‘Ik zou het zo weer doen!’

De start was stroef maar Sebel heeft absoluut geen spijt. (Aangeleverd)

Een zaak overnemen en twee zaken openen midden in de afgelopen bizarre coronatijd. Dat vergt moed, lef en misschien ook wel een andere manier van consumentenbenadering. Albert Sebel en Dorus Granneman deden het.” Als we hadden getwijfeld hadden we het niet gedaan en met de kennis van nu zouden we het zo weer doen.”

Albert is de commerciële kracht en Dorus de backoffice kracht van het bedrijf Ynter Bang & Olufsen. Toen Dorus de zaak van zijn vader overnam was hij al vastbesloten te willen groeien en niet te blijven stilstaan. Januari 2020 is Albert ingestapt en sinds augustus 2021 is hij mede eigenaar. 29 februari 2020 startte Albert Sebel (60) samen met Dorus Granneman (28) Ynter Bang & Olufsen een nieuwe store in Haarlem. Twee weken later werd de eerste harde lockdown afgekondigd waarvan niemand wist hoe lang deze zou gaan duren. Albert:” In deze periode voerden we ook de onderhandelingen met Bang en Olufsen voor verdere uitbreiding.” Nadat er weer wat rust in de wereld kwam besloten Albert en Dorus verder door te ontwikkelen en openden zij twee nieuwe vestigingen in Amstelveen en in Laren. Weer werd binnen twee weken de volgende lockdown een feit. Sebel vertelt hoe zij deze bizarre tijd hebben ondergaan en wat hun visie op ondernemen is.

DOORGROEIEN ”We hebben al onze mensen naar buiten gestuurd, naar de klanten toe in plaats van andersom. Zo kon de klant in zijn veilige thuis situatie toch optimaal van onze diensten gebruik maken. De laatste lockdown was het moeilijkst, de mensen waren lamgeslagen. De rek was er uit. Amstelveen en Laren zijn grotere en -nog- luxere zaken dan Haarlem en toch hebben we geen spijt. De start was stroef, door de lockdowns, de oorlog in Ukraine en de energieprijzen. Hierdoor was het consumentenvertrouwen sterk verminderd. Ook het hogere segment, dat we grotendeels bedienen, was voorzichtiger. En toch: afgelopen week was de beste week in de ‘historie’ van de zaken ooit.”

OPVALLEN De theorie van Sebel is dat je meer opvalt in minder goede tijden dan in tijden van groei en bloei. Hoewel hij zeker zijn kop niet in het zand steekt. Ook, en dat is wellicht wel de succesformule, gelooft hij in lokale betrokkenheid. Zo adverteert hij in regionale kranten en niet landelijk. “En televisie in Limburg afleveren word je niet wijs van en de consument al helemaal niet. Er is een verschil tussen een dikke deal en ergens wijzer van worden. Je hebt een relatie achter je relatie nodig en mond tot mond reclame. Succes heeft iedere ondernemer nodig en bereik je alleen als je de juiste aandacht geeft aan klanten in het gebied dat je bestrijkt.” Ondanks de lockdown werd het eerste jaar in Haarlem met winst afgesloten.

LOKAAL ”De juiste aandacht aan klanten geven in het juiste gebied komt altijd naar je toe”, vindt Sebel. ”Wij zijn ook erg voorstander van persoonlijk, één op één contact. Het is een harde eis dat de storemanagers lokale mensen zijn en mensen kennen. Wat in deze tijd heel duidelijk is geworden dat de trend om de ‘spullen bij de buren’ te kopen succesvol en ook heel logisch is. Waarom zou je een paar uur in de auto moeten zitten voor iets dat misschien een paar euro goedkoper is?” Een ander vaste regel van de ondernemer is dat je er voor de volle honderd procent moet zijn voor je klanten, dan ontstaat er een wisselwerking en gunfactor. ”Constant bezig zijn met je product en je meerwaarde laten zien. Heeft een klant ons nodig kunnen we er binnen een half uur zijn.”

IMAGO Bang & Olufsen is natuurlijk een merk dat zeer hoogwaardige audiovisuele artikelen produceert. Dat is het imago van het Deense topmerk. Toch is imago in het topsegment niet in de allereerste plaats belangrijk. ”Uiteraard ben ik blij dat het imago van topmerk aan het product vast zit. Maar daar hoort absoluut ook service, aandacht en klantenkennis bij. Anders is dat imago snel weg.” Ynter Bang & Olufsen geeft deze toegevoegde waarde, extra persoonlijke service en aandacht, aan zijn klanten. Dat mag de klant ook van ons verwachten want aan onze bijzondere producten hangt ook een “prijskaartje”.

TOEKOMST Sebel en Granneman zouden het zo weer doen, hoewel ietsje meer tijd tussen de opening van de zaken wellicht toch wijzer zou zijn geweest. Amstelveen was een casco pand en de vestiging in Laren is na een lange verbouwing een prachtige flagship store geworden. Maar: ”Corona heeft ook een les geleerd aan ondernemers. Als je blijft doen wat je deed heb je geen toekomst. Bakens verzetten en inventief zijn, dat is tenslotte waar ondernemerschap om draait en het mooiste dat er is. Nog meer naar de mensen toe gaan in plaats van andersom. Het gaat niet om die speaker en de televisie. Het gaat om aandacht voor de klant en luisteren naar de wensen van de klant. Het is mooi dat wij bij mensen achter de voordeur mogen komen en hun huis mogen verfraaien met prachtig design geluid en beeld.”

Bekijk ook

‘Ik zou het zo weer doen!’

De start was stroef maar Sebel heeft absoluut geen spijt. (Aangeleverd)

Een zaak overnemen en twee zaken openen midden in de afgelopen bizarre coronatijd. Dat vergt moed, lef en misschien ook wel een andere manier van consumentenbenadering. Albert Sebel en Dorus Granneman deden het.” Als we hadden getwijfeld hadden we het niet gedaan en met de kennis van nu zouden we het zo weer doen.”

Albert is de commerciële kracht en Dorus de backoffice kracht van het bedrijf Ynter Bang & Olufsen. Toen Dorus de zaak van zijn vader overnam was hij al vastbesloten te willen groeien en niet te blijven stilstaan. Januari 2020 is Albert ingestapt en sinds augustus 2021 is hij mede eigenaar. 29 februari 2020 startte Albert Sebel (60) samen met Dorus Granneman (28) Ynter Bang & Olufsen een nieuwe store in Haarlem. Twee weken later werd de eerste harde lockdown afgekondigd waarvan niemand wist hoe lang deze zou gaan duren. Albert:” In deze periode voerden we ook de onderhandelingen met Bang en Olufsen voor verdere uitbreiding.” Nadat er weer wat rust in de wereld kwam besloten Albert en Dorus verder door te ontwikkelen en openden zij twee nieuwe vestigingen in Amstelveen en in Laren. Weer werd binnen twee weken de volgende lockdown een feit. Sebel vertelt hoe zij deze bizarre tijd hebben ondergaan en wat hun visie op ondernemen is.

DOORGROEIEN ”We hebben al onze mensen naar buiten gestuurd, naar de klanten toe in plaats van andersom. Zo kon de klant in zijn veilige thuis situatie toch optimaal van onze diensten gebruik maken. De laatste lockdown was het moeilijkst, de mensen waren lamgeslagen. De rek was er uit. Amstelveen en Laren zijn grotere en -nog- luxere zaken dan Haarlem en toch hebben we geen spijt. De start was stroef, door de lockdowns, de oorlog in Ukraine en de energieprijzen. Hierdoor was het consumentenvertrouwen sterk verminderd. Ook het hogere segment, dat we grotendeels bedienen, was voorzichtiger. En toch: afgelopen week was de beste week in de ‘historie’ van de zaken ooit.”

OPVALLEN De theorie van Sebel is dat je meer opvalt in minder goede tijden dan in tijden van groei en bloei. Hoewel hij zeker zijn kop niet in het zand steekt. Ook, en dat is wellicht wel de succesformule, gelooft hij in lokale betrokkenheid. Zo adverteert hij in regionale kranten en niet landelijk. “En televisie in Limburg afleveren word je niet wijs van en de consument al helemaal niet. Er is een verschil tussen een dikke deal en ergens wijzer van worden. Je hebt een relatie achter je relatie nodig en mond tot mond reclame. Succes heeft iedere ondernemer nodig en bereik je alleen als je de juiste aandacht geeft aan klanten in het gebied dat je bestrijkt.” Ondanks de lockdown werd het eerste jaar in Haarlem met winst afgesloten.

LOKAAL ”De juiste aandacht aan klanten geven in het juiste gebied komt altijd naar je toe”, vindt Sebel. ”Wij zijn ook erg voorstander van persoonlijk, één op één contact. Het is een harde eis dat de storemanagers lokale mensen zijn en mensen kennen. Wat in deze tijd heel duidelijk is geworden dat de trend om de ‘spullen bij de buren’ te kopen succesvol en ook heel logisch is. Waarom zou je een paar uur in de auto moeten zitten voor iets dat misschien een paar euro goedkoper is?” Een ander vaste regel van de ondernemer is dat je er voor de volle honderd procent moet zijn voor je klanten, dan ontstaat er een wisselwerking en gunfactor. ”Constant bezig zijn met je product en je meerwaarde laten zien. Heeft een klant ons nodig kunnen we er binnen een half uur zijn.”

IMAGO Bang & Olufsen is natuurlijk een merk dat zeer hoogwaardige audiovisuele artikelen produceert. Dat is het imago van het Deense topmerk. Toch is imago in het topsegment niet in de allereerste plaats belangrijk. ”Uiteraard ben ik blij dat het imago van topmerk aan het product vast zit. Maar daar hoort absoluut ook service, aandacht en klantenkennis bij. Anders is dat imago snel weg.” Ynter Bang & Olufsen geeft deze toegevoegde waarde, extra persoonlijke service en aandacht, aan zijn klanten. Dat mag de klant ook van ons verwachten want aan onze bijzondere producten hangt ook een “prijskaartje”.

TOEKOMST Sebel en Granneman zouden het zo weer doen, hoewel ietsje meer tijd tussen de opening van de zaken wellicht toch wijzer zou zijn geweest. Amstelveen was een casco pand en de vestiging in Laren is na een lange verbouwing een prachtige flagship store geworden. Maar: ”Corona heeft ook een les geleerd aan ondernemers. Als je blijft doen wat je deed heb je geen toekomst. Bakens verzetten en inventief zijn, dat is tenslotte waar ondernemerschap om draait en het mooiste dat er is. Nog meer naar de mensen toe gaan in plaats van andersom. Het gaat niet om die speaker en de televisie. Het gaat om aandacht voor de klant en luisteren naar de wensen van de klant. Het is mooi dat wij bij mensen achter de voordeur mogen komen en hun huis mogen verfraaien met prachtig design geluid en beeld.”