Werkcentrum regio Amersfoort: ‘Alles over werk, loopbaan en scholing op één plek’

werkcentrum regio amersfoort
Coördinator Benthe Goes en Jantine van den Burg, communicatiemedewerker van Werkcentrum regio Amersfoort, voor een van de themawanden. (Foto: Marco Jansen)
  • Home
  • Artikel
  • Werkcentrum regio Amersfoort: ‘Alles over werk, loopbaan en scholing op één plek’

In Amersfoort opende begin vorig jaar het eerste Werkcentrum in Nederland officieel de deuren. Een jaar later heeft het Werkcentrum regio Amersfoort al zo’n 1.250 bezoekers geholpen met vragen over werk, loopbaan en scholing. Benthe Goes en Jantine van den Burg blikken terug op het eerste jaar en vertellen over de rol van het Werkcentrum.

door Marco Jansen

Het Werkcentrum regio Amersfoort is geopend om dienstverlening op gebied van werk, loopbaan en scholing bij elkaar te brengen op één centrale plek, aan de Stadsring 75, op loopafstand van het centraal station en de binnenstad. Het werkcentrum is er voor alle inwoners van de arbeidsmarktregio Amersfoort die bestaat uit de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Soest, Nijkerk, Leusden en Woudenberg. Elke werkdag staan de deuren open voor spontane inloop: van maandag tot en met donderdag 9.00 tot 17.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. “Tijdens openingstijden zijn er altijd gidsen beschikbaar om mensen te woord te staan, vragen te beantwoorden en van informatie te voorzien op gebied van werk, loopbaan en scholing”, vertelt coördinator Benthe Goes (33).

Samenwerking in Werkcentrum

De kracht van samenwerken is de meerwaarde van het centrum, concludeert Benthe één jaar na de opening. “Doordat we met zoveel partijen rondom de thema’s werk, loopbaan en scholing nu op één plek samenwerken, is de dienstverlening nu erg goed op orde.” Naast UWV en de zeven gemeentes werken de opleiders ROC Midden Nederland en MBO Amersfoort, SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven), de vakbonden FNV, CNV en VCP/De Unie, werkgeversvereniging VNO-NCW en het WerkgeversServicepunt (WSP), het Leerwerkloket regio Amersfoort en Doorstroompunt Jongeren hier samen. “Hierbij stellen wij de vraag van de bezoeker centraal. We weten elkaar goed te vinden en zitten op uitvoerend en bestuurlijk niveau regelmatig bij elkaar”, aldus communicatiemedewerker Jantine van den Burg (41).

Loopbaanvragen

Loopbaancoach Siem van Eijndhoven (38) van VCP/De Unie is drie keer in de week in het Werkcentrum aanwezig voor het voeren van loopbaangesprekken. Via de gidsen wordt hij vaak benaderd met loopbaanvragen van bezoekers. “Zo kan ik mensen ondersteunen bij het maken van nieuwe stappen in hun loopbaan. Als voorbeeld: een management/directieassistente gaat na twintig jaar als welzijnsbegeleider in de zorg aan de slag. Zij was ook een UWV-cliënt en zat al een jaar in de WW. Door een relatief kort traject van vier loopbaangesprekken heb ik haar naar een nieuwe baan begeleid; een mooi succesverhaal in de samenwerking.”

werkcentrum amersfoort

Bij het Werkcentrum kan jong en oud terecht. “Of je werkt of niet werkt, een uitkering hebt, naar school gaat of weer naar school wilt – iedereen is hier welkom. Mensen hebben heel uiteenlopende vragen. Zoals iemand die het niet helemaal meer naar zijn zin heeft op het werk en eens wil ontdekken waar mogelijk kansen liggen op de arbeidsmarkt. Of iemand die voordat zijn baan stopt wil kijken naar vacatures of hulp wil hebben bij het maken van een cv of brief.” Ook mensen die al jaren niet meer gewerkt hebben worden geholpen om de arbeidsmarkt weer te betreden. Mensen kunnen zich laten omscholen richting een andere branche. Jantine: “Zo is er veel vraag naar medewerkers in de zorg en de techniek en daar zijn ook veel leerwerktrajecten in mogelijk. Het Werkcentrum kan iemand helpen bij het ontdekken van zijn of haar talenten, hoe je deze beter kunt inzetten in je loopbaan en welke vacatures hierbij passen.” Drie keer in de week is er ’s middags een branche inloopspreekuur voor zorg en welzijn, techniek en zakelijke dienstverlening. Op maandagochtend is er sollicitatiecoaching om een sollicitatiegesprek goed voor te bereiden. Het Werkcentrum organiseert regelmatig evenementen, zoals banenmarkten met werkgevers en workshops over allerlei thema’s. Op 8 februari is het detailhandelcafé gepland en op 25 april is er een ‘meet and greet’ met werkgevers. Ook de workshop agenda is al goedgevuld.

Themawanden en vr-brillen

Allerlei interactieve themawanden zijn ondersteunend zijn bij het voeren van een gesprek in het werkcentrum. Bij de themawand ‘tijd’ kan iemand een tijdlijn inrichten met de levensloop van zijn of haar opleiding en werkervaring. Bij de ‘talenten’-wand kunnen bezoekers talenten ontdekken en bij de themawand ‘uitdagingen’ zijn allerlei deurtjes te openen. “Voor wie bijvoorbeeld extra ondersteuning nodig heeft op het gebied van geld, gezondheid, taal of vervoer, hebben wij de contacten om warm door te verwijzen.”

Verder staan in het werkcentrum klant pc’s om beroepskeuzetesten en cv’s te maken. Ook kunnen bezoekers een virtualrealitybril opzetten, om te ervaren hoe het is om als buschauffeur, lasser of zorgmedewerker aan het werk te gaan.

Lees ook: Grote groep werkenden wil minder uren maken

Naast haar rol als coördinator is Benthe vooral bezig met de doorontwikkeling van het centrum. “In Amersfoort is het eerste Werkcentrum in Nederland geopend. We lopen hiermee voorop en willen onze dienstverlening verder doorontwikkelen. We hopen dat het Werkcentrum in 2024 steeds meer een begrip wordt.”

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over Werkcentrum regio Amersfoort op werkcentrumregioamersfoort.nl. Of stuur een e-mail naar info@werkcentrumregioamersfoort.nl 

Bekijk ook

Werkcentrum regio Amersfoort: ‘Alles over werk, loopbaan en scholing op één plek’

werkcentrum regio amersfoort
Coördinator Benthe Goes en Jantine van den Burg, communicatiemedewerker van Werkcentrum regio Amersfoort, voor een van de themawanden. (Foto: Marco Jansen)
  • Home
  • Artikel
  • Werkcentrum regio Amersfoort: ‘Alles over werk, loopbaan en scholing op één plek’

In Amersfoort opende begin vorig jaar het eerste Werkcentrum in Nederland officieel de deuren. Een jaar later heeft het Werkcentrum regio Amersfoort al zo’n 1.250 bezoekers geholpen met vragen over werk, loopbaan en scholing. Benthe Goes en Jantine van den Burg blikken terug op het eerste jaar en vertellen over de rol van het Werkcentrum.

door Marco Jansen

Het Werkcentrum regio Amersfoort is geopend om dienstverlening op gebied van werk, loopbaan en scholing bij elkaar te brengen op één centrale plek, aan de Stadsring 75, op loopafstand van het centraal station en de binnenstad. Het werkcentrum is er voor alle inwoners van de arbeidsmarktregio Amersfoort die bestaat uit de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Soest, Nijkerk, Leusden en Woudenberg. Elke werkdag staan de deuren open voor spontane inloop: van maandag tot en met donderdag 9.00 tot 17.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. “Tijdens openingstijden zijn er altijd gidsen beschikbaar om mensen te woord te staan, vragen te beantwoorden en van informatie te voorzien op gebied van werk, loopbaan en scholing”, vertelt coördinator Benthe Goes (33).

Samenwerking in Werkcentrum

De kracht van samenwerken is de meerwaarde van het centrum, concludeert Benthe één jaar na de opening. “Doordat we met zoveel partijen rondom de thema’s werk, loopbaan en scholing nu op één plek samenwerken, is de dienstverlening nu erg goed op orde.” Naast UWV en de zeven gemeentes werken de opleiders ROC Midden Nederland en MBO Amersfoort, SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven), de vakbonden FNV, CNV en VCP/De Unie, werkgeversvereniging VNO-NCW en het WerkgeversServicepunt (WSP), het Leerwerkloket regio Amersfoort en Doorstroompunt Jongeren hier samen. “Hierbij stellen wij de vraag van de bezoeker centraal. We weten elkaar goed te vinden en zitten op uitvoerend en bestuurlijk niveau regelmatig bij elkaar”, aldus communicatiemedewerker Jantine van den Burg (41).

Loopbaanvragen

Loopbaancoach Siem van Eijndhoven (38) van VCP/De Unie is drie keer in de week in het Werkcentrum aanwezig voor het voeren van loopbaangesprekken. Via de gidsen wordt hij vaak benaderd met loopbaanvragen van bezoekers. “Zo kan ik mensen ondersteunen bij het maken van nieuwe stappen in hun loopbaan. Als voorbeeld: een management/directieassistente gaat na twintig jaar als welzijnsbegeleider in de zorg aan de slag. Zij was ook een UWV-cliënt en zat al een jaar in de WW. Door een relatief kort traject van vier loopbaangesprekken heb ik haar naar een nieuwe baan begeleid; een mooi succesverhaal in de samenwerking.”

werkcentrum amersfoort

Bij het Werkcentrum kan jong en oud terecht. “Of je werkt of niet werkt, een uitkering hebt, naar school gaat of weer naar school wilt – iedereen is hier welkom. Mensen hebben heel uiteenlopende vragen. Zoals iemand die het niet helemaal meer naar zijn zin heeft op het werk en eens wil ontdekken waar mogelijk kansen liggen op de arbeidsmarkt. Of iemand die voordat zijn baan stopt wil kijken naar vacatures of hulp wil hebben bij het maken van een cv of brief.” Ook mensen die al jaren niet meer gewerkt hebben worden geholpen om de arbeidsmarkt weer te betreden. Mensen kunnen zich laten omscholen richting een andere branche. Jantine: “Zo is er veel vraag naar medewerkers in de zorg en de techniek en daar zijn ook veel leerwerktrajecten in mogelijk. Het Werkcentrum kan iemand helpen bij het ontdekken van zijn of haar talenten, hoe je deze beter kunt inzetten in je loopbaan en welke vacatures hierbij passen.” Drie keer in de week is er ’s middags een branche inloopspreekuur voor zorg en welzijn, techniek en zakelijke dienstverlening. Op maandagochtend is er sollicitatiecoaching om een sollicitatiegesprek goed voor te bereiden. Het Werkcentrum organiseert regelmatig evenementen, zoals banenmarkten met werkgevers en workshops over allerlei thema’s. Op 8 februari is het detailhandelcafé gepland en op 25 april is er een ‘meet and greet’ met werkgevers. Ook de workshop agenda is al goedgevuld.

Themawanden en vr-brillen

Allerlei interactieve themawanden zijn ondersteunend zijn bij het voeren van een gesprek in het werkcentrum. Bij de themawand ‘tijd’ kan iemand een tijdlijn inrichten met de levensloop van zijn of haar opleiding en werkervaring. Bij de ‘talenten’-wand kunnen bezoekers talenten ontdekken en bij de themawand ‘uitdagingen’ zijn allerlei deurtjes te openen. “Voor wie bijvoorbeeld extra ondersteuning nodig heeft op het gebied van geld, gezondheid, taal of vervoer, hebben wij de contacten om warm door te verwijzen.”

Verder staan in het werkcentrum klant pc’s om beroepskeuzetesten en cv’s te maken. Ook kunnen bezoekers een virtualrealitybril opzetten, om te ervaren hoe het is om als buschauffeur, lasser of zorgmedewerker aan het werk te gaan.

Lees ook: Grote groep werkenden wil minder uren maken

Naast haar rol als coördinator is Benthe vooral bezig met de doorontwikkeling van het centrum. “In Amersfoort is het eerste Werkcentrum in Nederland geopend. We lopen hiermee voorop en willen onze dienstverlening verder doorontwikkelen. We hopen dat het Werkcentrum in 2024 steeds meer een begrip wordt.”

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over Werkcentrum regio Amersfoort op werkcentrumregioamersfoort.nl. Of stuur een e-mail naar info@werkcentrumregioamersfoort.nl