‘Jongeren hebben liever een stabiele baan dicht bij huis dan leven als influencer’

jongeren willen werken
  • Home
  • Artikel
  • ‘Jongeren hebben liever een stabiele baan dicht bij huis dan leven als influencer’

Het beeld dat de meeste jongeren een carrière als digital nomad of influencer vanuit Bali of Dubai ambiëren, klopt niet. Dit zegt Petra Biemans, lector HRM en persoonlijk ondernemerschap bij Hogeschool Inholland.

Biemans baseert zich op een grote kwalitatieve studie naar de voorkeuren van recent afgestudeerden op de Nederlandse arbeidsmarkt.

“Het beeld dat jongeren het liefst als influencer of digital nomad voor een duurzame start-up vanuit Dubai of Bali werken, klopt niet”, zegt Biemans. “De meeste net afgestudeerden kiezen vanuit een huisje-boompje-beestjedenken en willen een goede boterham verdienen dicht bij huis, en een vast contract.”

Duurzaamheid? Even niet

Duurzaamheid staat niet hoog op het lijstje van jongeren. “Ook dat is te verklaren vanuit het huisje-boompje-beestjedenken”, vertelt Biemans. “Duurzaamheid is belangrijk voor ze, maar op het beslissende moment, als ze een eerste werkgever moeten kiezen, heeft het even geen prioriteit.”

Jongeren willen flexibel werken

De lector vervolgt: “Net afgestudeerden willen niet hun hele carrière hetzelfde doen en hechten waarde aan flexibel en hybride werken, opleidings- en ontwikkelmogelijkheden, en voldoende vakantiedagen. Ze zijn gretig en ongeduldig: ze willen én ontwikkelmogelijkheden én een goed salaris én genoeg jonge collega’s om mee te levellen. Werkgevers zullen meer hun best moeten doen om jong talent aan te trekken, op te leiden en te binden aan de organisatie.”

Lees ook: 7 procent van de jongeren heeft nog nooit een baan gehad

Andere bevindingen uit het onderzoek zijn:

  • Werk-privébalans: Jongeren willen tijd voor sport, vrienden en vakantie.
  • Eerlijkheid: Jongeren willen eerlijke informatie over taken, begeleiding, werkomgeving, loopbaanmogelijkheden, arbeidsvoorwaarden. Als beloftes niet worden waargemaakt, haken ze af.
  • Een open, transparante bedrijfscultuur met leidinggevenden die stimuleren en vertrouwen geven, wordt zeer gewaardeerd.
  • Reisafstand: Een beperkte reisafstand is belangrijk, voornamelijk voor de werk-privébalans.
  • Gelijkgestemden: Collega’s in dezelfde levensfase en kunnen ‘levellen’ met gelijkgestemden.
  • Onboarding: Een warm onthaal en goede begeleiding zijn belangrijk zodat jonge professionals zich gezien voelen.

Over het onderzoek

Het onderzoek ‘Vliegend gestart?!’ bestaat uit 85 semigestructureerde interviews met professionals tussen de 23 en 28 jaar, die zijn afgestudeerd tussen 2018 en 2023. Deelnemers kwamen van de opleidingen Business Studies, Finance & Control en Accountancy, maar de bevindingen zijn volgens de onderzoekers ook toepasbaar op jonge professionals in andere sectoren. De deelnemers stroomden uit naar allerlei branches. En de interviews laten patronen zien in de essentiële behoeften van jonge professionals, die ook aansluiten op eerdere onderzoeken naar de voorkeuren van jonge werkenden. Dat ondersteunt de generaliseerbaarheid van de resultaten.

Het onderzoek is uitgevoerd door Petra Biemans, Jeany Slijper, Piet Verstegen en Marleen Bartelts-Schilt van het lectoraat Human Capital van Hogeschool Inholland.

Bekijk ook

‘Jongeren hebben liever een stabiele baan dicht bij huis dan leven als influencer’

jongeren willen werken
  • Home
  • Artikel
  • ‘Jongeren hebben liever een stabiele baan dicht bij huis dan leven als influencer’

Het beeld dat de meeste jongeren een carrière als digital nomad of influencer vanuit Bali of Dubai ambiëren, klopt niet. Dit zegt Petra Biemans, lector HRM en persoonlijk ondernemerschap bij Hogeschool Inholland.

Biemans baseert zich op een grote kwalitatieve studie naar de voorkeuren van recent afgestudeerden op de Nederlandse arbeidsmarkt.

“Het beeld dat jongeren het liefst als influencer of digital nomad voor een duurzame start-up vanuit Dubai of Bali werken, klopt niet”, zegt Biemans. “De meeste net afgestudeerden kiezen vanuit een huisje-boompje-beestjedenken en willen een goede boterham verdienen dicht bij huis, en een vast contract.”

Duurzaamheid? Even niet

Duurzaamheid staat niet hoog op het lijstje van jongeren. “Ook dat is te verklaren vanuit het huisje-boompje-beestjedenken”, vertelt Biemans. “Duurzaamheid is belangrijk voor ze, maar op het beslissende moment, als ze een eerste werkgever moeten kiezen, heeft het even geen prioriteit.”

Jongeren willen flexibel werken

De lector vervolgt: “Net afgestudeerden willen niet hun hele carrière hetzelfde doen en hechten waarde aan flexibel en hybride werken, opleidings- en ontwikkelmogelijkheden, en voldoende vakantiedagen. Ze zijn gretig en ongeduldig: ze willen én ontwikkelmogelijkheden én een goed salaris én genoeg jonge collega’s om mee te levellen. Werkgevers zullen meer hun best moeten doen om jong talent aan te trekken, op te leiden en te binden aan de organisatie.”

Lees ook: 7 procent van de jongeren heeft nog nooit een baan gehad

Andere bevindingen uit het onderzoek zijn:

  • Werk-privébalans: Jongeren willen tijd voor sport, vrienden en vakantie.
  • Eerlijkheid: Jongeren willen eerlijke informatie over taken, begeleiding, werkomgeving, loopbaanmogelijkheden, arbeidsvoorwaarden. Als beloftes niet worden waargemaakt, haken ze af.
  • Een open, transparante bedrijfscultuur met leidinggevenden die stimuleren en vertrouwen geven, wordt zeer gewaardeerd.
  • Reisafstand: Een beperkte reisafstand is belangrijk, voornamelijk voor de werk-privébalans.
  • Gelijkgestemden: Collega’s in dezelfde levensfase en kunnen ‘levellen’ met gelijkgestemden.
  • Onboarding: Een warm onthaal en goede begeleiding zijn belangrijk zodat jonge professionals zich gezien voelen.

Over het onderzoek

Het onderzoek ‘Vliegend gestart?!’ bestaat uit 85 semigestructureerde interviews met professionals tussen de 23 en 28 jaar, die zijn afgestudeerd tussen 2018 en 2023. Deelnemers kwamen van de opleidingen Business Studies, Finance & Control en Accountancy, maar de bevindingen zijn volgens de onderzoekers ook toepasbaar op jonge professionals in andere sectoren. De deelnemers stroomden uit naar allerlei branches. En de interviews laten patronen zien in de essentiële behoeften van jonge professionals, die ook aansluiten op eerdere onderzoeken naar de voorkeuren van jonge werkenden. Dat ondersteunt de generaliseerbaarheid van de resultaten.

Het onderzoek is uitgevoerd door Petra Biemans, Jeany Slijper, Piet Verstegen en Marleen Bartelts-Schilt van het lectoraat Human Capital van Hogeschool Inholland.