Deze accountant werkt liever informeel en laagdrempelig: ‘Wij zitten letterlijk naast de klant’

vacature accountant
Erwin Gierman met collega Anne-rieke Jansen van 't Laar: “Het sociale karakter is en blijft heel belangrijk binnen ons bedrijf.” (Foto: Rinus van Denderen)
  • Home
  • Artikel
  • Deze accountant werkt liever informeel en laagdrempelig: ‘Wij zitten letterlijk naast de klant’

Na zestien jaar bij een groot accountantskantoor te hebben gewerkt, begon Erwin Gierman in 2006 voor zichzelf. Vanuit huis startte de Amersfoortse accountant zijn eigen kantoor. Inmiddels is Fiducia Accountancy uitgegroeid tot een flink kantoor dat alweer vijftien jaar gevestigd is op het Amersfoortse bedrijventerrein Calveen.

Een brainstorm met zijn schoonvader, een neerlandicus, leverde de bedrijfsnaam op, vertelt Erwin. “Mijn schoonvader vroeg me wat de kernwaarden van mijn bedrijf waren. Dat waren voor mij kwaliteit en vertrouwen. Hij kwam met het Latijnse woord voor vertrouwen: fiducie. Ik vond het mooier om er fiducia van te maken. Dat combineert goed met accountancy en zo krijg je dan Fiducia Accountancy. De afkorting FA kun je ook weer lezen als financiële administratie, dus dat paste allemaal mooi.”

Inmiddels zit het kantoor, dat tegenwoordig acht medewerkers telt, alweer vele jaren op bedrijventerrein Calveen. Als accountantskantoor heeft Fiducia zich te houden aan tal van regels. Daarom zijn  betrouwbaarheid en kwaliteit logische kernwaarden, geeft Erwin aan. “Maar onze informele, laagdrempelige benadering van klanten vormt daarnaast een belangrijk deel van onze service. Dat is ook de reden dat we ons in dit deel van Calveen gevestigd hebben. Als je komt aanrijden, lijkt het net of je een woonwijk binnenkomt. We zitten hier echt in een overgangsgebied tussen het bedrijventerrein en de woonwijk Nieuwland.”

Vertrouwen is belangrijk voor accountant

Geen groot, afstandelijk kantoorgebouw met een lift dus. Want uiteindelijk gaat het natuurlijk om de diensten die verleend worden, vindt Erwin. “En dat zijn belastingzaken en andere financiële zaken. Daar hebben we veel gegevens voor nodig van onze klanten en daar is vertrouwen heel belangrijk in. Onze laagdrempelige entourage helpt daarbij, want wij ontvangen onze klanten graag op een persoonlijker manier. Daardoor kunnen we ze ook beter en makkelijk helpen en advies geven. Wij zitten letterlijk naast de klant.” 

Veel accountants werken op afstand. Klanten leveren hun administratie aan en een poos later komt de jaarrekening retour. Bij Fiducia Accountancy gebeurt dat in bepaalde gevallen ook wel, maar toch proberen de accountants van het bedrijf dit zo veel mogelijk met hun klanten samen te doen. “De klant komt hier, we werken alles uit en vervolgens gaat de klant met de aangifte de deur uit”, zegt Erwin. “Dat kost de klant zelf iets meer tijd, maar is voor ons wel efficiënter. Je kunt in die tijd dat je samen door de gegevens gaat heel veel bespreken wat je op afstand niet zo gauw zal doen.”

Mkb-bedrijven

Het klantenbestand bestaat uit particulieren, maar vooral uit mkb’ers. Deze bedrijven variëren van zzp’ers en eenmanszaken tot ondernemingen met tachtig personeelsleden. Het merendeel komt uit de regio en is actief in de dienstverlening. Ook zitten er retailers en productiebedrijven tussen. “Wij kunnen hun administratie uit handen nemen, maar ze kunnen die ook zelf invoeren en ons de gegevens overhandigen voor jaarrekeningen”, zegt Erwin. 

“Met Amifix hebben wij een door ons zelf ontworpen online administratieprogramma waar klanten heel eenvoudig hun inkoop- en verkoopfacturen en bankmutaties kunnen invoeren. Zo kunnen zij een groot stuk voorbereiden en dan doen wij de rest van de administratie. Dat bespaart ons tijd en de klant geld. Wij kunnen er de btw-aangifte mee doen en aan het eind van het jaar halen we er de cijfers uit voor de jaarcijfers en de inkomstenbelastingaangifte. De klant komt dan langs met de aanvullende gegevens en dan werken we dit samen uit. Onze zakelijke klanten zijn heel enthousiast over Amifix en zo’n honderd van hen maakt hier gebruik van.”

Bekijk hier de vacaturevideo van Fiducia Accountancy:

Daarnaast verleent Fiducia Accountancy ook diensten als salarisadministraties met loonheffingsaangiftes en doet het ook volledige financiële administraties voor klanten met behulp van Exact Online software. Voor bv’s verzorgt het de jaarrekeningen, de vennootschapsbelasting, het deponeren bij de Kamer van Koophandel en dividend aangiftes. “Verder geven we veel advies over bijvoorbeeld een bedrijfsovername of de verkoop van je bedrijf”, vertelt Erwin. “Hoe je van een eenmanszaak naar een bv over kan gaan of hoe je een reorganisatie juridisch en belastingtechnisch aanpakt. Alles wat maar iets met financiën of belastingen te maken heeft, daar helpen wij bij.”

Platte organisatie

De eerder door Erwin genoemde kernwaarden gelden overigens niet alleen voor de klanten. “Die zijn ook op onszelf van toepassing, op iedereen die hier werkt. We hebben een vrij platte organisatie. Ik vind mezelf ook geen baas, maar collega. Voor sommige functies is parttime werken en thuiswerken mogelijk. We hebben ook een tijd-voor-tijdregeling voor als iemand een bepaalde periode overuren maakt; dan kan dat worden gecompenseerd in een andere periode van het jaar.” 

De lunch wordt op het kantoor ook altijd gezamenlijk genoten. En daar hoef je geen lunchbox voor mee te nemen van huis, benadrukt Erwin. “Dat wordt hier compleet voor je verzorgd. Onze klanten schuiven ook regelmatig aan. En één keer per week is er een mogelijkheid om gezamenlijk te sporten. Dan komt er een personal trainer langs en gaan we een uurtje buiten sporten. Eén keer per maand hebben we werkoverleg en daarna kun je dan nog een stoelmassage krijgen. En we hebben ook regelmatig gezellige uitjes of leuke activiteiten. Dat sociale karakter is en blijft heel belangrijk binnen ons bedrijf.” 

Genoeg opdrachten, maar accountants liggen niet voor het oprapen

In 2023 werd de groei van de accountancybranche wat getemperd. Niet in het minst omdat accountants niet voor het oprapen liggen.

Bekijk ook

Deze accountant werkt liever informeel en laagdrempelig: ‘Wij zitten letterlijk naast de klant’

vacature accountant
Erwin Gierman met collega Anne-rieke Jansen van 't Laar: “Het sociale karakter is en blijft heel belangrijk binnen ons bedrijf.” (Foto: Rinus van Denderen)
  • Home
  • Artikel
  • Deze accountant werkt liever informeel en laagdrempelig: ‘Wij zitten letterlijk naast de klant’

Na zestien jaar bij een groot accountantskantoor te hebben gewerkt, begon Erwin Gierman in 2006 voor zichzelf. Vanuit huis startte de Amersfoortse accountant zijn eigen kantoor. Inmiddels is Fiducia Accountancy uitgegroeid tot een flink kantoor dat alweer vijftien jaar gevestigd is op het Amersfoortse bedrijventerrein Calveen.

Een brainstorm met zijn schoonvader, een neerlandicus, leverde de bedrijfsnaam op, vertelt Erwin. “Mijn schoonvader vroeg me wat de kernwaarden van mijn bedrijf waren. Dat waren voor mij kwaliteit en vertrouwen. Hij kwam met het Latijnse woord voor vertrouwen: fiducie. Ik vond het mooier om er fiducia van te maken. Dat combineert goed met accountancy en zo krijg je dan Fiducia Accountancy. De afkorting FA kun je ook weer lezen als financiële administratie, dus dat paste allemaal mooi.”

Inmiddels zit het kantoor, dat tegenwoordig acht medewerkers telt, alweer vele jaren op bedrijventerrein Calveen. Als accountantskantoor heeft Fiducia zich te houden aan tal van regels. Daarom zijn  betrouwbaarheid en kwaliteit logische kernwaarden, geeft Erwin aan. “Maar onze informele, laagdrempelige benadering van klanten vormt daarnaast een belangrijk deel van onze service. Dat is ook de reden dat we ons in dit deel van Calveen gevestigd hebben. Als je komt aanrijden, lijkt het net of je een woonwijk binnenkomt. We zitten hier echt in een overgangsgebied tussen het bedrijventerrein en de woonwijk Nieuwland.”

Vertrouwen is belangrijk voor accountant

Geen groot, afstandelijk kantoorgebouw met een lift dus. Want uiteindelijk gaat het natuurlijk om de diensten die verleend worden, vindt Erwin. “En dat zijn belastingzaken en andere financiële zaken. Daar hebben we veel gegevens voor nodig van onze klanten en daar is vertrouwen heel belangrijk in. Onze laagdrempelige entourage helpt daarbij, want wij ontvangen onze klanten graag op een persoonlijker manier. Daardoor kunnen we ze ook beter en makkelijk helpen en advies geven. Wij zitten letterlijk naast de klant.” 

Veel accountants werken op afstand. Klanten leveren hun administratie aan en een poos later komt de jaarrekening retour. Bij Fiducia Accountancy gebeurt dat in bepaalde gevallen ook wel, maar toch proberen de accountants van het bedrijf dit zo veel mogelijk met hun klanten samen te doen. “De klant komt hier, we werken alles uit en vervolgens gaat de klant met de aangifte de deur uit”, zegt Erwin. “Dat kost de klant zelf iets meer tijd, maar is voor ons wel efficiënter. Je kunt in die tijd dat je samen door de gegevens gaat heel veel bespreken wat je op afstand niet zo gauw zal doen.”

Mkb-bedrijven

Het klantenbestand bestaat uit particulieren, maar vooral uit mkb’ers. Deze bedrijven variëren van zzp’ers en eenmanszaken tot ondernemingen met tachtig personeelsleden. Het merendeel komt uit de regio en is actief in de dienstverlening. Ook zitten er retailers en productiebedrijven tussen. “Wij kunnen hun administratie uit handen nemen, maar ze kunnen die ook zelf invoeren en ons de gegevens overhandigen voor jaarrekeningen”, zegt Erwin. 

“Met Amifix hebben wij een door ons zelf ontworpen online administratieprogramma waar klanten heel eenvoudig hun inkoop- en verkoopfacturen en bankmutaties kunnen invoeren. Zo kunnen zij een groot stuk voorbereiden en dan doen wij de rest van de administratie. Dat bespaart ons tijd en de klant geld. Wij kunnen er de btw-aangifte mee doen en aan het eind van het jaar halen we er de cijfers uit voor de jaarcijfers en de inkomstenbelastingaangifte. De klant komt dan langs met de aanvullende gegevens en dan werken we dit samen uit. Onze zakelijke klanten zijn heel enthousiast over Amifix en zo’n honderd van hen maakt hier gebruik van.”

Bekijk hier de vacaturevideo van Fiducia Accountancy:

Daarnaast verleent Fiducia Accountancy ook diensten als salarisadministraties met loonheffingsaangiftes en doet het ook volledige financiële administraties voor klanten met behulp van Exact Online software. Voor bv’s verzorgt het de jaarrekeningen, de vennootschapsbelasting, het deponeren bij de Kamer van Koophandel en dividend aangiftes. “Verder geven we veel advies over bijvoorbeeld een bedrijfsovername of de verkoop van je bedrijf”, vertelt Erwin. “Hoe je van een eenmanszaak naar een bv over kan gaan of hoe je een reorganisatie juridisch en belastingtechnisch aanpakt. Alles wat maar iets met financiën of belastingen te maken heeft, daar helpen wij bij.”

Platte organisatie

De eerder door Erwin genoemde kernwaarden gelden overigens niet alleen voor de klanten. “Die zijn ook op onszelf van toepassing, op iedereen die hier werkt. We hebben een vrij platte organisatie. Ik vind mezelf ook geen baas, maar collega. Voor sommige functies is parttime werken en thuiswerken mogelijk. We hebben ook een tijd-voor-tijdregeling voor als iemand een bepaalde periode overuren maakt; dan kan dat worden gecompenseerd in een andere periode van het jaar.” 

De lunch wordt op het kantoor ook altijd gezamenlijk genoten. En daar hoef je geen lunchbox voor mee te nemen van huis, benadrukt Erwin. “Dat wordt hier compleet voor je verzorgd. Onze klanten schuiven ook regelmatig aan. En één keer per week is er een mogelijkheid om gezamenlijk te sporten. Dan komt er een personal trainer langs en gaan we een uurtje buiten sporten. Eén keer per maand hebben we werkoverleg en daarna kun je dan nog een stoelmassage krijgen. En we hebben ook regelmatig gezellige uitjes of leuke activiteiten. Dat sociale karakter is en blijft heel belangrijk binnen ons bedrijf.” 

Genoeg opdrachten, maar accountants liggen niet voor het oprapen

In 2023 werd de groei van de accountancybranche wat getemperd. Niet in het minst omdat accountants niet voor het oprapen liggen.