Scholieren voortgezet onderwijs werken elf uur per week, vaak als vakkenvuller

werkende scholieren
  • Home
  • Artikel
  • Scholieren voortgezet onderwijs werken elf uur per week, vaak als vakkenvuller

Twee derde van de scholieren van 15 jaar en ouder in het voortgezet onderwijs had een bijbaan in het derde kwartaal van 2023. Zij werkten gemiddeld bijna elf uur in de week, vaak als vakkenvuller, in de bediening of als keukenhulp. De helft van de scholieren met een bijbaan werkte naar eigen zeggen meestal of altijd ’s avonds. Dat meldt het CBS op basis van de Enquête beroepsbevolking (EBB) in de Jeugdmonitor.

Studenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en het hoger onderwijs (ho) werkten met 81 procent en 76 procent vaker dan scholieren in het voortgezet onderwijs. Ook werkten zij met respectievelijk 23 uur en negentien uur per week meer uren.

Seizoenspatroon scholieren 

Het gemiddeld aantal uren dat scholieren en studenten in een normale of gemiddelde werkweek werkten, bleef nagenoeg gelijk de afgelopen paar jaren. Wel is vooral voor scholieren in het voortgezet onderwijs, en in mindere mate voor studenten in het hoger onderwijs, een duidelijk seizoenspatroon te herkennen. In het derde kwartaal valt de zomervakantie, waarin scholieren de meeste uren werken. In het eerste en vierde kwartaal werkten scholieren over het algemeen minder uren.

Praktijkervaring

Studenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) doen tijdens hun opleiding praktijkervaring op, daarom is bij hen het aantal gewerkte uren gelijkmatiger over de kwartalen verdeeld. In de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) zijn studenten zelfs het hele jaar vooral aan het werk en gaan ze meestal een dag in de week naar school. Bbl-studenten werkten gemiddeld dertig uur per week in het derde kwartaal van 2023. Studenten die de beroepsopleidende leerweg (bol) volgden, waar het accent van de opleiding op theorie ligt, werkten gemiddeld zeventien uur per week.

bijbanen scholieren en studenten

Scholieren in het voortgezet onderwijs werkten in het derde kwartaal van 2023 het vaakst als vakkenvuller. Bij de studenten in het mbo en het hoger onderwijs stond verkoopmedewerker in de detailhandel op één. Bijna de helft van de werkende scholieren in het voortgezet onderwijs had een beroep uit de top 3, bij de mbo’ers en ho’ers was dit iets minder dan een kwart.

Avond- en weekendwerk

Het grootste deel van de scholieren in het voortgezet onderwijs met een bijbaan werkte in 2022 buiten de normale werktijden. Meestal of altijd werkte 50 procent ’s avonds, 44 procent op zaterdag en 25 procent op zondag. Naar verhouding werkten weinig jongeren ’s nachts. Jongeren in het mbo en ho werkten volgens eigen opgave minder vaak voornamelijk ’s avonds. Zij werkten wel wat vaker ’s nachts.

Lees ook: Gewoon een stoere chick: Nina kiest voor een baan bij een scheepsbouwer

Nina de Bruijn werkt bij Koninklijke De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer. Ze zat met haar studie accountancy aanvankelijk op een heel ander pad, maar wilde een baan met meer actie. “Ik werk graag met mijn handen en draag nu bij aan het maken van prachtige schepen.”

Bekijk ook

Scholieren voortgezet onderwijs werken elf uur per week, vaak als vakkenvuller

werkende scholieren
  • Home
  • Artikel
  • Scholieren voortgezet onderwijs werken elf uur per week, vaak als vakkenvuller

Twee derde van de scholieren van 15 jaar en ouder in het voortgezet onderwijs had een bijbaan in het derde kwartaal van 2023. Zij werkten gemiddeld bijna elf uur in de week, vaak als vakkenvuller, in de bediening of als keukenhulp. De helft van de scholieren met een bijbaan werkte naar eigen zeggen meestal of altijd ’s avonds. Dat meldt het CBS op basis van de Enquête beroepsbevolking (EBB) in de Jeugdmonitor.

Studenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en het hoger onderwijs (ho) werkten met 81 procent en 76 procent vaker dan scholieren in het voortgezet onderwijs. Ook werkten zij met respectievelijk 23 uur en negentien uur per week meer uren.

Seizoenspatroon scholieren 

Het gemiddeld aantal uren dat scholieren en studenten in een normale of gemiddelde werkweek werkten, bleef nagenoeg gelijk de afgelopen paar jaren. Wel is vooral voor scholieren in het voortgezet onderwijs, en in mindere mate voor studenten in het hoger onderwijs, een duidelijk seizoenspatroon te herkennen. In het derde kwartaal valt de zomervakantie, waarin scholieren de meeste uren werken. In het eerste en vierde kwartaal werkten scholieren over het algemeen minder uren.

Praktijkervaring

Studenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) doen tijdens hun opleiding praktijkervaring op, daarom is bij hen het aantal gewerkte uren gelijkmatiger over de kwartalen verdeeld. In de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) zijn studenten zelfs het hele jaar vooral aan het werk en gaan ze meestal een dag in de week naar school. Bbl-studenten werkten gemiddeld dertig uur per week in het derde kwartaal van 2023. Studenten die de beroepsopleidende leerweg (bol) volgden, waar het accent van de opleiding op theorie ligt, werkten gemiddeld zeventien uur per week.

bijbanen scholieren en studenten

Scholieren in het voortgezet onderwijs werkten in het derde kwartaal van 2023 het vaakst als vakkenvuller. Bij de studenten in het mbo en het hoger onderwijs stond verkoopmedewerker in de detailhandel op één. Bijna de helft van de werkende scholieren in het voortgezet onderwijs had een beroep uit de top 3, bij de mbo’ers en ho’ers was dit iets minder dan een kwart.

Avond- en weekendwerk

Het grootste deel van de scholieren in het voortgezet onderwijs met een bijbaan werkte in 2022 buiten de normale werktijden. Meestal of altijd werkte 50 procent ’s avonds, 44 procent op zaterdag en 25 procent op zondag. Naar verhouding werkten weinig jongeren ’s nachts. Jongeren in het mbo en ho werkten volgens eigen opgave minder vaak voornamelijk ’s avonds. Zij werkten wel wat vaker ’s nachts.

Lees ook: Gewoon een stoere chick: Nina kiest voor een baan bij een scheepsbouwer

Nina de Bruijn werkt bij Koninklijke De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer. Ze zat met haar studie accountancy aanvankelijk op een heel ander pad, maar wilde een baan met meer actie. “Ik werk graag met mijn handen en draag nu bij aan het maken van prachtige schepen.”