Creatieveling Mariëlle de Bruijn (42) uit Hoornaar zet met haar bedrijf ‘Met M Erbij’ de omgeving meer op de kaart. Zes jaar geleden begon zij haar communicatiebureau en sindsdien is ze nog meer dan voorheen verankerd in de regio. Met haar communicatieadviesbureau werkt zij voornamelijk in de regio. Dat komt goed uit, want die regio kent Mariëlle op haar duimpje. Wanneer Mariëlle haar verhaal doet over haar werk, vertelt zij dat ze elke dag bezig is met zwembad De Doetsekom in Giessenburg.
Het nieuwe seizoen komt eraan – 1 april begint het zwemseizoen weer en nee, dat is geen grapje – en daar is Mariëlle druk voor in de weer. ,,Ik ben betrokken bij het hele strategische plan, in samenspraak met de beheerder en de badjuf. Waar we naartoe willen, wat de ambities van De Doetsekom zijn. Ik regel daarvoor alle communicatie: de website, posters, magazines, kaartjes – alles moet in dezelfde lijn zijn.”
VERANKERD IN DE REGIO Het is bekend terrein voor Mariëlle. Zes jaar geleden begon zij haar communicatiebureau en sindsdien is ze nog meer dan voorheen verankerd in de regio. Ze is bestuurslid bij Den Hâneker, een vereniging voor natuur- en landschapsbeheer van boeren en burgers die zich inzet om de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden zodanig te beheren en te ontwikkelen dat het zijn aantrekkelijkheid behoudt, nu en in de toekomst. Momenteel is Mariëlle betrokken bij project ‘Bezoek Gerrit’, een digitaal platform dat laat zien wat er allemaal te doen is in het gebied. Gerrit is de virtuele gastheer, een authentieke local en het gezicht van het platform. Mariëlle voert allerlei werkzaamheden uit, heel uiteenlopend.
Mariëlle: ,,Ook hiervoor houd ik me bezig met reclame-uitingen, zoals brochures en de vormgeving. Verder ben ik betrokken bij de planvorming, qua communicatiestrategie. Communicatie richting de ondernemers die in het platform zitten, maar ook de communicatie naar buiten toe. Rond Pasen komt de eerste landelijke televisiesport uit van Bezoek Gerrit, erg leuk!”
VIERDAAGSE ALBLASSERWAARD Een ander stokpaardje van Mariëlle is de Vierdaagse Alblasserwaard. Die kon al twee jaar niet doorgaan vanwege corona, maar Mariëlle en consorten hebben goede hoop dat in het komende Hemelvaartweekend het evenement wel gewoon plaats kan vinden. De voorbereidingen zijn in volle gang. Veel is bekend terrein, maar door corona zijn er ook veranderingen.
,,In januari hebben we met elkaar gezegd: de Vierdaagse Alblasserwaard gaat door. We gaan nu echt gas geven met elkaar. De draaiboeken voor het evenement liggen al klaar, maar we moeten wel alles aanpassen voor de komende editie. Naast de Vierdaagse organiseren we dit keer ook een Kennedymars, een tocht van tachtig kilometer. Voor mij is dit een nieuwe activiteit om bij betrokken te zijn, dus dat is een uitdaging. Het is een heel andere tak van sport en je hebt daar een andere doelgroep voor dan bij de Vierdaagse, dus daar moeten we van alles en nog wat voor regelen met elkaar. Daar gaan veel uren inzitten, maar het is een heel leuke groep, dus dat scheelt.”
Het is duidelijk: de 42-jarige werkt heel veel in de regio. En laat dit nu net zijn wat zij zo fijn vindt aan haar werk. ,,Ik kom uit de regio. Ik ben in Gouda geboren, maar al voordat ik één jaar werd, kwam ik in Hoornaar terecht. Ik ken het gebied heel goed en kom eigenlijk overal wel. Dat voelt goed. Ik vind het prima om een dagje naar de stad toe te gaan, maar verder ben ik een echt poldermeisje. Ik houd van hard werken en ben nuchter.”
VEEL VOOR TERUG ‘Wat je geeft, krijg je terug’, is het devies van Mariëlle. ,,Ik stop er veel tijd in, maar ik krijg er veel voor terug: contacten, opdrachten, zaken die mij gegund worden en af en toe werken met gesloten beurzen omdat het goed is om wat voor elkaar over te hebben. Ik heb lokaal inmiddels een aardig netwerk opgebouwd. Het meeste doe ik al fietsend, zoals naar afspraken gaan. Heerlijk! Ik heb een gezin met vier kinderen, dus het is ideaal dat ik mijn eigen tijd kan indelen en deels vanuit huis kan werken.”
VEEL AFWISSELING IN WERK Mariëlle heeft veel afwisseling in haar communicatiewerk en dat spreekt haar erg aan. Ze komt met allerlei mensen en branches in aanraking. ,,Die mix maakt het werk mooi. Doordat ik voor veel verschillende opdrachtgevers werk, blijf ik een uitdaging houden. De focus ligt wel vooral op recreatie en toerisme. Met een uitstapje naar bijvoorbeeld educatie of de vastgoedwereld.”
De 42-jarige vindt het mooi om in de regio bezig te zijn, vertelt zij. ,,Vaak komt een opdracht uit een onverwachte hoek en dat maakt dit werk mede zo leuk. Ik vind het prachtig om met lokale initiatieven bezig te zijn, dat is wat ik het liefste doe.”