Animaties van Martijn Cornelissen gaan de hele wereld over

Martijn Cornelissen: ,,Zeker in coronatijd werd het opeens heel gebruikelijk om iets online uit te leggen.'' (Pauw Media)
  • Home
  • Artikel
  • Animaties van Martijn Cornelissen gaan de hele wereld over

Hoe leg je aan een breed publiek uit wat de Hollandse Waterlinies zijn? En hoe voorkom je ongelukken op een werkplaats? Vraag het Martijn Cornelissen en hij maakt er een begrijpelijke animatie van. Het portfolio van de Barneveldse illustrator, cartoonist en animator bevat inmiddels opdrachten van lokale en mondiale opdrachtgevers. ,,De opdrachten stromen binnen. Het online uitleggen in een videoverhaal was al ‘hot’, maar zeker sinds coronatijd.’’

Martijn Cornelissen (49) heeft van zijn hobby een full-time-baan kunnen maken. Zijn werkruimte, een voormalige garage achter zijn woning, laat duidelijk zien hoe hij ooit begonnen is. Talloze strips en diverse poppetjes staan in de kasten. Aan de muur hangen cartoons en illustraties die hij door de jaren heen heeft gemaakt. ,,Vroeger was ik altijd aan het tekenen’’, vertelt hij. In 1997 studeerde hij af als illustrator. ,,Maar dat moet wel groeien, voordat je daar écht je werk van kunt maken.’’ Cornelissen ging daarom aan de slag bij diverse reclamebureaus. Daarnaast gaf hij les op de Cibap vakschool voor vormgeving in Zwolle. Ondertussen is hij altijd blijven tekenen, want dáár ligt echt zijn hart. Zo bedacht hij Luuk het Lieveheersbeest, en verwezenlijkte hij zijn droom om een prentenboek uit te geven. Ook zijn Rotterdamse ‘roots’ vormden een inspiratiebron voor diverse illustraties van de Barnevelder.

MUSEUON De afgelopen jaren heeft hij echter in razendsnel tempo naam gemaakt als animator. Hiermee legt hij een verhaal of proces uit in beeld. Zo is hij deze maand bij de opening van het festival One Planet. In het Museon in Den Haag zijn diverse animaties van hem te zien, waaronder tien filmpjes van sporters die een belangrijke bijdrage aan de maatschappij hebben geleverd.

De opkomst van de animatie als uitlegvorm, bood Cornelissen de kans om volledig als freelancer te werken. ,,Het animatiewerk beslaat nu zo’n negentig procent van mijn opdrachten. Zeker in coronatijd werd het opeens heel gebruikelijk om iets online uit te leggen’’, verklaart hij het succes. ,,Ook hoor ik steeds vaker de wens van bedrijven om één vorm aan te brengen bij instructies. De ene medewerker legt iets net weer anders uit dan een collega.’’

STIJLEN Cornelissen werkt met drie stijlen: digitaal getekende animatie, inkt getekende animatie en whiteboard-animaties. De eerste vorm bestaat uit figuren die hij volledig op de computer maakt. Bijvoorbeeld voor een filmpje over een tankactie, die straks bij alle tankstations van Shell te zien is. ,,Dat is een leuke stijl en leuk om te doen, maar hierin kun je minder je ‘eigen handschrift’ kwijt.’’ Dat kan hij juist wel bij whiteboard-animaties. Simpel gezegd, bestaan die filmpjes uit heel veel foto’s van het tekenproces achter elkaar. Vergelijk het met de tekeningetjes die kinderen op de hoek van een kladblok maken; laat de bladzijdes snel langs je vingers gaan, en je ziet een klein filmpje. En bij de animaties van Cornelissen zie je de hand van de animator dus echt aan het werk. Zijn werkruimte bevat daarvoor een opvallende installatie. Een aantal studiolampen is gericht op een horizontaal whiteboard, met loodrecht daarboven een fototoestel, die weer verbonden is met de computer. Gemiddeld bestaat zo’n filmpje uit dertig scènes van honderd beelden. Hij monteert dus al gauw zo’n drieduizend foto’s aan elkaar in het programma AfterEffects. Een subtiel wegvliegend vogeltje is zijn ‘handtekening’ bij elk getekend filmpje.

,,Welke animatie ik kies, dat ligt aan het doel. Whiteboard is bijvoorbeeld heel geschikt voor trainingen’’, legt de animator uit. Hij noemt als voorbeeld een instructiefilm voor medewerkers van een bedrijf. ,,Stel dat ik een foto zou gebruiken van een graafmachine, dan zou men kunnen zeggen: hè, wij gebruiken een ander type. Maar als ik handmatig een figuur teken, dan is iedereen het erover eens: dat is een graafmachine.’’

Een ander voorbeeld is een instructiefilm voor VolkerWessels, om snij-incidenten op de bouwplaats te voorkomen. ,,In de bouw gelden allemaal regels, maar die gaan de medewerkers niet lezen. Als zij door mijn filmpjes wél goed geïnformeerd raken, dan ben ik tevreden.’’

WATERLINIES Een extra bijzondere opdracht was de animatiefilm over de Hollandse Waterlinies, die op de UNESCO Werelderfgoedlijst staan. Zijn beelden werden vertoond op een bijeenkomst in Parijs. En voor het internationale papierbedrijf Mondi maakte hij een film van veertig minuten, die in dertien talen vertaald moest worden. Ook díe montage deed hij zelf. ,,Daar moest ik echt een systeem voor verzinnen. Ik liet de voice-overs nummers zeggen, als ze bij een volgende scène aan waren gekomen. Zo wist ik precies welke beelden daarbij hoorden.’’

De animator heeft inmiddels een aardig netwerk opgebouwd van mensen met wie hij samenwerkt. Toch vindt hij het leuk om zoveel mogelijk zelf te blijven doen. Van concept naar ideevorming, naar schetsen en storyboards. Lachend: ,,Laatst zei iemand nog tegen me: succes met jullie werk! Diegene dacht dus dat ik in een heel team werk. Dat is eigenlijk wel een mooi compliment.’’

Bekijk ook

Animaties van Martijn Cornelissen gaan de hele wereld over

Martijn Cornelissen: ,,Zeker in coronatijd werd het opeens heel gebruikelijk om iets online uit te leggen.'' (Pauw Media)
  • Home
  • Artikel
  • Animaties van Martijn Cornelissen gaan de hele wereld over

Hoe leg je aan een breed publiek uit wat de Hollandse Waterlinies zijn? En hoe voorkom je ongelukken op een werkplaats? Vraag het Martijn Cornelissen en hij maakt er een begrijpelijke animatie van. Het portfolio van de Barneveldse illustrator, cartoonist en animator bevat inmiddels opdrachten van lokale en mondiale opdrachtgevers. ,,De opdrachten stromen binnen. Het online uitleggen in een videoverhaal was al ‘hot’, maar zeker sinds coronatijd.’’

Martijn Cornelissen (49) heeft van zijn hobby een full-time-baan kunnen maken. Zijn werkruimte, een voormalige garage achter zijn woning, laat duidelijk zien hoe hij ooit begonnen is. Talloze strips en diverse poppetjes staan in de kasten. Aan de muur hangen cartoons en illustraties die hij door de jaren heen heeft gemaakt. ,,Vroeger was ik altijd aan het tekenen’’, vertelt hij. In 1997 studeerde hij af als illustrator. ,,Maar dat moet wel groeien, voordat je daar écht je werk van kunt maken.’’ Cornelissen ging daarom aan de slag bij diverse reclamebureaus. Daarnaast gaf hij les op de Cibap vakschool voor vormgeving in Zwolle. Ondertussen is hij altijd blijven tekenen, want dáár ligt echt zijn hart. Zo bedacht hij Luuk het Lieveheersbeest, en verwezenlijkte hij zijn droom om een prentenboek uit te geven. Ook zijn Rotterdamse ‘roots’ vormden een inspiratiebron voor diverse illustraties van de Barnevelder.

MUSEUON De afgelopen jaren heeft hij echter in razendsnel tempo naam gemaakt als animator. Hiermee legt hij een verhaal of proces uit in beeld. Zo is hij deze maand bij de opening van het festival One Planet. In het Museon in Den Haag zijn diverse animaties van hem te zien, waaronder tien filmpjes van sporters die een belangrijke bijdrage aan de maatschappij hebben geleverd.

De opkomst van de animatie als uitlegvorm, bood Cornelissen de kans om volledig als freelancer te werken. ,,Het animatiewerk beslaat nu zo’n negentig procent van mijn opdrachten. Zeker in coronatijd werd het opeens heel gebruikelijk om iets online uit te leggen’’, verklaart hij het succes. ,,Ook hoor ik steeds vaker de wens van bedrijven om één vorm aan te brengen bij instructies. De ene medewerker legt iets net weer anders uit dan een collega.’’

STIJLEN Cornelissen werkt met drie stijlen: digitaal getekende animatie, inkt getekende animatie en whiteboard-animaties. De eerste vorm bestaat uit figuren die hij volledig op de computer maakt. Bijvoorbeeld voor een filmpje over een tankactie, die straks bij alle tankstations van Shell te zien is. ,,Dat is een leuke stijl en leuk om te doen, maar hierin kun je minder je ‘eigen handschrift’ kwijt.’’ Dat kan hij juist wel bij whiteboard-animaties. Simpel gezegd, bestaan die filmpjes uit heel veel foto’s van het tekenproces achter elkaar. Vergelijk het met de tekeningetjes die kinderen op de hoek van een kladblok maken; laat de bladzijdes snel langs je vingers gaan, en je ziet een klein filmpje. En bij de animaties van Cornelissen zie je de hand van de animator dus echt aan het werk. Zijn werkruimte bevat daarvoor een opvallende installatie. Een aantal studiolampen is gericht op een horizontaal whiteboard, met loodrecht daarboven een fototoestel, die weer verbonden is met de computer. Gemiddeld bestaat zo’n filmpje uit dertig scènes van honderd beelden. Hij monteert dus al gauw zo’n drieduizend foto’s aan elkaar in het programma AfterEffects. Een subtiel wegvliegend vogeltje is zijn ‘handtekening’ bij elk getekend filmpje.

,,Welke animatie ik kies, dat ligt aan het doel. Whiteboard is bijvoorbeeld heel geschikt voor trainingen’’, legt de animator uit. Hij noemt als voorbeeld een instructiefilm voor medewerkers van een bedrijf. ,,Stel dat ik een foto zou gebruiken van een graafmachine, dan zou men kunnen zeggen: hè, wij gebruiken een ander type. Maar als ik handmatig een figuur teken, dan is iedereen het erover eens: dat is een graafmachine.’’

Een ander voorbeeld is een instructiefilm voor VolkerWessels, om snij-incidenten op de bouwplaats te voorkomen. ,,In de bouw gelden allemaal regels, maar die gaan de medewerkers niet lezen. Als zij door mijn filmpjes wél goed geïnformeerd raken, dan ben ik tevreden.’’

WATERLINIES Een extra bijzondere opdracht was de animatiefilm over de Hollandse Waterlinies, die op de UNESCO Werelderfgoedlijst staan. Zijn beelden werden vertoond op een bijeenkomst in Parijs. En voor het internationale papierbedrijf Mondi maakte hij een film van veertig minuten, die in dertien talen vertaald moest worden. Ook díe montage deed hij zelf. ,,Daar moest ik echt een systeem voor verzinnen. Ik liet de voice-overs nummers zeggen, als ze bij een volgende scène aan waren gekomen. Zo wist ik precies welke beelden daarbij hoorden.’’

De animator heeft inmiddels een aardig netwerk opgebouwd van mensen met wie hij samenwerkt. Toch vindt hij het leuk om zoveel mogelijk zelf te blijven doen. Van concept naar ideevorming, naar schetsen en storyboards. Lachend: ,,Laatst zei iemand nog tegen me: succes met jullie werk! Diegene dacht dus dat ik in een heel team werk. Dat is eigenlijk wel een mooi compliment.’’