Dertig jaar heeft René Verburg in de bloemen en planten gewerkt. Een week na het vieren van zijn 25-jarig jubileum bij zijn werkgever, zegde hij zijn baan op. Sinds 1 maart is hij touringcarchauffeur. Een heel avontuur om na dertig jaar in een ander vakgebied te gaan werken. Hij heeft er zin in.
door Naomi Heidinga
Hij is niet uit onmin weggegaan, legt Verburg aan de eettafel uit. Integendeel. “De normale opzegtermijn is een maand. Om het bedrijf de kans te geven om een vervanger te vinden, heb ik een opzegtermijn van twee maanden aangehouden. Mijn werkgever vindt het jammer dat ik wegga, maar gunt me deze nieuwe kans.”
Vraag naar touringcarchauffeurs
Volgens René was het na al die jaren simpelweg tijd voor iets anders. Hij had het al eens eerder geprobeerd om de sprong naar een andere carrière te wagen. Toen lukte het niet. Deze kans kwam toevallig op zijn pad. “Mijn twee zwagers zijn chauffeur, ze rijden voor Arriva op de lijnbus. Een neef van me werkt bij Doelen Coach Service, een touringcar- en taxibedrijf in Rozenburg. Hij vertelde me dat zijn werkgever op zoek was naar nieuwe medewerkers en raadde me aan om met hem in gesprek te gaan.” Het gesprek beviel van beide kanten. “Ze boden me uitstekende opleidingsmogelijkheden aan en een goed salaris. Na zoveel jaren ervaring wil je niet elders vanaf nul beginnen. De hypotheek moet immers ook worden betaald!”
René werkte jaren voor een inkoper voor tuincentra, op de bloemenveiling. “Ik ben opgegroeid in Aalsmeer. Mijn vader werkte op de veiling. Toen ik klaar was met mijn opleiding, lagen de banen niet voor het oprapen. Mijn vader kon via via een baan voor me regelen.” Na vijf jaar kreeg hij een baan aangeboden bij zijn vorige werkgever. “Ik verwerkte samen met een collega de bestellingen voor vier tuincentra, zowel fysiek als administratief. Ik heb het er altijd prima naar mijn zin gehad, vooral met mijn collega’s.”
Werk op de veiling verandert
Toch lag zijn hart ergens anders. “Het werken op de veiling was vrij gestructureerd. De werkdag begon altijd om half zeven. Hoe laat je klaar was, lag er maar net aan. In de eerste jaren werkte ik geregeld langer door, tot in de avond. Later werd was ik meestal rond drie of vier uur klaar. Dat was ideaal: daardoor kon ik de kinderen van school of de opvang halen en daarna koken. We zijn ook een tijdje pleegouders geweest. De laatste jaren is het werk nog eerder gedaan. Het werk op de veiling verandert, de stromen gaan anders. In plaats van dat alles naar de veiling komt, gaat een deel nu rechtstreeks van kweker naar verkoper. Daardoor blijft er minder werk op de veiling. Ik zag de bui al een beetje hangen: mijn collega moest nog een aantal jaren werken voor hij met pensioen ging. Dan zou ik er alleen voor staan.”
Sinds januari heeft René al wat ritjes op de touringcar gemaakt. En nu kan zich volledig op zijn nieuwe baan concentreren. “Het rijden met een bus is in het begin best wel spannend, maar dan zit er een instructeur naast je die in geval van nood kan remmen. Na een tijdje raak je het gewend om met zo’n groot voertuig te rijden.”
Gevarieerde werktijden
Zijn werktijden gaan nu meer variëren. “Ik krijg ook ritten in de avond of het weekend. Onze thuissituatie laat dat ook toe. De kinderen redden zichzelf, één woont op zichzelf, de ander is na zijn studie weer thuis komen wonen.” Hij krijgt een maand van tevoren het schema voor de volgende maand. Ritten worden pas een dag van tevoren definitief. Doelen Coach Service biedt verschillende diensten aan, van dagtochten naar bijvoorbeeld de Keukenhof en de Efteling tot aan transfers van en naar Schiphol. Ze bieden ook tours naar het buitenland aan, zoals wintersport of een citytrip. Dat ziet René wel zitten. Een rit naar de Olympische Spelen in Parijs, mijmert hij. Maar ook een bezoekje aan de Keukenhof of Efteling lijkt hem leuk. “Ik ben benieuwd hoe ik het wachten vind. Bij een rit naar de Keukenhof moet je als chauffeur een aantal uur wachten voor je weer vertrekt.” Wat hij dan gaat doen? “Een spelletje, lezen of me voorbereiden op de volgende dag. Ik kijk goed waar ik heen moet en waar ik het beste kan parkeren. Ik vraag tips van collega’s. Laatst moest ik naar Utrecht en kon ik dicht bij een tramhalte parkeren. Zo kon ik in de tussentijd even naar de stad.” Hij kijkt uit naar het hebben van meer vrijheid, niet meer alleen binnen werken, maar telkens andere plekken en mensen zien.
Ook toe aan een carrièreswitch?
Een carrièreswitch na je 50ste, dat is best een stap. Wat raadt René anderen die hetzelfde overwegen aan? “Ga in gesprek met de werkgever, kijk wat de mogelijkheden zijn. De markt is gunstig, er zijn volop banen. Ik werd bij Doelen Coach Service met open armen ontvangen. Ik heb bewust pas mijn baan opgezegd toen ik al mijn papieren had. Zorg ervoor dat je zekerheid hebt, als dat mogelijk is. Ze zoeken bij Doelen Coach Service nog mensen!”
Lees ook: Winkelier Cisca gooit het stuur om
Cisca van Veldhuijzen-Lagendijk was buschauffeur, werd winkelier en stapt opnieuw achter het stuur van de bus. Lees hier haar verhaal.