Workation steeds populairder bij zzp’ers: groeiend aantal kiest voor ‘werkvakantie’

workation
  • Home
  • Artikel
  • Workation steeds populairder bij zzp’ers: groeiend aantal kiest voor ‘werkvakantie’

De workation wordt bij zzp’ers steeds populairder. Volgens nieuw onderzoek van Knab kiest dit jaar 41 procent van de zelfstandigen voor het combineren van werk en vakantie. Twee jaar geleden was dat nog 33 procent. Vooral startende ondernemers zien de voordelen: de helft combineert werk en vakantie. Hoewel deze trend kan bijdragen aan een betere werk-privébalans, laat de financiële planning ervan vaak te wensen over.

Workations bieden zzp’ers de mogelijkheid om vanuit een inspirerende omgeving te werken en tegelijk te genieten van ontspanning. Het onderzoek van Knab wijst meerdere oorzaken aan voor de populariteit van de workation.

Workation populair onder starters

90 procent van alle zzp’ers gaat in 2024 op vakantie, gemiddeld drie weken. 27 procent van de zzp’ers zegt te druk te zijn om (langer) te gaan. 20 procent geeft aan tijdens hun vakantie vaker te werken dan ze willen en 10 procent gaat niet (langer) op vakantie, omdat ze bang zijn zo werk mis te lopen. Tegelijkertijd vindt 85 procent het wel belangrijk voor hun mentale fitheid om op vakantie te gaan. Een workation lijkt dus een goede oplossing.

Vooral onder starters is de workation populair. De helft van de ondernemers die korter dan een jaar ondernemen plant er eentje. Zij zijn vaak druk bezig met het opbouwen van hun bedrijf en netwerk, maar willen zo toch even de dagelijkse sleur doorbreken.

Financiële voorbereiding

Klinkt leuk, zo’n ‘werkvakantie’, maar het Knab-onderzoek blijkt ook het financieel plannen van een workation of vakantie er bij de meeste zzp’ers bij inschiet. Slechts 30 procent verwerkt vakantiekosten in hun (uur)tarief en 27 procent zet periodiek geld opzij voor hun vakantie.

Oskar Barendse, Financieel Expert bij Knab, legt uit: “We zien dat vooral de jonge ondernemers hun vakantie financieel veel beter kunnen plannen. En dat begint bij het verwerken van je vakantiekosten in je uurtarief. Reken je nu standaard € 70 per uur? Maak er € 75 van en zet vervolgens elke maand 7 procent van je zakelijke inkomsten opzij op een aparte spaarrekening. Zo maak je je een workation of vakantie financieel mogelijk en heb je waarschijnlijk meer financiële ruimte om dan zorgeloos te genieten.”

Populariteit verschilt per sector

Het onderzoek laat zien dat de populariteit van de workation per sector flink verschilt. In de sector Media & Communicatie – waar je veel journalisten, marketeers en communicatiespecialisten vindt – is de workation het populairst. Maar liefst 53 procent heeft er eentje gepland in 2024. Dat komt voornamelijk doordat de aard van hun werk zich er goed voor leent. Al speelt ook het werkaanbod een rol.

Lees ook: ‘Een workation zorgt voor vitalere medewerkers’

Ook zzp’ers in de IT kunnen hun werk meestal prima vanaf een vakantieadres doen, maar ‘slechts’ 22 procent van hen plant een workation. Dat is het laagste percentage van alle sectoren. Vermoedelijk speelt mee dat maar 19 procent zich weleens zorgen maakt of ze voldoende opdrachten hebben. In de media & communicatiesector heeft maar liefst 45 procent die zorg. Voor IT’ers is de nood om werk en vakantie te combineren dus minder groot. Zij kiezen vaker voor een reguliere vakantie.

Mentale gezondheid

Het Knab-onderzoek benadrukt het belang van vakantie voor de mentale fitheid van zzp’ers. Maar liefst 85 procent van de ondervraagden geeft aan dat vakantie noodzakelijk is om mentaal gezond te blijven. Dit geeft aan hoe cruciaal het is om een goede balans te vinden tussen werk en rust.

Lees hier meer over het onderzoek van Knab.

Bekijk ook

Workation steeds populairder bij zzp’ers: groeiend aantal kiest voor ‘werkvakantie’

workation
  • Home
  • Artikel
  • Workation steeds populairder bij zzp’ers: groeiend aantal kiest voor ‘werkvakantie’

De workation wordt bij zzp’ers steeds populairder. Volgens nieuw onderzoek van Knab kiest dit jaar 41 procent van de zelfstandigen voor het combineren van werk en vakantie. Twee jaar geleden was dat nog 33 procent. Vooral startende ondernemers zien de voordelen: de helft combineert werk en vakantie. Hoewel deze trend kan bijdragen aan een betere werk-privébalans, laat de financiële planning ervan vaak te wensen over.

Workations bieden zzp’ers de mogelijkheid om vanuit een inspirerende omgeving te werken en tegelijk te genieten van ontspanning. Het onderzoek van Knab wijst meerdere oorzaken aan voor de populariteit van de workation.

Workation populair onder starters

90 procent van alle zzp’ers gaat in 2024 op vakantie, gemiddeld drie weken. 27 procent van de zzp’ers zegt te druk te zijn om (langer) te gaan. 20 procent geeft aan tijdens hun vakantie vaker te werken dan ze willen en 10 procent gaat niet (langer) op vakantie, omdat ze bang zijn zo werk mis te lopen. Tegelijkertijd vindt 85 procent het wel belangrijk voor hun mentale fitheid om op vakantie te gaan. Een workation lijkt dus een goede oplossing.

Vooral onder starters is de workation populair. De helft van de ondernemers die korter dan een jaar ondernemen plant er eentje. Zij zijn vaak druk bezig met het opbouwen van hun bedrijf en netwerk, maar willen zo toch even de dagelijkse sleur doorbreken.

Financiële voorbereiding

Klinkt leuk, zo’n ‘werkvakantie’, maar het Knab-onderzoek blijkt ook het financieel plannen van een workation of vakantie er bij de meeste zzp’ers bij inschiet. Slechts 30 procent verwerkt vakantiekosten in hun (uur)tarief en 27 procent zet periodiek geld opzij voor hun vakantie.

Oskar Barendse, Financieel Expert bij Knab, legt uit: “We zien dat vooral de jonge ondernemers hun vakantie financieel veel beter kunnen plannen. En dat begint bij het verwerken van je vakantiekosten in je uurtarief. Reken je nu standaard € 70 per uur? Maak er € 75 van en zet vervolgens elke maand 7 procent van je zakelijke inkomsten opzij op een aparte spaarrekening. Zo maak je je een workation of vakantie financieel mogelijk en heb je waarschijnlijk meer financiële ruimte om dan zorgeloos te genieten.”

Populariteit verschilt per sector

Het onderzoek laat zien dat de populariteit van de workation per sector flink verschilt. In de sector Media & Communicatie – waar je veel journalisten, marketeers en communicatiespecialisten vindt – is de workation het populairst. Maar liefst 53 procent heeft er eentje gepland in 2024. Dat komt voornamelijk doordat de aard van hun werk zich er goed voor leent. Al speelt ook het werkaanbod een rol.

Lees ook: ‘Een workation zorgt voor vitalere medewerkers’

Ook zzp’ers in de IT kunnen hun werk meestal prima vanaf een vakantieadres doen, maar ‘slechts’ 22 procent van hen plant een workation. Dat is het laagste percentage van alle sectoren. Vermoedelijk speelt mee dat maar 19 procent zich weleens zorgen maakt of ze voldoende opdrachten hebben. In de media & communicatiesector heeft maar liefst 45 procent die zorg. Voor IT’ers is de nood om werk en vakantie te combineren dus minder groot. Zij kiezen vaker voor een reguliere vakantie.

Mentale gezondheid

Het Knab-onderzoek benadrukt het belang van vakantie voor de mentale fitheid van zzp’ers. Maar liefst 85 procent van de ondervraagden geeft aan dat vakantie noodzakelijk is om mentaal gezond te blijven. Dit geeft aan hoe cruciaal het is om een goede balans te vinden tussen werk en rust.

Lees hier meer over het onderzoek van Knab.