Hannelore de Weijer (50) uit Dalem houdt zich zeven daar per week bezig met parels. Ze maakt er met haar bedrijf Proud Pearls allerlei sieraden van, die zelfs hun weg weten te vinden naar het Koninklijk Huis. De passie voor parels werd aangewakkerd toen zij als expat in Azië woonde.
Hannelore heeft na het afronden van de Willem de Kooning academie in Rotterdam gewerkt als modeontwerper en styliste en heeft naast het uitbrengen van eigen collecties ook gewerkt voor nationale en internationale bedrijven. Daar kwam verandering in toen zij met haar gezin naar het buitenland verhuisde. Naar Azië om precies te zijn. ,,Daar heb ik de parels ontdekt. Ik zag ze daar en werd er nieuwsgierig naar. Wat me verbaasde, want ik had er niet echt iets mee. Ik vond parels ‘iets wat je oma draagt’. Maar toen ik in Azië de combinatie parels en blauwwit porselein bedacht en daarmee relatiegeschenken begon te ontwikkelen in de vorm van sieraden, werd ik gegrepen door de parels.”
NEDERLAND EN AUSTRALIË De parels hebben de 50-jarige sindsdien niet meer losgelaten. De parelsieraden van Hannelore – die ook zelf ontwerpt – begonnen goed te lopen in Nederland, maar ook in Australië. Hannelore legt uit: ,,Ik ging op bezoek bij een vriendin in Australië en gaf daar wat workshops waarbij sieraden met parels gemaakt werden. Dat bleek zo’n succes te zijn, dat ik al snel een agent in de arm nam en op een gegeven moment had ik drie, vier agenten die voor mij de sieraden in Australië verkochten.”
KLASSIEKE PARELS Zes jaar geleden keerde Hannelore terug naar Nederland. Toen is zij zich helemaal op de parels gaan richten, want de passie daarvoor bleek inmiddels zo groot te zijn dat ze gewoon op dezelfde voet verder wilde gaan met haar bedrijf. Sterker nog, de animo voor de klassieke variant nam hard toe. ,,Er bleek veel vraag te zijn naar klassieke parelsieraden. Die gingen hun weg naar steeds meer mensen vinden. Mede door social media heeft mijn werk echt een boost gekregen. Bekende Nederlanders gingen ze dragen en zelfs leden van het Koninklijk Huis. Ik had een kleine collectie sieraden gestuurd naar verschillende Nederlandse stylistes in de hoop dat iemand de sieraden mooi zou vinden en deze zou willen gebruiken in hun werk.
Al vrij snel reageerde de styliste van zanger Waylon enthousiast en vervolgens droeg hij dan ook een ketting van ons merk als jurylid bij de The voice of Holland. Hij heeft de ketting bij verschillende opnames gedragen. Ook zanger Marcel Veenendaal, zanger van de band Di-rect, draagt vaak sieraden – een armband – van mijn merk. En niet te vergeten parelmuze Janny van der Heijden van onder meer Heel Holland Bakt, zij is ook fan van onze parels. Wanneer je zulke foto’s op sociale media plaatst, krijg je een veel groter bereik. Blijkbaar wekt het vertrouwen als mensen zien dat een sieraad op televisie gedragen wordt. Plus dat veel mensen zich graag hetzelfde willen kleden als hun rolmodel of favoriete artiest. Juist door de hedendaagse media kan ik nu direct de doelgroep bereiken omdat iedereen zijn of haar eigen mediakanalen heeft. Of ik inmiddels anders over parels denk? Jazeker! Ze zijn heel eigentijds en veel mensen schaffen ze voor de rest van hun leven aan. Parelkettingen kunnen veel emotionele waarde hebben.”
DUURZAAMHEID Hannelore maakte de overstap van de modewereld naar de sieradenbranche en dat bevalt haar goed. ,,Het grote verschil met mijn werk hiervoor is de duurzaamheid. Eerder hield ik me ook bezig met vormgeving en mensen mooi maken, maar parelsieraden zijn veel duurzamer dan kleding. Het liefst doe je je hele leven met sieraden, terwijl je kleding sneller weggooit. Mede daarom ben ik blij dat ik die overstap heb gemaakt, zodat ik mijn steentje bij kan dragen aan het milieu. Ook als het gaat om recycling: mensen kunnen sieraden die ze niet meer dragen, bij mij brengen en dan kunnen we samen een nieuw sierraad ontwerpen. Een exemplaar dat ze wel weer dragen. Voor het knopen werk ik samen met een gepensioneerde vrouw met ruim vijftig jaar ervaring in het knopen van parelkettingen. Dat is een oud ambacht, dat niet veel mensen beheersen.”
PASSIE Een andere reden waarom Hannelore zo content is met haar werk is dat ze haar passie uit kan voeren. ,,Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat; ik ga vaak maar door. Ik heb altijd al een passie gehad voor mensen mooi maken. Dat deed ik in mijn oude werk en nu ook weer. Ik ben creatief; als ik maar met mijn handen bezig kan zijn, dan ben ik blij. Ik bezoek regelmatig de parelboerderijen in Azië waar mijn parels vandaan komen. Dat vind ik belangrijk, ook om te weten dat mijn parels goed en eerlijk geproduceerd worden, door mensen die in goede omstandigheden leven en werken. Ik kies zelf welke parels er in mijn ontwerpen komen.
Doordat ik al jarenlang zo te werk ga, ben ik inmiddels wel een parelspecialist geworden. Ik merk dat parels steeds meer trendy worden. Onlangs heb ik een fotoshoot gedaan met de band Goldband. Eén van de leden droeg een parelketting van mij, zo leuk! Een klassiek exemplaar, dat helemaal in is bij de jeugd. Ineens zijn parelkettingen onder die doelgroep populair, dat is geweldig om te zien.” Hannelore vindt het fijn om haar eigen bedrijf te hebben. ,,Ik heb alle vrijheid. Ik denk dat ik nooit meer voor een baas zou kunnen werken.”