Jon is woonbootmakelaar: ‘Bewoners zijn divers, maar hebben liefde voor wonen op het water gemeen’

woonbootmakelaar
Woonbootmakelaar Jon Kok: “De vraag naar woonboten is groter dan het aanbod. Daarmee zijn de prijzen ook hoger komen te liggen.” (Foto: Naomi Heidinga)
  • Home
  • Artikel
  • Jon is woonbootmakelaar: ‘Bewoners zijn divers, maar hebben liefde voor wonen op het water gemeen’

Woonbootmakelaar, het is een vak apart. Voor Jon Kok was het echter een vanzelfsprekende keuze: hij trad in de voetsporen van zijn vader. Het familiebedrijf viert dit jaar het 51-jarig bestaan. Iemand kiest niet zomaar voor het wonen op een woonboot, dat is een bewuste keuze. Bij de aankoop komt dan ook best wat kijken. Jon Kok is erin gespecialiseerd.

door Naomi Heidinga

Een opleiding waarmee je woonbootmakelaar kunt worden, die bestaat niet echt. “Je moet vooral veel uren draaien”, vertelt Jon. “Zo bouw je kennis en ervaring op. Dat merk ik bijvoorbeeld bij mijn broer, Arjan. Hij maakt sinds drie jaar deel uit van het bedrijf.” Over kennis en ervaring heeft Jon niet te klagen, hij begon in 1996 bij zijn vader. In 2000 nam hij het bedrijf over.

Eerste officiële woonbootmakelaar

“Het vak is me met de paplepel ingegoten”, zegt hij. “We woonden aan het water en mijn vader werkte op het water.” Hij was de eerste officiële woonbootmakelaar van Nederland. Inmiddels zijn het er iets meer, maar het blijft een kleine wereld. “Er zijn in Nederland zo’n zes woonbootmakelaars. In heel het land liggen 12.000 woonboten. Dat aantal blijft min of meer gelijk. Soms moet een schip weg of verhuizen. Er komen ook nieuwe plekken bij. Op IJburg bijvoorbeeld.”

Het aanbod is heel gevarieerd: van historische schepen tot woonvilla’s, en alles wat er tussen zit. “Je kunt denken aan een voormalig vrachtschip, dat van buiten er nog heel ruw uitziet, maar van binnen is getransformeerd tot woning. Je hebt ook schepen met veel historie, zoals zeilboten en tjalken, die zijn gerestaureerd met het behoud van historische details. Zo heb ik laatst een advies uitgebracht over een heel bijzonder schip, de Nymphaea. Over dit schip is vorig jaar een boek verschenen. Dit motorjacht werd in 1917 gebouwd en kan worden beschouwd als eerste luxe ‘superjacht’ dat in Nederland werd gebouwd.” 

Met een aantal schepen wordt nog steeds gevaren, andere liggen permanent aan de wal. “Dat geldt bijvoorbeeld voor de watervilla’s.” Watervilla’s lijken meer op woningen dan op schepen. “Het zijn doorgaans woningen die bestaan uit een houten of een metalen constructie op een betonnen casco. Voor nieuwe watervilla’s geldt overigens dezelfde eis als voor nieuwbouwwoningen: ze moeten energieneutraal worden gebouwd.”

Leeuwendeel in Amsterdam

Jon reist door heel Nederland, van Alkmaar tot Maastricht. “We doen de aankoop van boten, de taxatie en verkoop. Voor de verkoop richten we ons op de regio Groot Amsterdam.” Het leeuwendeel van het aanbod wordt gevormd door woonboten in Amsterdam. De markt voor woonboten volgt de reguliere woningmarkt, maar volgens Jon zijn de pieken en dalen minder hoog. “Ook wordt er minder overboden.” Twintig bezichtigingen of meer voor een boot komen wel voor, maar minder vaak dan bij reguliere makelaars. “De vraag naar woonboten is groter dan het aanbod. Daarmee zijn de prijzen ook hoger komen te liggen. Kon je vroeger voor zo’n 2 ton een boot kopen, tegenwoordig beginnen de prijzen bij 3 tot 3,5 ton. Dat maakt een woonboot voor een starter moeilijk haalbaar. Er zijn maar twee hypotheekverstrekkers waar je terechtkunt als je een woonboot wilt kopen. Ze komen daarom ook met aanvullende eisen. Zo moet je een taxatie laten uitvoeren door een gecertificeerd taxateur.”

Het is verstandig om je goed te laten adviseren door een makelaar. “Ik beschik over veel kennis en heb inmiddels een zesde zintuig ontwikkeld voor gebreken. Ik kijk altijd kritisch naar de staat van onderhoud. Voor de aankoop van een schip wordt deze uit het water gehaald en naar de werf gebracht. Zo kan het onderschip worden bekeken. Vooral bij een stalen schip luistert het onderhoud heel nauw. Een gespecialiseerd keurmeester gaat vervolgens met allerlei gereedschappen en meetgerei bepalen wat de onderhoudsstaat van het staal is. Doorgaans wordt een schip elke zes jaar uit het water gehaald. Dan wordt deze schoongespoten en wordt noodzakelijk onderhoud gepleegd. Doe je dit niet, dan kun je voor vervelende verrassingen komen te staan.”

Waarom een woonboot kopen?

Het is een heel diverse groep mensen die op een woonboot, -ark of -schip woont. “Sommigen hebben echt een liefde voor de historie en doen het onderhoud zelf, anderen kunnen zich simpelweg een luxe watervilla veroorloven. De liefde voor het wonen op het water hebben ze gemeen. Dat is een gevoel van vrijheid en ongebondenheid. Voor bewoners is het vaak heel moeilijk om afscheid te nemen van het wonen op het water. Ik woon zelf nu al een aantal jaren op land, maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst weer op het water ga wonen. De passie voor het water, in combinatie met de watersport, blijft.”

Deel jij dezelfde passie? Dan is een baan als backofficemedewerker bij het bedrijf van Jon en Arjan wellicht iets voor jou. Kijk hier voor informatie.

Ook een bijzonder beroep: Rosalie (19) is molenaar 

Rosalie van Keulen heeft een bijzondere passie, zeker voor iemand van haar leeftijd. Als klein meisje raakte ze namelijk in de ban van molens en dat is niet meer weggegaan. De 19-jarige is een van de jongste molenaars.

Bekijk ook

Jon is woonbootmakelaar: ‘Bewoners zijn divers, maar hebben liefde voor wonen op het water gemeen’

woonbootmakelaar
Woonbootmakelaar Jon Kok: “De vraag naar woonboten is groter dan het aanbod. Daarmee zijn de prijzen ook hoger komen te liggen.” (Foto: Naomi Heidinga)
  • Home
  • Artikel
  • Jon is woonbootmakelaar: ‘Bewoners zijn divers, maar hebben liefde voor wonen op het water gemeen’

Woonbootmakelaar, het is een vak apart. Voor Jon Kok was het echter een vanzelfsprekende keuze: hij trad in de voetsporen van zijn vader. Het familiebedrijf viert dit jaar het 51-jarig bestaan. Iemand kiest niet zomaar voor het wonen op een woonboot, dat is een bewuste keuze. Bij de aankoop komt dan ook best wat kijken. Jon Kok is erin gespecialiseerd.

door Naomi Heidinga

Een opleiding waarmee je woonbootmakelaar kunt worden, die bestaat niet echt. “Je moet vooral veel uren draaien”, vertelt Jon. “Zo bouw je kennis en ervaring op. Dat merk ik bijvoorbeeld bij mijn broer, Arjan. Hij maakt sinds drie jaar deel uit van het bedrijf.” Over kennis en ervaring heeft Jon niet te klagen, hij begon in 1996 bij zijn vader. In 2000 nam hij het bedrijf over.

Eerste officiële woonbootmakelaar

“Het vak is me met de paplepel ingegoten”, zegt hij. “We woonden aan het water en mijn vader werkte op het water.” Hij was de eerste officiële woonbootmakelaar van Nederland. Inmiddels zijn het er iets meer, maar het blijft een kleine wereld. “Er zijn in Nederland zo’n zes woonbootmakelaars. In heel het land liggen 12.000 woonboten. Dat aantal blijft min of meer gelijk. Soms moet een schip weg of verhuizen. Er komen ook nieuwe plekken bij. Op IJburg bijvoorbeeld.”

Het aanbod is heel gevarieerd: van historische schepen tot woonvilla’s, en alles wat er tussen zit. “Je kunt denken aan een voormalig vrachtschip, dat van buiten er nog heel ruw uitziet, maar van binnen is getransformeerd tot woning. Je hebt ook schepen met veel historie, zoals zeilboten en tjalken, die zijn gerestaureerd met het behoud van historische details. Zo heb ik laatst een advies uitgebracht over een heel bijzonder schip, de Nymphaea. Over dit schip is vorig jaar een boek verschenen. Dit motorjacht werd in 1917 gebouwd en kan worden beschouwd als eerste luxe ‘superjacht’ dat in Nederland werd gebouwd.” 

Met een aantal schepen wordt nog steeds gevaren, andere liggen permanent aan de wal. “Dat geldt bijvoorbeeld voor de watervilla’s.” Watervilla’s lijken meer op woningen dan op schepen. “Het zijn doorgaans woningen die bestaan uit een houten of een metalen constructie op een betonnen casco. Voor nieuwe watervilla’s geldt overigens dezelfde eis als voor nieuwbouwwoningen: ze moeten energieneutraal worden gebouwd.”

Leeuwendeel in Amsterdam

Jon reist door heel Nederland, van Alkmaar tot Maastricht. “We doen de aankoop van boten, de taxatie en verkoop. Voor de verkoop richten we ons op de regio Groot Amsterdam.” Het leeuwendeel van het aanbod wordt gevormd door woonboten in Amsterdam. De markt voor woonboten volgt de reguliere woningmarkt, maar volgens Jon zijn de pieken en dalen minder hoog. “Ook wordt er minder overboden.” Twintig bezichtigingen of meer voor een boot komen wel voor, maar minder vaak dan bij reguliere makelaars. “De vraag naar woonboten is groter dan het aanbod. Daarmee zijn de prijzen ook hoger komen te liggen. Kon je vroeger voor zo’n 2 ton een boot kopen, tegenwoordig beginnen de prijzen bij 3 tot 3,5 ton. Dat maakt een woonboot voor een starter moeilijk haalbaar. Er zijn maar twee hypotheekverstrekkers waar je terechtkunt als je een woonboot wilt kopen. Ze komen daarom ook met aanvullende eisen. Zo moet je een taxatie laten uitvoeren door een gecertificeerd taxateur.”

Het is verstandig om je goed te laten adviseren door een makelaar. “Ik beschik over veel kennis en heb inmiddels een zesde zintuig ontwikkeld voor gebreken. Ik kijk altijd kritisch naar de staat van onderhoud. Voor de aankoop van een schip wordt deze uit het water gehaald en naar de werf gebracht. Zo kan het onderschip worden bekeken. Vooral bij een stalen schip luistert het onderhoud heel nauw. Een gespecialiseerd keurmeester gaat vervolgens met allerlei gereedschappen en meetgerei bepalen wat de onderhoudsstaat van het staal is. Doorgaans wordt een schip elke zes jaar uit het water gehaald. Dan wordt deze schoongespoten en wordt noodzakelijk onderhoud gepleegd. Doe je dit niet, dan kun je voor vervelende verrassingen komen te staan.”

Waarom een woonboot kopen?

Het is een heel diverse groep mensen die op een woonboot, -ark of -schip woont. “Sommigen hebben echt een liefde voor de historie en doen het onderhoud zelf, anderen kunnen zich simpelweg een luxe watervilla veroorloven. De liefde voor het wonen op het water hebben ze gemeen. Dat is een gevoel van vrijheid en ongebondenheid. Voor bewoners is het vaak heel moeilijk om afscheid te nemen van het wonen op het water. Ik woon zelf nu al een aantal jaren op land, maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst weer op het water ga wonen. De passie voor het water, in combinatie met de watersport, blijft.”

Deel jij dezelfde passie? Dan is een baan als backofficemedewerker bij het bedrijf van Jon en Arjan wellicht iets voor jou. Kijk hier voor informatie.

Ook een bijzonder beroep: Rosalie (19) is molenaar 

Rosalie van Keulen heeft een bijzondere passie, zeker voor iemand van haar leeftijd. Als klein meisje raakte ze namelijk in de ban van molens en dat is niet meer weggegaan. De 19-jarige is een van de jongste molenaars.