Spanning op de arbeidsmarkt: er staan meer vacatures open dan dat er werklozen zijn. Lastig voor de werkgever en soms ook voor de werknemer: hoe weet je of een baan bij je past? Recruiter Lennard van den Heuvel van Vlotte Babbels helpt beide partijen als matchmaker. Werkgeluk staat daarbij voorop, net als in zijn eigen carrière.
door Naomi Heidinga
Zijn eigen carrière startte heel anders dan hij vooraf had bedacht. “Ik was altijd erg creatief en ondernemend, met een talent voor tekenen. Ik wilde na de middelbare school dus naar het grafisch lyceum, maar werd helaas uitgeloot.” Hij koos toen maar voor een opleiding waar je alle kanten mee op kan: Commerciële Economie, met daarin vooral communicatie en marketing. “Na het afronden van mijn studie moest ik in dienst en toen ik afzwaaide heb ik vier weken thuisgezeten. Ik werd gillend gek, de muren kwamen op me af. Ik moest echt aan het werk en kon beginnen in de sales bij een technisch bedrijf. Totaal niet sexy, want ik wilde creatief bezig zijn bij een hippe uitgever.“
Vak van recruiter
Hij vervulde meerdere banen in diverse branches in de marketing, loyaliteit en vooral veel sales. Gek misschien, want aan verkoop heeft hij eigenlijk een enorme hekel. “Het gaat mij veel meer om het contact en de aandacht die je geeft aan je klant, dan om het verkopen zelf. De rest komt vanzelf.” In 2017 begon hij naast loondienst zijn eigen bedrijf, HeuffieNzo. “Met mijn creativiteit, netwerk en enthousiasme ontzorg en help ik bedrijven met hun inkoop, sales, sponsoring, marketingactiviteiten, promoties, media enzovoorts.” Hierin komt zijn kennis en ervaring samen. Hij heeft inmiddels een breed netwerk opgebouwd, met contacten in diverse branches. “Ik ben een matchmaker, ben goed in het verbinden.”
Na zijn laatste baan in loondienst nam hij de tijd om te bepalen wat de volgende stap moest zijn. “Ik heb onder meer een week een zelfkennistraining gedaan. Ik heb mijn netwerk gevraagd wat ik zou moeten gaan doen, waar ik volgens hen goed in was. Daar kwam onder meer jobcoaching uit naar voren. Een voormalig marketingcollega uit mijn Telegraaf-tijd zat inmiddels al jaren in recruitment en startte ruim zes jaar geleden een eigen bureau, Vlotte Tantes. Ik had nog veel contact met haar en we hielpen elkaar regelmatig. Zij keek voor mij voor een leuke baan en ik keek voor goede kandidaten voor haar – een win-winsituatie. We zijn toen serieus gaan praten om samen te werken. Ik besloot het vak van recruiter een aantal maanden uit te proberen.”
Werkgeluk is belangrijk
Dat beviel beide partijen goed. Ze besloten samen Vlotte Babbels op te zetten. Het label bestaat nu iets meer dan een jaar. “Ik geef oprechte aandacht aan mensen, zodat ze een overwogen keuze maken”, verklaart hij zijn succes. “Daarnaast heb ik een groot netwerk. Ik heb zelf bij grote en kleine bedrijven gewerkt, dus ik weet veel van bedrijfsculturen en managementstijlen en kan daarom een goede inschatting maken of kandidaten bij een bedrijf of manager passen. Bovendien weet ik zelf hoe belangrijk werkgeluk is voor je functioneren. Ik bemiddel heel graag voor mensen, maar wel alleen als ik weet dat ze ergens echt passen en op hun plek zullen zijn bij dat bedrijf. Ik kijk eerst of ze de kwaliteiten hebben die bij de functie en het bedrijf passen. Iemand die heel sociaal, relaxed en geen jager is, past doorgaans niet goed binnen een harde werkcultuur waar je allerlei targets moet halen. Een cv vind ik overigens minder belangrijk. Natuurlijk moeten mensen aan de eisen voldoen, maar ik vind het veel belangrijker om erachter te komen hoe iemand is, wat iemand wil en wat de motivatie is. Soms weet iemand helemaal niet goed wat hij of zij precies wil. Al pratend kom je daar meestal wel achter. Wat dat betreft komt er bij het vak van recruiter ook best heel wat psychologie kijken. Als ik twijfel over een kandidaat, geef ik het ook eerlijk bij het bedrijf aan. Maar bij twijfel altijd in gesprek gaan. Uiteindelijk bepaalt de opdrachtgever en niet ik.”
Niet te lang wachten
Op de huidige arbeidsmarkt hebben werkzoekenden vaak de keuze uit meerdere vacatures. “Als bedrijf moet je dus ook jezelf verkopen. Niet alleen de kandidaat. Waarom zou iemand voor jouw bedrijf willen werken? Ook is het zaak dat je niet te lang wacht. Ik vraag bedrijven meestal binnen twee dagen te reageren.” In de sales, marketing en communicatie lukt het doorgaans om geschikte kandidaten te vinden. “In sommige branches, zoals techniek, horeca en zorg, is het soms wel wat lastiger om ze snel te vinden.”
Eventueel nog een gesprek
Voor een kandidaat is het soms wel lastig om de knoop door te hakken. Wellicht komt er nog een beter aanbod van een ander bedrijf? “Als een kandidaat twijfelt, moet hij of zij dat eerlijk uitspreken. In zo’n geval plan ik liever nóg een gesprek met de werkgever in, om alle vragen die de kandidaat nog heeft te kunnen beantwoorden. Iemand bemiddelen die na een aantal maanden weer afscheid neemt van het bedrijf, daar is ook niemand mee geholpen. Als kandidaten twijfelen, doen ze het toch niet, dus dan maar gewoon om de tafel. Dat pakt vaak verrassend goed uit. Wees eerlijk en communiceer open met elkaar, zodat je weet wat je aan elkaar hebt.”