Na de twee coronajaren groeit de accountancybranche weer stabiel. In 2022 nam het aantal gefactureerde uren met 3,6 procent toe. Voor 2023 wordt, met een volumegroei van ongeveer 3 procent, de groei wat getemperd. Niet in het minst omdat accountants niet voor het oprapen liggen. Dit blijkt uit het vooruitzicht accountancy van ING Research.
Met een economische groei die dit jaar grotendeels tot stilstand komt, een relatief hoge rente en aanhoudende onzekerheid in de markt verwachten bedrijven in 2023 minder te investeren, aldus Katinka Jongkind, sectoreconoom Services, Leisure en Retail bij ING Research. “Daardoor neemt de adviesbehoefte, bijvoorbeeld op fiscaal gebied, enigszins af. Naar verwachting blijven bedrijven ook in 2024 nog terughoudend met investeringen. Voor volgend jaar verwachten wij daarom eveneens een volumegroei van circa 3 procent.”
Gebrek aan accountants
Daar komt bij dat ruim de helft van de accountantskantoren kampt met personeelsschaarste. Dat zet een rem op de groei. Jongkind: “Er is met name een tekort aan accountants met drie tot vijf jaar ervaring. Door onder meer de hoge werk- en regeldruk vertrekken zij na een aantal jaren veelal naar het bedrijfsleven. Meestal lukt het nog wel om net afgestudeerden en junior medewerkers aan te trekken, al is de uitstroom onder deze groep doorgaans groot, omdat ze vaak nog zoekende zijn naar de juiste baan.”
De personeelstekorten leiden er volgens Jongkind toe dat kantoren selectiever worden in het aannemen van nieuwe klanten en dat ze de bestaande klantportefeuille onder de loep nemen, waarbij afscheid wordt genomen van minder renderende relaties.
Aan opdrachten geen gebrek
Want accountantskantoren hebben aan opdrachten geen gebrek. In het eerste kwartaal van 2023 noteerde de sector met 11 procent wederom een sterke omzetgroei, nadat vorig jaar al een omzetgroei van gemiddeld 8 procent werd gerealiseerd. “En de komende jaren wordt het alleen maar drukker”, stelt Jongkind. “Niet alleen vanwege de extra werkzaamheden voortvloeiend uit de coronapandemie – zoals controle van een juist gebruik van de verschillende NOW-regelingen – maar onder andere ook doordat het aantal bedrijven met een verplichting tot wettelijke controle van de jaarrekening toeneemt. Er zijn niet alleen meer bedrijven, de relatief hoge inflatie stuwt ook de omzet, waardoor meer bedrijven controleplichtig worden.”
Onderscheiden op arbeidsvoorwaarden
In een structureel krappe arbeidsmarkt wordt employer branding, waarmee bedrijven zich onderscheiden op het gebied van arbeidsvoorwaarden, steeds belangrijker om talent aan te trekken. “Dit geldt zeker voor de kleinere accountantsorganisaties”, zegt Jongkind. “Zij kunnen qua salarissen vaak niet opbieden tegen de grotere kantoren en moeten zich op andere gebieden onderscheiden om personeel aan te trekken. Dit kan onder meer door te zorgen voor een betere balans tussen werk en privé, een interessante klantportefeuille, door zich te richten op een bepaalde nichemarkt of door meer variatie in de werkzaamheden te bieden. Daarnaast wordt het beroep van accountant mogelijk aantrekkelijker doordat vaker in multidisciplinaire teams wordt gewerkt. Door alle nieuwe regelgeving is er immers meer behoefte aan andersoortige kennis en expertise, zoals klimaatdeskundigen, fraude-experts en data-analisten.”
Digitalisering en overnames
Om de structureel krappe arbeidsmarkt op de lange termijn het hoofd te kunnen bieden, zal in accountantskantoren de arbeidsproductiviteit omhoog moeten. Dit vereist forse investeringen in verdere digitalisering. Uit eerder ING-onderzoek is al gebleken dat veel accountantskantoren op dit gebied achterlopen omdat de financiële prikkel om te innoveren ontbreekt. “Er is immers voldoende werk en het rendement is nog steeds goed”, zegt Jongkind.
Lees hier het volledige vooruitzicht accountancy van ING Research.