27 oplossingen voor personeelstekorten

Veel werkgevers kampen met personeelstekorten. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot verhoogde werkdruk bij bestaande werknemers en verlaagde productie. Ook op andere vlakken heeft de maatschappij er last van.

Sommige winkels en restaurants moeten gedeeltelijk of helemaal sluiten, er ontstaan wachtrijen op vliegvelden en treinen en bussen vallen uit. Ook dreigen grote opgaven zoals de bouw van extra woningen en de energietransitie vertraging op te lopen. En komen basisvoorzieningen als zorg, veiligheid en onderwijs vaker onder druk te staan.

Als het vinden van personeel moeilijk blijkt, proberen werkgevers vaak eerst om intensiever te werven of betere arbeidsvoorwaarden te bieden. Als deze snelle oplossingen niet (voldoende) werken is er meer creativiteit nodig. UWV onderzocht wat werkgevers in dat geval kunnen doen en zette 27 mogelijke oplossingen voor personeelstekorten op een rij. Deze oplossingen komen uit de praktijk en zijn in te delen in 3 strategieën:

– het aanboren van nieuw talent
– het anders organiseren van werk
– het binden en boeien van medewerkers

Werk anders organiseren

Door het werk anders te organiseren, kan er vaak efficiënter worden gewerkt. Door taken anders te verdelen of onnodige administratie te schrappen, is er soms minder of ander personeel nodig. Ook de inzet van technologie kan werk uit handen nemen of juist bereikbaar maken voor nieuwe doelgroepen. Zo kan een technologische aanpassing er voor zorgen dat iemand een taak wél kan uitvoeren, die dat voorheen (door bijvoorbeeld een beperking) niet kon. Daarnaast kan er gekeken worden of medewerkers meer uren willen én kunnen werken.

Medewerkers binden en boeien

Binden en boeien omvat alles wat werkgevers kunnen doen om personeel te behouden. Zo zijn er verschillende zaken die een werkgever aantrekkelijker maken, zoals bijvoorbeeld aandacht voor:

– ontwikkeling van medewerkers

– werkdruk

– roosters

– arbeidsvoorwaarden

– gezondheid

– sfeer op de werkvloer

Het is verstandig om als werkgever goed te luisteren naar wat werknemers belangrijk vinden. Niet alleen omdat tevreden werknemers beter presteren, maar ook omdat zij als ambassadeurs een belangrijke rol kunnen spelen in het aantrekken van nieuw personeel.

Kijk voor meer informatie op www.werk.nl

Bekijk ook

27 oplossingen voor personeelstekorten

Veel werkgevers kampen met personeelstekorten. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot verhoogde werkdruk bij bestaande werknemers en verlaagde productie. Ook op andere vlakken heeft de maatschappij er last van.

Sommige winkels en restaurants moeten gedeeltelijk of helemaal sluiten, er ontstaan wachtrijen op vliegvelden en treinen en bussen vallen uit. Ook dreigen grote opgaven zoals de bouw van extra woningen en de energietransitie vertraging op te lopen. En komen basisvoorzieningen als zorg, veiligheid en onderwijs vaker onder druk te staan.

Als het vinden van personeel moeilijk blijkt, proberen werkgevers vaak eerst om intensiever te werven of betere arbeidsvoorwaarden te bieden. Als deze snelle oplossingen niet (voldoende) werken is er meer creativiteit nodig. UWV onderzocht wat werkgevers in dat geval kunnen doen en zette 27 mogelijke oplossingen voor personeelstekorten op een rij. Deze oplossingen komen uit de praktijk en zijn in te delen in 3 strategieën:

– het aanboren van nieuw talent
– het anders organiseren van werk
– het binden en boeien van medewerkers

Werk anders organiseren

Door het werk anders te organiseren, kan er vaak efficiënter worden gewerkt. Door taken anders te verdelen of onnodige administratie te schrappen, is er soms minder of ander personeel nodig. Ook de inzet van technologie kan werk uit handen nemen of juist bereikbaar maken voor nieuwe doelgroepen. Zo kan een technologische aanpassing er voor zorgen dat iemand een taak wél kan uitvoeren, die dat voorheen (door bijvoorbeeld een beperking) niet kon. Daarnaast kan er gekeken worden of medewerkers meer uren willen én kunnen werken.

Medewerkers binden en boeien

Binden en boeien omvat alles wat werkgevers kunnen doen om personeel te behouden. Zo zijn er verschillende zaken die een werkgever aantrekkelijker maken, zoals bijvoorbeeld aandacht voor:

– ontwikkeling van medewerkers

– werkdruk

– roosters

– arbeidsvoorwaarden

– gezondheid

– sfeer op de werkvloer

Het is verstandig om als werkgever goed te luisteren naar wat werknemers belangrijk vinden. Niet alleen omdat tevreden werknemers beter presteren, maar ook omdat zij als ambassadeurs een belangrijke rol kunnen spelen in het aantrekken van nieuw personeel.

Kijk voor meer informatie op www.werk.nl