Dé plek voor lokale toppers en jobmarketing
  • 2 min leestijd
  • 17-07-2024

’Dicht de vaardigheidskloof door medewerkers te ontwikkelen’

vaardigheidskloof

Ontwikkel medewerkers en huur niet altijd extern personeel in. Dat is veel effectiever in het tegengaan van de vaardigheidskloof, waarmee bedrijven mee te maken hebben. Dat zegt Derk Koole, business leader career bij adviesbureau Mercer. 

De vaardigheidskloof is een groeiend probleem waar managers wereldwijd steeds meer mee te maken krijgen, zegt Koole naar aanleiding van een wereldwijd onderzoek van Mercer. “De technologische veranderingen gaan sneller dan ooit, waardoor traditionele vaardigheden snel verouderen. Hierdoor zijn er wel veel vacatures, maar vinden bedrijven niet de juiste mensen met de benodigde kwalificaties om deze functies te vervullen.”

Oplossingen voor vaardigheidskloof

Om dit probleem op te lossen moeten manager anders gaan kijken naar hoe ze talent inzetten binnen hun organisaties, stelt Koole. “Ons onderzoek naar dit onderwerp toont aan dat het ontwikkelen van intern talent veel effectiever is dan het uitsluitend inhuren van extern personeel. Bestuurders beginnen dit eindelijk te begrijpen en zien in dat investeren in de ontwikkeling van hun eigen medewerkers niet alleen noodzakelijk is, maar ook strategisch voordeel biedt.”

Volgens Koole kan de overheid hierbij een faciliterende rol spelen door levenslang leren te ondersteunen met beleid en middelen. “Denk hierbij aan het creëren van leerbudgetten die medewerkers kunnen gebruiken gedurende hun carrière, onafhankelijk van hun werkgever. Dit maakt het voor werknemers makkelijker om zich voortdurend te ontwikkelen en aan te passen aan veranderende eisen.”

‘Kijk naar vaardigheden, niet naar functie’

Maar er zijn nog belangrijkere stappen die managers zelf moeten zetten. Koole: “Ten eerste moeten ze functies, mensen en werk uit elkaar trekken. Mensen moeten niet langer worden gedefinieerd op basis van hun functie, maar op basis van hun vaardigheden. Bijvoorbeeld: een verpleegkundige heeft naast medische vaardigheden ook administratieve taken die niet altijd goed aansluiten bij hun primaire rol. Door deze taken te herverdelen of te automatiseren, kunnen de unieke vaardigheden van medewerkers optimaal worden benut.”

Als tweede aandachtspunt noemt de business leader career het omarmen van technologie. “Daarmee kunnen taken worden geautomatiseerd en medewerkers ondersteund. Kunstmatige intelligentie en andere technologische tools kunnen routinematige taken overnemen, waardoor werknemers zich kunnen concentreren op de taken waar menselijke vaardigheden echt nodig zijn. Dit vraagt om een strategische heroverweging van hoe we werk organiseren en talent inzetten.”

Klaar voor de toekomst

“Kortom”, vervolgt Koole, “managers moeten een verschuiving in mindset maken: zie medewerkers niet meer als functiehouders maar als dragers van waardevolle, inzetbare vaardigheden. Alleen door deze verandering kan de vaardigheidskloof effectief worden gedicht en organisaties worden klaargestoomd voor de toekomst.”

‘Zet medewerker centraal in AI-transformatie’

“Artificial Intelligence (AI) lijkt dé sleutel tot hogere productiviteit. Ongeveer 40 procent van de leidinggevenden voorspelt dat AI meer dan 30 procent winst zal opleveren.” 

Delen via: