‘Niet meer buiten werktijd bereikbaar hoeven zijn? Dat leidt tot betutteling’

  • Home
  • Artikel
  • ‘Niet meer buiten werktijd bereikbaar hoeven zijn? Dat leidt tot betutteling’

Een nieuwe wet leidt ertoe dat leidinggevenden in Australië die buiten werktijd contact opnemen met hun medewerkers, een boete riskeren die kan oplopen tot ruim € 56.000. “Hoewel zo’n wet gunstig lijkt voor werknemers, is de kans groot dat het tot betutteling leidt”, stelt Charlotte van Asseldonk, eigenaar van de Talentenleider. “Elke eigen verantwoordelijkheid over het stellen van grenzen en pakken van eigen regie door de medewerker wordt weggemanaged.”

In het huidige tijdsbeeld zijn medewerkers juist steeds flexibeler in het bepalen van hun eigen werkplek en werktijden, constateert Van Asseldonk naar aanleiding van het bericht over de nieuwe Australische wetgeving. “Werknemers willen er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om in de avond te werken, zodat ze in de ochtend kunnen sporten. Zowel de leiders als de medewerkers hebben hierin dus een verantwoordelijkheid.”

Gedrag werkgever buiten werktijd

Volgens Van Asseldonk moeten werkgevers zich er wel van bewust zijn dat medewerkers druk ervaren om te reageren op telefoontjes en mails wanneer ze deze in de avond en in het weekend krijgen. “Een werkgever moet daarmee rekening houden en zijn gedrag op aanpassen. Bijvoorbeeld door de mail in de avond voor te bereiden, maar deze pas de volgende ochtend te versturen.” Anderzijds mag je van professionele medewerkers verwachten dat ze leren om grenzen aan te geven. “Dat ze zelf bepalen om de laptop dicht te laten en niet te reageren. Leiders moeten stimuleren dat medewerkers zelf zulke afwegingen maken.”

‘Duidelijkheid is key’

Een beetje wrijving op dat vlak is niet verkeerd, vindt Van Asseldonk. “Zolang er maar niet de onuitgesproken verwachting leeft dat medewerkers altijd, op elk moment van de dag, reageren. Leer ze liever om daar zelf de regie in te nemen. Het is belangrijk om het hier in organisaties met elkaar over te hebben, er afspraken over te maken en verwachtingen over en weer met elkaar te bespreken. Duidelijkheid op dit vlak is key en werkt beter dan eenzijdige strakke huishoudelijke reglementen of wetten.”

Vrij is nu echt vrij: automonteur Nathaniël is nu docent

Het overlijden van zijn dochter betekent voor automonteur Nathaniël van Dijk een keerpunt. “Ik wist al dat het lichamelijk niet vol te houden is om tot je pensioen actief te blijven als automonteur. Door het overlijden van mijn dochter begon ik ook meer belang te hechten aan mijn vrije tijd. Ik wil zo veel mogelijk herinneringen maken, samen met mijn gezin.” Nathaniël is nu docent in het vmbo. Lees hier zijn verhaal.

Bekijk ook

‘Niet meer buiten werktijd bereikbaar hoeven zijn? Dat leidt tot betutteling’

  • Home
  • Artikel
  • ‘Niet meer buiten werktijd bereikbaar hoeven zijn? Dat leidt tot betutteling’

Een nieuwe wet leidt ertoe dat leidinggevenden in Australië die buiten werktijd contact opnemen met hun medewerkers, een boete riskeren die kan oplopen tot ruim € 56.000. “Hoewel zo’n wet gunstig lijkt voor werknemers, is de kans groot dat het tot betutteling leidt”, stelt Charlotte van Asseldonk, eigenaar van de Talentenleider. “Elke eigen verantwoordelijkheid over het stellen van grenzen en pakken van eigen regie door de medewerker wordt weggemanaged.”

In het huidige tijdsbeeld zijn medewerkers juist steeds flexibeler in het bepalen van hun eigen werkplek en werktijden, constateert Van Asseldonk naar aanleiding van het bericht over de nieuwe Australische wetgeving. “Werknemers willen er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om in de avond te werken, zodat ze in de ochtend kunnen sporten. Zowel de leiders als de medewerkers hebben hierin dus een verantwoordelijkheid.”

Gedrag werkgever buiten werktijd

Volgens Van Asseldonk moeten werkgevers zich er wel van bewust zijn dat medewerkers druk ervaren om te reageren op telefoontjes en mails wanneer ze deze in de avond en in het weekend krijgen. “Een werkgever moet daarmee rekening houden en zijn gedrag op aanpassen. Bijvoorbeeld door de mail in de avond voor te bereiden, maar deze pas de volgende ochtend te versturen.” Anderzijds mag je van professionele medewerkers verwachten dat ze leren om grenzen aan te geven. “Dat ze zelf bepalen om de laptop dicht te laten en niet te reageren. Leiders moeten stimuleren dat medewerkers zelf zulke afwegingen maken.”

‘Duidelijkheid is key’

Een beetje wrijving op dat vlak is niet verkeerd, vindt Van Asseldonk. “Zolang er maar niet de onuitgesproken verwachting leeft dat medewerkers altijd, op elk moment van de dag, reageren. Leer ze liever om daar zelf de regie in te nemen. Het is belangrijk om het hier in organisaties met elkaar over te hebben, er afspraken over te maken en verwachtingen over en weer met elkaar te bespreken. Duidelijkheid op dit vlak is key en werkt beter dan eenzijdige strakke huishoudelijke reglementen of wetten.”

Vrij is nu echt vrij: automonteur Nathaniël is nu docent

Het overlijden van zijn dochter betekent voor automonteur Nathaniël van Dijk een keerpunt. “Ik wist al dat het lichamelijk niet vol te houden is om tot je pensioen actief te blijven als automonteur. Door het overlijden van mijn dochter begon ik ook meer belang te hechten aan mijn vrije tijd. Ik wil zo veel mogelijk herinneringen maken, samen met mijn gezin.” Nathaniël is nu docent in het vmbo. Lees hier zijn verhaal.