‘Het vak van schipper is heel mooi’

Veerdienst Riveer zoekt schipper
Volgend jaar gaat een extra veerdienst varen tussen Sleeuwijk en Gorinchem. (Foto Riveer)

Schippers zijn moeilijk te vinden, merkt veerdienstmaatschappij Riveer. Terwijl een baan op het water juist heel interessant is, onderstreept Johan Hania (52), manager bij Riveer. Samen met zijn collega’s geniet hij van de wateren in en rondom Gorinchem en hij hoopt dat meer mensen dit mogen ervaren in de nabije toekomst. “De afwisseling maakt dit werk erg interessant.”

door Eline Lohman

Johan valt direct met de deur in huis: het is voor Riveer heel moeilijk om aan schippers te komen. Dat komt volgens hem onder meer door de vergrijzing. Ook speelt mee dat wie schipper wil worden, vier jaar ervaring op de binnenvaart moet hebben om het examen te halen. Johan vertelt dat iedereen welkom is bij Riveer, maar dat met name schippers met open armen verwelkomd worden. Want daar is zeker behoefte aan. “We merken dat de spoeling steeds dunner wordt en daardoor kunnen wij minder goed aan personeel komen. Terwijl het zo’n mooi vak is. Als schipper heb je veel diversiteit en je ziet veel tijdens het varen – elke dag is anders.”

Ervaren schipper? Welkom!

Zeker met het oog op de nabije toekomst zijn meer schippers welkom: als het goed is gaat er volgend jaar een extra veerdienst varen tussen Sleeuwijk en Gorinchem. Deze pont komt uit in de buurt van het station. De extra veerdienst is nodig vanwege de werkzaamheden op de A27 die op de planning staan. Voor deze nieuwe veerdienst zijn schippers nodig en daarom hoopt Riveer op nieuwe aanwas.

schipper riveer

Maar ook op andere manieren kunnen belangstellenden aan de slag in de maritieme wereld bij Riveer: als schipper, matroos, deksman, deksvrouw, en ’s zomers als havenmedewerker, die de sluis bedient. De laatste jaren werd hiervoor geregeld met jonge mensen gewerkt, vertelt Johan. Dat geldt ook voor de functies van deksman en deksvrouw, ofwel de kaartjesverkopers op de veerponten. Dit werk wil de jeugd niet echt meer doen, merkt Johan, omdat jongeren veelal niet in de weekenden meer willen werken en eerder nog wel.

Affiniteit met water

Johan vindt het fijn om in de waterwereld te werken. Hij is momenteel zelf geen schipper, maar manager bij de gemeente Gorinchem. Het team Riveer en Lingehaven maakt deel uit van de gemeente maar werkt voor meer oevergemeentes. “De afwisseling maakt dit werk erg interessant. Ik heb affiniteit met water; ik kom uit de binnenvaart. Water geeft je een gevoel van vrijheid en dit ervaar ik ook tijdens mijn werk. In 1994 ben ik bij Riveer komen werken. Het zou de bedoeling zijn dat ik enkele maanden zou blijven, maar ik zit er nog altijd, haha.”

schipper veerdienst

De werkzaamheden van Johan en zijn collega’s bij Riveer lopen uiteen. Een van de onderdelen is calamiteitenbestrijding op het water, dit wordt gedaan met een blusboot. Johan: “Of dit vaak gebeurt? Ongeveer vijftien keer per jaar. Brandjes, reanimaties op een schip, brugspringers: we maken het allemaal mee. Dit jaar waren er twee brugspringers. Dat zijn op z’n zachtst gezegd minder leuke dingen, maar daar komt dan aan de andere kant weer bij dat we een van de twee personen hebben kunnen redden. Dat geeft de mensen die dit moeten doen voldoening. In de zomer zijn we vooral toeristisch bezig. De mensen zijn dan vaak goedgemutst. We werken ook mee aan het Lingehavenconcert en uiteraard hebben we meegewerkt aan de landelijke intocht van Sinterklaas heel recent. Ik maak van dichtbij allerlei ontwikkelingen mee. Het gebied van Riveer is bijvoorbeeld door de jaren heen steeds groter geworden.”

Elektrisch veer vaart al

Een andere ontwikkeling is de focus op de elektrische veren. Er varen inmiddels twee volledig elektrische veren tussen Gorinchem, Sleeuwijk, Werkendam en Hardinxveld-Giessendam. Deze veren, die catamarans zijn, zijn nu aan het ‘invaren’. Het is een investering van € 9 miljoen, die ertoe moet leiden dat in de toekomst alle veren van Riveer elektrisch zullen zijn. Want elektrisch is de toekomst en biedt veel voordelen, aldus Johan. “Elektrische veren zijn beter voor het milieu en zijn financieel voordeliger. Bovendien zijn elektrische veren ook stiller. Zo worden er steeds stappen gemaakt binnen Riveer.”

Lees ook: Joanke geniet als schipper van de vrijheid

Wat binnenvaartschipper Joanke van der Wal het mooiste aan haar werk vindt? “De vrijheid. Je zit eigenlijk ‘vast’ aan boord, maar het varen geeft een groot gevoel van vrijheid.”

Bekijk ook

‘Het vak van schipper is heel mooi’

Veerdienst Riveer zoekt schipper
Volgend jaar gaat een extra veerdienst varen tussen Sleeuwijk en Gorinchem. (Foto Riveer)

Schippers zijn moeilijk te vinden, merkt veerdienstmaatschappij Riveer. Terwijl een baan op het water juist heel interessant is, onderstreept Johan Hania (52), manager bij Riveer. Samen met zijn collega’s geniet hij van de wateren in en rondom Gorinchem en hij hoopt dat meer mensen dit mogen ervaren in de nabije toekomst. “De afwisseling maakt dit werk erg interessant.”

door Eline Lohman

Johan valt direct met de deur in huis: het is voor Riveer heel moeilijk om aan schippers te komen. Dat komt volgens hem onder meer door de vergrijzing. Ook speelt mee dat wie schipper wil worden, vier jaar ervaring op de binnenvaart moet hebben om het examen te halen. Johan vertelt dat iedereen welkom is bij Riveer, maar dat met name schippers met open armen verwelkomd worden. Want daar is zeker behoefte aan. “We merken dat de spoeling steeds dunner wordt en daardoor kunnen wij minder goed aan personeel komen. Terwijl het zo’n mooi vak is. Als schipper heb je veel diversiteit en je ziet veel tijdens het varen – elke dag is anders.”

Ervaren schipper? Welkom!

Zeker met het oog op de nabije toekomst zijn meer schippers welkom: als het goed is gaat er volgend jaar een extra veerdienst varen tussen Sleeuwijk en Gorinchem. Deze pont komt uit in de buurt van het station. De extra veerdienst is nodig vanwege de werkzaamheden op de A27 die op de planning staan. Voor deze nieuwe veerdienst zijn schippers nodig en daarom hoopt Riveer op nieuwe aanwas.

schipper riveer

Maar ook op andere manieren kunnen belangstellenden aan de slag in de maritieme wereld bij Riveer: als schipper, matroos, deksman, deksvrouw, en ’s zomers als havenmedewerker, die de sluis bedient. De laatste jaren werd hiervoor geregeld met jonge mensen gewerkt, vertelt Johan. Dat geldt ook voor de functies van deksman en deksvrouw, ofwel de kaartjesverkopers op de veerponten. Dit werk wil de jeugd niet echt meer doen, merkt Johan, omdat jongeren veelal niet in de weekenden meer willen werken en eerder nog wel.

Affiniteit met water

Johan vindt het fijn om in de waterwereld te werken. Hij is momenteel zelf geen schipper, maar manager bij de gemeente Gorinchem. Het team Riveer en Lingehaven maakt deel uit van de gemeente maar werkt voor meer oevergemeentes. “De afwisseling maakt dit werk erg interessant. Ik heb affiniteit met water; ik kom uit de binnenvaart. Water geeft je een gevoel van vrijheid en dit ervaar ik ook tijdens mijn werk. In 1994 ben ik bij Riveer komen werken. Het zou de bedoeling zijn dat ik enkele maanden zou blijven, maar ik zit er nog altijd, haha.”

schipper veerdienst

De werkzaamheden van Johan en zijn collega’s bij Riveer lopen uiteen. Een van de onderdelen is calamiteitenbestrijding op het water, dit wordt gedaan met een blusboot. Johan: “Of dit vaak gebeurt? Ongeveer vijftien keer per jaar. Brandjes, reanimaties op een schip, brugspringers: we maken het allemaal mee. Dit jaar waren er twee brugspringers. Dat zijn op z’n zachtst gezegd minder leuke dingen, maar daar komt dan aan de andere kant weer bij dat we een van de twee personen hebben kunnen redden. Dat geeft de mensen die dit moeten doen voldoening. In de zomer zijn we vooral toeristisch bezig. De mensen zijn dan vaak goedgemutst. We werken ook mee aan het Lingehavenconcert en uiteraard hebben we meegewerkt aan de landelijke intocht van Sinterklaas heel recent. Ik maak van dichtbij allerlei ontwikkelingen mee. Het gebied van Riveer is bijvoorbeeld door de jaren heen steeds groter geworden.”

Elektrisch veer vaart al

Een andere ontwikkeling is de focus op de elektrische veren. Er varen inmiddels twee volledig elektrische veren tussen Gorinchem, Sleeuwijk, Werkendam en Hardinxveld-Giessendam. Deze veren, die catamarans zijn, zijn nu aan het ‘invaren’. Het is een investering van € 9 miljoen, die ertoe moet leiden dat in de toekomst alle veren van Riveer elektrisch zullen zijn. Want elektrisch is de toekomst en biedt veel voordelen, aldus Johan. “Elektrische veren zijn beter voor het milieu en zijn financieel voordeliger. Bovendien zijn elektrische veren ook stiller. Zo worden er steeds stappen gemaakt binnen Riveer.”

Lees ook: Joanke geniet als schipper van de vrijheid

Wat binnenvaartschipper Joanke van der Wal het mooiste aan haar werk vindt? “De vrijheid. Je zit eigenlijk ‘vast’ aan boord, maar het varen geeft een groot gevoel van vrijheid.”