Mede door vergrijzing is er de komende jaren veel vraag naar chauffeurs. Dat meldt uitkeringsinstantie UWV. Dit biedt kansen voor bijvoorbeeld zijinstromers.
De gemiddelde leeftijd binnen de sector transport en logistiek verschilt volgens het UWV sterk per beroepsgroep. “Maar liefst vijf op de tien buschauffeurs en trambestuurders is 55 jaar of ouder, bij vrachtwagenchauffeurs is dit vier op de tien”, aldus Laura Boers, arbeidsmarktadviseur bij UWV.
Dreigend ‘pensioengat’ beschikbare chauffeurs
Veel van deze werknemers gaan volgens de uitkeringsinstantie binnen twaalf jaar met pensioen, waardoor vacatures kunnen ontstaan om hen te vervangen. “Mede hierdoor zijn er veel baankansen voor werkzoekenden. Niet alleen als vrachtwagen- en buschauffeur, maar bijvoorbeeld ook als taxichauffeur groepsvervoer, heftruckchauffeur, treinmachinist, vuilnisophaler, magazijnmedewerker, verhuizer, transportplanner en logistiek medewerker.”
Vacatures moeilijk vervulbaar
Werkgevers in de sector transport en logistiek merken dat veel vacatures op dit moment moeilijk vervulbaar zijn. Boers: “Volgens ons werkgeversonderzoek heeft ongeveer 28 procent van de werkgevers in de transport en logistiek in hoge mate last van de krapte. Werkgevers in de sector geven aan dat ze naast het werven van nieuw personeel ook meer aandacht hebben voor het behouden van zittend personeel. Dat doen ze door individuele gesprekken met medewerkers, betere financiële beloning en aandacht voor werksfeer, werktijden en roosters.”
Wat is de oplossing voor het chauffeurstekort?
Zijinstroom is volgens het UWV een oplossing om aan de personeelsvraag te kunnen voldoen. “Bijna de helft van de mensen die aan het werk gaat in transport en logistiek had daarvoor namelijk een ander soort beroep”, vertelt Boers. “Zij komen vooral uit de uitzendbranche, detailhandel, groothandel, landbouw en industrie. Bedrijven kunnen zijinstroom vormgeven door het starten van een eigen bedrijfsopleiding of -school of door leerwerktrajecten in te richten in samenwerking met UWV en sociale partners.”
Lees ook: Nog altijd 7.000 vacatures voor vrachtwagenchauffeur
De arbeidsmarkt voor chauffeurs blijft in de meeste regio’s volgens Sectorinstituut Transport en Logistiek zeer krap; er zijn dus meer vacatures dan werkzoekende chauffeurs.