Casemanager Karima helpt cliënten zelfstandig te blijven wonen: ‘Dit is zo’n leuke baan’ 

werken in de psychiatrie
Karima met een van haar cliënten. Dankzij haar werk kan opname vaak voorkomen worden.
  • Home
  • Artikel
  • Casemanager Karima helpt cliënten zelfstandig te blijven wonen: ‘Dit is zo’n leuke baan’ 

“Je wordt onderdeel van het leven van cliënten. Je kunt echt iets voor ze betekenen. Wat voor ons misschien heel klein lijkt, kan voor hen heel groot zijn.” Met stralend enthousiasme vertelt Karima Marakchi over haar werk bij Fivoor als casemanager voor cliënten die hulp nodig hebben om zelfstandig te kunnen blijven wonen. “Ik kan me niet voorstellen dat ik ergens anders net zo gelukkig in mijn werk zou kunnen zijn.”

“Ik kom veel verschillende mensen tegen, het werk is interessant en uitdagend en het doet er toe. Wij zoeken de mensen op, we gaan naar ze toe als er een verwijzing is, als iemand bijvoorbeeld meer hulp nodig heeft dan een buurtteam kan bieden. We gaan luisteren en kijken wat ze nodig hebben. De uitdaging is dan om contact te leggen en niet te overvragen. Ik moet het vertrouwen winnen en een band krijgen met de cliënt, zodat die het gevoel krijgt dat wij echt komen om te helpen. Wij weten waar we moeten zijn om oplossingen te vinden.”

Casemanager bij Fivoor

Karima werkt vanuit de werkplaats van Fivoor in Nieuwegein. Daar is volop ruimte voor cliënten om praktisch aan de slag te gaan, maar ze kunnen er ook gewoon binnenlopen voor een kopje koffie en een gesprek. En er is een grote keuken: “Hier hebben we iedere maandag een kookclub voor een stuk of tien, vijftien mensen.” 

Voor Karima een jaar of zeven geleden hier begon, werkte ze bij Fivoor in Den Dolder. “Daar werkte ik binnen een besloten omgeving. Ik vond het best spannend om bij mensen naar binnen te moeten lopen. Totdat iemand me uitnodigde om eens een dagje mee te lopen. Drie weken later werkte ik hier”, lacht ze. 

Warme organisatie

Binnen Fivoor heeft Karima al diverse nevenfuncties vervuld, onder meer als lid van de OR. “Daar is altijd ruimte voor, je kunt het zo uitdagend maken als je zelf wilt.” Binnen haar werk voelt ze het voordeel dat ze onderdeel uitmaakt van een groter geheel: “Er zijn altijd mensen op wie je terug kunt vallen. Je kunt hier groeien, en toch voelt het op je werkplek kleinschalig. Dit is een warme organisatie.”

“Ik heb zelf een groep van tien, vijftien mensen. We werken hier als team, je kunt altijd bij je collega’s terecht. Samen kennen we de verhalen van alle cliënten. Mensen merken echt het verschil. Om een voorbeeld te geven: een cliënt met wie ik samen aan de slag ben gegaan, durft nu weer thuis bezoek te ontvangen. Als ik had geweten dat het zo’n leuke baan was, was ik hier eerder begonnen!”

Meer weten over werken bij Fivoor? Kijk hier of stuur een e-mail naar sollicitaties@fivoor.nl.

Lees ook: ‘Medewerkers behouden is het nieuwe werven, maar dat dringt nauwelijks door bij werkgevers’

In een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds competitiever wordt en het aantrekken van talent een uitdaging vormt, is het cruciaal voor werkgevers om te focussen op het behouden van medewerkers. “Maar dat dringt nauwelijks tot hen door”, zegt Marion van Happen.

Bekijk ook

Casemanager Karima helpt cliënten zelfstandig te blijven wonen: ‘Dit is zo’n leuke baan’ 

werken in de psychiatrie
Karima met een van haar cliënten. Dankzij haar werk kan opname vaak voorkomen worden.
  • Home
  • Artikel
  • Casemanager Karima helpt cliënten zelfstandig te blijven wonen: ‘Dit is zo’n leuke baan’ 

“Je wordt onderdeel van het leven van cliënten. Je kunt echt iets voor ze betekenen. Wat voor ons misschien heel klein lijkt, kan voor hen heel groot zijn.” Met stralend enthousiasme vertelt Karima Marakchi over haar werk bij Fivoor als casemanager voor cliënten die hulp nodig hebben om zelfstandig te kunnen blijven wonen. “Ik kan me niet voorstellen dat ik ergens anders net zo gelukkig in mijn werk zou kunnen zijn.”

“Ik kom veel verschillende mensen tegen, het werk is interessant en uitdagend en het doet er toe. Wij zoeken de mensen op, we gaan naar ze toe als er een verwijzing is, als iemand bijvoorbeeld meer hulp nodig heeft dan een buurtteam kan bieden. We gaan luisteren en kijken wat ze nodig hebben. De uitdaging is dan om contact te leggen en niet te overvragen. Ik moet het vertrouwen winnen en een band krijgen met de cliënt, zodat die het gevoel krijgt dat wij echt komen om te helpen. Wij weten waar we moeten zijn om oplossingen te vinden.”

Casemanager bij Fivoor

Karima werkt vanuit de werkplaats van Fivoor in Nieuwegein. Daar is volop ruimte voor cliënten om praktisch aan de slag te gaan, maar ze kunnen er ook gewoon binnenlopen voor een kopje koffie en een gesprek. En er is een grote keuken: “Hier hebben we iedere maandag een kookclub voor een stuk of tien, vijftien mensen.” 

Voor Karima een jaar of zeven geleden hier begon, werkte ze bij Fivoor in Den Dolder. “Daar werkte ik binnen een besloten omgeving. Ik vond het best spannend om bij mensen naar binnen te moeten lopen. Totdat iemand me uitnodigde om eens een dagje mee te lopen. Drie weken later werkte ik hier”, lacht ze. 

Warme organisatie

Binnen Fivoor heeft Karima al diverse nevenfuncties vervuld, onder meer als lid van de OR. “Daar is altijd ruimte voor, je kunt het zo uitdagend maken als je zelf wilt.” Binnen haar werk voelt ze het voordeel dat ze onderdeel uitmaakt van een groter geheel: “Er zijn altijd mensen op wie je terug kunt vallen. Je kunt hier groeien, en toch voelt het op je werkplek kleinschalig. Dit is een warme organisatie.”

“Ik heb zelf een groep van tien, vijftien mensen. We werken hier als team, je kunt altijd bij je collega’s terecht. Samen kennen we de verhalen van alle cliënten. Mensen merken echt het verschil. Om een voorbeeld te geven: een cliënt met wie ik samen aan de slag ben gegaan, durft nu weer thuis bezoek te ontvangen. Als ik had geweten dat het zo’n leuke baan was, was ik hier eerder begonnen!”

Meer weten over werken bij Fivoor? Kijk hier of stuur een e-mail naar sollicitaties@fivoor.nl.

Lees ook: ‘Medewerkers behouden is het nieuwe werven, maar dat dringt nauwelijks door bij werkgevers’

In een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds competitiever wordt en het aantrekken van talent een uitdaging vormt, is het cruciaal voor werkgevers om te focussen op het behouden van medewerkers. “Maar dat dringt nauwelijks tot hen door”, zegt Marion van Happen.