De medewerkers van GOLDNER bv. staan in de startblokken om te verhuizen naar een nieuw onderkomen. Het team is nagenoeg op sterkte. Dat is bijzonder. Hoe doe je dat? ,,Zorg dat je in beeld bent en blijft. Je medewerkers zijn de beste ambassadeurs van je bedrijf.”
Enthousiast zijn ze, Sander van Rooijen en Henrieke Schut van GOLDNER, over het portret van het bedrijf in de vorige editie van Baan Dichtbij. ,,Een advertentie werkt goed maar leidt veelal tot vervolgvragen,” vertelt vestigingsdirecteur Van Rooijen, ,,een verhaal in de krant vertelt zichzelf.” ,,In eerste instantie lieten de reacties op zich wachten”, vult Schut aan. Ze is medewerker training en coaching bij het bedrijf aan de Regulierenring in Bunnik. ,,Maar in de weken daarna kwamen de reacties. We merken dat zo’n verhaal doorgegeven wordt. Zo komt het ook indirect bij potentiële nieuwe medewerkers terecht. Via de buren, via schoonmoeder, ouders geven het door aan hun kinderen omdat ze zo’n leuke indruk van ons hebben gekregen.”
ESSENTIEEL Voor een werkgever als GOLDNER is lokale zichtbaarheid van essentieel belang, benadrukken Van Rooijen en Schut. Het bedrijf is al sinds 1993 gevestigd in Bunnik, nadat het uit de garage in Odijk groeide waar het ooit allemaal begon. GOLDNER verzorgt de klantenservice- en verkoopactiviteiten voor de hele Benelux voor de toonaangevende bedrijven Peter Hahn, Madeleine Fashion, atelier GOLDNER en Loberon. Gerenommeerde Duitse bedrijven die hun producten niet in fysieke winkels verkopen, maar via internet en met behulp van gedrukte catalogi. Degelijke, betrouwbare en sterke merken met een trouwe klantenkring. Als de nieuwe catalogus op de mat valt is dat voor de klanten een feestje.
BEDRIJVENTERREIN Die klantenservice- en verkoopactiviteiten worden verricht vanaf een bedrijventerrein in een onopvallend kantoorpand. Dat daar 70 mensen bij actief zijn is niet zomaar zichtbaar in de omgeving. Daar moet je aan werken, weet Van Rooijen. ,,We opereren landelijk maar we doen alles zoveel mogelijk lokaal. De koffie kopen we in de buurt, het fruit komt van een leverancier om de hoek en als we een feestje bouwen doen we dat met plaatselijke ondernemers. We willen laten zien dat we hier zitten.”
ONTPLOOIEN De medewerkers van GOLDNER komen vrijwel allemaal uit de directe omgeving van Bunnik. De meesten kunnen op de fiets naar hun werk. Daarom is de lokale zichtbaarheid als bedrijf zo belangrijk om nieuwe medewerkers te vinden. Een verhaal in de plaatselijke krant is daar een geweldige steun in. ,,Wij zijn altijd op zoek naar talent en daarom is het belangrijk dat we in beeld zijn en blijven”, vindt Schut. Voor elk doelgroep, van studenten tot herintreders en mensen die wat later in hun carrière nog een overstap ondernemen. Of het nu voor fulltime is, voor een paar uur in de week of alleen op zaterdag. ,,Iedereen kan zich bij ons ontwikkelen en ontplooien.” In een krappe arbeidsmarkt moet je boven het maaiveld uit blijven steken.
AMBASSADEURS De beste ambassadeurs van het bedrijf zijn natuurlijk de medewerkers van GOLDNER zelf. ,,De mensen zijn het belangrijkste wat we hebben als bedrijf”, vertelt Van Rooijen. ,,We willen naar ze luisteren en niet alleen als het goed gaat maar ook als ze wat minder goed in hun vel zitten.”
Een eigentijdse werkplek hoort daarbij. Na bijna 30 jaar op dezelfde plek werd het tijd voor vernieuwing. Die kan worden gerealiseerd in een volledig gerenoveerd pand aan de overkant. ,,Daar hebben we meer kantoorruimte en de helft minder logistieke ruimte.” Het werk is veranderd. Vroeger stuurde GOLDNER catalogi met stukjes stof, met een bestelformulier. De klanten werd dan gevraagd hun keuze te maken en binnen vijf dagen de catalogus terug te sturen. ,,Die werden grondig gecontroleerd en weer naar nieuwe klanten gestuurd. Nu mag de klant ze houden en hebben we veel minder ruimte nodig.” Nu is de meeste ruimte juist nodig voor het telefonische klantcontact. ,,Wij komen onze klanten tegen in het volledige traject, dat begint met advies en de eerste bestelling.”
MODERN KANTOOR Straks werken de medewerkers van GOLDNER in een ruimte met flexibele werkplekken, in groepen van vier geplaatst met akoestische schermen zodat ze in rust werken en toch bij elkaar zijn. Voor iedereen is een bureau beschikbaar waar ook staand aan gewerkt kan worden. ,,Daar was heel veel belangstelling voor, toen we daar een proef mee deden”, vertelt Schut enthousiast. ,,Mensen zitten echt beter in hun vel met zo’n werkplek.”
Wie bij GOLDNER werkt kan dat ook voor een deel thuis doen. Daarom zijn de werkplekken flexibel. Genoeg voor iedereen die op kantoor werkt en de plekken zijn daardoor beter bezet, zodat de werkvloer altijd sfeervol is. ,,Je bouwt ’s ochtends op een lege werkplek met een paar eigen spulletjes je nestje, en aan het eind van de werkdag gaat alles weer in een kast.”
Omdat het lekker is om soms even rustig te loungen is er een aparte ruimte met ontspannende boekjes en een bank van het ‘eigen’ merk Loberon. ,,We roepen hier de sfeer op van modehuizen en een woonwinkel. Je werkt als het ware tussen je eigen producten.”
DYNAMISCH EN DUURZAAM Werken bij GOLDNER is straks nog dynamischer, ,,helemaal 2022”, vinden Van Rooijen en Schut: ,,We laten zien waar we voor werken. Meubels en mode spreken de mensen aan.” Daarbij is ook duurzaamheid niet vergeten. ,,Op het dak liggen zonnepanelen en we hebben een stalling waar je je elektrische fiets op kunt laden.”