voor communicatie op social media. ,,Alles moet kloppen, we schenken eerlijke koffie in een huiselijke setting. Mensen waarderen dat. Op social media weten ze ons te vinden en volgen ze ons. Ook als ze wat verder weg wonen, zijn ze betrokken, dan kopen ze via de webwinkel. Het effect van Instagram en Facebook heeft me enorm verrast.”

BALANS Ze verkopen kleine cadeauartikelen via de webshop en in de zaak. ,,We willen een functie in het dorp hebben en dit aanbod was er niet. Met onze zaak helpen we de bedrijvigheid hier aan de Brink op gang te houden.” Daarnaast zijn ze verkooppunt voor bio-ethanolhaarden. ,,Ik liep er tegenaan en het bleek te passen. Ik zei al, dingen komen op je pad. Het zijn mooie, duurzame designhaarden die op bio- brandstof worden gestookt. Dat is weer het goede verhaal. Het trekt klanten uit het hele land, laatst zaten er mensen uit Assen én uit Venlo.

Al die activiteiten geven veel voldoening, maar het is ook druk. ,,De laatste tijd zijn we bewuster bezig met keuzes. We zeggen ook weleens nee. Mijn vrouw werkt ook fulltime en we hebben vier jonge kinderen. We zijn alleen op woensdag en zaterdag open. Zondags zijn we dicht; ik ga regelmatig voor in de kerk en het is voor ons een rustdag met aandacht voor het gezin.” Een uitgestippeld plan voor de toekomst is er niet. ,,Het is een avontuur waaraan we ons gecommitteerd hebben.”

Dan roept het werk. Twee gasten willen voor de lunch een rondje gaan lopen zonder vieze schoenen te krijgen. De dominee wijst ze graag de weg.