‘ICT’ers bewegen zich opvallend vaker op de arbeidsmarkt’

ict arbeidsmarkt
  • Home
  • Artikel
  • ‘ICT’ers bewegen zich opvallend vaker op de arbeidsmarkt’

Eén op de vier ICT’ers in loondienst is het afgelopen jaar van baan of werkgever gewisseld, blijkt uit cijfers van Intelligence Group en HeadFirst Group. “Dit staat in schril contrast met de traditionele perceptie van ICT’ers als latente baanzoekers”, zegt Marion van Happen, ceo bij HeadFirst Group. “Het wijst op een veranderend patroon in hun arbeidsmarktgedrag.”

Met name ondernemingen met tien of meer medewerkers kampen met een ernstig personeelstekort, blijkt uit KVK-onderzoek. 92 procent van alle ondernemers geeft aan moeilijk of zeer moeilijk nieuwe medewerkers te kunnen vinden. Daarmee is de impact van het personeelstekort aanzienlijk. 

ICT’ers op de arbeidsmarkt

Maar aan de ICT’ers ligt deze ontwikkeling niet: zij bewegen zich opvallend vaker op de arbeidsmarkt, zegt Marion van Happen. “Wij zien een stijging in externe mobiliteit onder ICT-professionals. Waar de mobiliteit van ICT’ers de afgelopen jaren stabiel was, is dit het afgelopen jaar sterk toegenomen en is de loyaliteit aan de eigen manager en/of werkgever afgenomen.”

Latente baanzoekers

De arbeidsmarktactiviteit van ICT’ers lag volgens Van Happen het laatste kwartaal van 2023 op 6,7 procent – 70 procent lager dan het gemiddelde over de hele Nederlandse beroepsbevolking. “ICT’ers zijn latente baanzoekers en steeds vaker onbereikbaar voor recruiters, maar ze bewegen momenteel wel opvallend vaker op de arbeidsmarkt.” 

Wat is het belang van employer branding?

Hoe moet een werkgever of opdrachtgever met deze verandering omgaan? “Het begint met goede employer branding”, zegt Van Happen. “Bouw daarnaast aan een community van potentieel interessante werknemers en zzp’ers: ga actief verhalen vertellen, zodat ICT’ers overtuigd raken van jouw missie en visie en ze gevoel krijgen bij hoe het is om voor jouw organisatie te werken. Alleen zo verleid je ze uit zichzelf de stap naar jou toe maken of op enig moment wel ontvankelijk te zijn voor toenadering door een recruiter.”

Lees ook: ‘Aanhoudend personeelstekort staat ambities samenleving in de weg’

Vergrijzing, verduurzaming en mogelijk ook deglobalisering hebben de komende jaren impact op de arbeidsmarkt. Deze trends zorgen ervoor dat personeelstekorten niet zomaar verdwijnen.

Bekijk ook

‘ICT’ers bewegen zich opvallend vaker op de arbeidsmarkt’

ict arbeidsmarkt
  • Home
  • Artikel
  • ‘ICT’ers bewegen zich opvallend vaker op de arbeidsmarkt’

Eén op de vier ICT’ers in loondienst is het afgelopen jaar van baan of werkgever gewisseld, blijkt uit cijfers van Intelligence Group en HeadFirst Group. “Dit staat in schril contrast met de traditionele perceptie van ICT’ers als latente baanzoekers”, zegt Marion van Happen, ceo bij HeadFirst Group. “Het wijst op een veranderend patroon in hun arbeidsmarktgedrag.”

Met name ondernemingen met tien of meer medewerkers kampen met een ernstig personeelstekort, blijkt uit KVK-onderzoek. 92 procent van alle ondernemers geeft aan moeilijk of zeer moeilijk nieuwe medewerkers te kunnen vinden. Daarmee is de impact van het personeelstekort aanzienlijk. 

ICT’ers op de arbeidsmarkt

Maar aan de ICT’ers ligt deze ontwikkeling niet: zij bewegen zich opvallend vaker op de arbeidsmarkt, zegt Marion van Happen. “Wij zien een stijging in externe mobiliteit onder ICT-professionals. Waar de mobiliteit van ICT’ers de afgelopen jaren stabiel was, is dit het afgelopen jaar sterk toegenomen en is de loyaliteit aan de eigen manager en/of werkgever afgenomen.”

Latente baanzoekers

De arbeidsmarktactiviteit van ICT’ers lag volgens Van Happen het laatste kwartaal van 2023 op 6,7 procent – 70 procent lager dan het gemiddelde over de hele Nederlandse beroepsbevolking. “ICT’ers zijn latente baanzoekers en steeds vaker onbereikbaar voor recruiters, maar ze bewegen momenteel wel opvallend vaker op de arbeidsmarkt.” 

Wat is het belang van employer branding?

Hoe moet een werkgever of opdrachtgever met deze verandering omgaan? “Het begint met goede employer branding”, zegt Van Happen. “Bouw daarnaast aan een community van potentieel interessante werknemers en zzp’ers: ga actief verhalen vertellen, zodat ICT’ers overtuigd raken van jouw missie en visie en ze gevoel krijgen bij hoe het is om voor jouw organisatie te werken. Alleen zo verleid je ze uit zichzelf de stap naar jou toe maken of op enig moment wel ontvankelijk te zijn voor toenadering door een recruiter.”

Lees ook: ‘Aanhoudend personeelstekort staat ambities samenleving in de weg’

Vergrijzing, verduurzaming en mogelijk ook deglobalisering hebben de komende jaren impact op de arbeidsmarkt. Deze trends zorgen ervoor dat personeelstekorten niet zomaar verdwijnen.