Jaimie van der Kroon is dit schooljaar gestart als docent op het Technisch College Velsen. Ze geeft het vak BWI (Bouw, Wonen & Interieur) aan leerlingen in de bovenbouw. Daarnaast volgt ze de deeltijdopleiding Mens & Technologie aan de Hogeschool van Amsterdam. De Meet & Greet in Haarlem in maart 2023 heeft haar het laatste zetje gegeven om over te stappen naar een baan als docent.
“Ik heb dertien jaar diverse functies gehad in het sociaal domein”, vertelt Jaimie. “Na zoveel jaar was mijn werkplezier wat minder geworden en was ik toe aan iets anders. Ik dacht al wat langer na over een baan in het onderwijs.”
En toen kwam de Meet & Greet voorbij?
“Ja, dat kwam voor mij precies op het juiste moment. Het leek me een geschikt evenement om me eens goed te laten informeren en dat bleek ook zo te zijn. Alle scholen in het voortgezet onderwijs uit de regio waren vertegenwoordigd. Ik zag de stand van het Technisch College Velsen, maar die school leek mij op technisch vlak iets te hoog gegrepen. Totdat ik die avond een kennis van de padvinderij tegen het lijf liep. Zij kent de directeur van die school en via haar ben ik toch het gesprek aangegaan. Het klikte en toen is het balletje gaan rollen. Een week later kreeg ik al een rondleiding. Ik heb een dagje meegelopen en ben ook bij andere scholen gaan kijken. Scholen verschillen namelijk enorm van elkaar en je moet uiteraard goed voelen en kijken wat het beste bij je past. Het TCV had een vacature. Ik heb gesolliciteerd en werd aangenomen.”
Waarom heb je voor een technische school gekozen?
“Ik ben praktisch ingesteld. Een van mijn hobby’s is bijvoorbeeld meubels maken. Onlangs heb ik zelf mijn huis van boven tot onder gesloopt en weer opgebouwd. Bij de padvinderij was ik altijd bezig met het organiseren van activiteiten; een kampvuur maken, knopen leren maken met de kinderen. De combinatie van werken met je hoofd en handen is voor mij ideaal. Daarom is deze baan op juist déze school mij op het lijf geschreven.”
Wat breng je mee vanuit je vorige werk?
“Vanuit mijn verschillende rollen als leidinggevende ben ik gewend om gestructureerd te werken. Plannen, organiseren, een langetermijnvisie ontwikkelen zijn dingen waar ik door jarenlange ervaring goed in ben geworden. Dat komt mij in het onderwijs elke dag van pas. De menselijke kant van het docentschap is mij ook niet onbekend. In mijn vorige werkkring had ik veel te maken met cliënten met uiteenlopende psychische klachten. Bovendien ben ik veertien jaar leidinggevende geweest bij de padvinderij.”
Wat is je gouden tip als iemand twijfelt om de overstap naar het onderwijs te maken?
“De affiniteit met leerlingen moet echt in je zitten. Ik denk niet dat dat iets is wat je aan kunt leren. Je moet oprecht interesse hebben in de doelgroep en het leuk vinden om dagelijks iets met ze te ondernemen.”
Waar krijg je de meeste energie van?
“Van alle succesjes die je samen met je leerlingen viert. Hoe klein ook. Neem bijvoorbeeld het lezen van werktekeningen. Dat vinden de meesten in het begin heel ingewikkeld. Dan neem ik ze stapje voor stapje mee in het hele proces. Als ik dan merk dat ze het uiteindelijk dóórhebben… Dat is zo’n mooi moment. Dan denk ik: híér doe ik het dus allemaal voor!”