In de eerste maanden van 2023 blijft het onveranderd spannend op de arbeidsmarkt van met name hogeropgeleiden. Het aantal uitstaande vacatures is onverminderd hoog en alleen bij specifieke beroepsgroepen – met name bij marketing- en communicatiespecialisten – loopt de spanning in de markt wat terug. Dit blijkt uit gegevens van Yacht.
Ondanks indicaties dat de werkloosheid licht zou kunnen oplopen, is volgens Yacht – een detacheringsbureau voor hogeropgeleiden – één conclusie gerechtvaardigd: de grote krapte van 2022 zet zich voort in 2023. Een dergelijke krapte had voorheen een conjuncturele achtergrond – door economische voorspoed en steile groeicurves –, maar kan nu structureel worden genoemd. Door stevige maatschappelijke dossiers, zoals de energietransitie, stikstofkwestie, grondstofschaarste en vergrijzing, heeft Nederland op de korte en langere termijn behoefte aan professionals op verschillende terreinen.
Gebrek aan hogeropgeleiden
Omdat deze dossiers niet zomaar verdwijnen, blijft ook de krapte overeind. Over het algemeen treft de schaarste steeds dezelfde beroepsgroepen. Ook het hoge ziekteverzuim speelt de arbeidsmarkt parten. De verzuimcijfers, de hoogste in 23 jaar, zorgen voor incomplete teams en voor extra werkdruk op de werkplek.
De zwakste plekken van de arbeidsmarkt worden gevormd blijven engineering, IT, onderwijs en zorg. Deze sectoren kampen met een structureel gebrek aan instroom. De BV Nederland komt structureel talent tekort om tal van uitdagingen zoals energietransitie, stikstof en vergrijzing op te pakken.
Hr en compensation & benefit
Ook blijft de grote vraag naar hr-adviseurs bestaan. In veel organisaties hebben medewerkers – het aantrekken, managen en behoud ervan – een hoge prioriteit. Overigens liep de vraag naar recruiters met 10 procent terug, naar een nog altijd uitzonderlijk niveau. Compensation & benefit-medewerkers die willen sollicteren, hebben tegenwoordig meer keuze. In de strijd om talent en met name in de retentie is de ontwikkeling van arbeidsvoorwaarden een belangrijk aandachtspunt met als gevolg een groeiende vraag naar deze medewerkers.
Terugloop aantal vacatures
Bijzonder is volgens Yacht de terugloop bij marketing- en communicatiespecialisten. Daar is het aantal openstaande vacatures met 15 procent afgenomen in vergelijking met dezelfde periode in 2022. Deze lichte afkoeling is over de hele breedte van het vakgebied zichtbaar: van onlinemarketeers tot communicatieadviseurs. Maar er is nog steeds een behoorlijke vraag naar deze medewerkers.