Van witgoed naar horeca, de cirkel is rond

Martin van de Kolk stapte van elektronicazaak over naar de horeca. ,,Als je wat wilt, moet je niet twijfelen, maar doen, want het kan altijd." (Marco Jansen)

Een jaar geleden opende Martin van de Kolk een nieuwe elektronicazaak in de Donkerstraat van Harderwijk. Maar na drie maanden kwam er een einde aan zijn ondernemerschap door een verschil van inzicht met de investeerders. De Puttenaar (48) is in mei dit jaar een nieuw avontuur aangegaan als horecaondernemer met lunchroom M-Joy.

Martin van de Kolk startte in september 2021 vol energie voor zichzelf met Electro World Harderwijk. Hij had vijf jaar bij Scheer & Foppen gewerkt in Kampen, Epe en Barneveld en drie jaar bij elektronicazaak It’s in Amersfoort. In Harderwijk kreeg hij de kans een nieuwe onderneming te starten. ,,In maart 2021 begonnen de voorbereidingen meet als doel begin september open te gaan. In het pand zat voorheen een uitzendbureau, dat hebben we behoorlijk aangepast. Door leveringsproblemen liet de opening wat op zich wachten, maar half september 2021 konden we open.”

Het was gewaagd om in de coronaperiode een nieuw bedrijf te beginnen. ,,Als startende ondernemer maak je alleen maar kosten. De investeerders hadden behoorlijk budget vrijgemaakt voor promotie. Mensen moeten je ontdekken, weten wat je kan en doet, want je bent een nieuwe partij in Harderwijk. We zaten aan de rand van het centrum. Aan de ene kant een mooie plek, omdat je met je auto langs de deur kunt parkeren. Maar we hadden daar niet de natuurlijke aanloop. We moesten meer ons best doen dan wanneer je middenin het centrum zit. Ook zit er sinds jaar en dag een Expert waar ook een nieuwe ondernemer was begonnen. Expert en Electro World zijn ketens die erg op elkaar lijken.”

Van der Kolk ging met de investeerders in gesprek. ,,Het bleek dat we over bepaalde zaken, zoals assortiment en acties, anders denken. Ik had de ervaring vanuit de witgoed branche en had daar ideeën over, maar zij keken er anders tegenaan. Ik ervaarde de mate van vrijheid niet zo en er ontstond een verschil van inzicht en dan kun je beter op een goede manier uit elkaar gaan. Zo geschiedde in januari 2022, ik heb er dus maar drie maanden in gestaan. Dat is eigenlijk heel kort, je begint eraan met de intentie voor 20 jaar. Maar soms loop het zo. Het is nu ook een andere tijd dan 25 jaar geleden. Toen ik bij It’s werkte was er nog geen Coolblue of Bol.com. Die markt is gigantisch groeiende. Gedegen advies in de winkel moet dan een meerwaarde zijn.”

De Puttenaar had enkele weken nodig om los te komen van Electro World. Tijdens het solliciteren kwam hij er achter dat werken in loondienst niet meer bij hem past. ,,Ik heb geroken aa het ondernemerschap en ben iemand die graag zijn eigen koers vaart. Als ik voor een werkgever ga werken, word ik na verloop van tijd wat onrustig.”

Op het terras van Cava 22 werd hij door collega-ondernemer Erik Schaap getipt over een te koop staande horecazaak. ,,Martin Roelofsen had al voor corona zijn lunchroom Emjoy te koop gezet. Hij wil zich richten op zijn nieuwe zaak in Ede. Van de makelaar hoorde ik dat het nog steeds te koop stond. Het staat al 11 jaar bekend als koffie- en lunchroom met een groot aantal gasten. eR waren wat geïnteresseerde partijen, maar Martin wilde het liefst verkopen aan een Puttenaar. Het ging kriebelen, want ik heb in het verleden in de horeca gewerkt. Ik ben gediplomeerd restaurantkok – in groep 8 van de basisschool wist ik al dat ik dat wilde worden. Toen ik 17 jaar was, heb ik ruim vijf jaar gewerkt als kok bij Hotel De Mallejan in Vierhouten, Restaurant Uddelermeer, Hotel De Foreesten in Vierhouten en bij hotel Groot Heideborgh in Garderen. De horeca is altijd in mij blijven zitten, de aantrekkingskracht is gebleven. Koken vind ik nog steeds leuk, ik houd van een wijntje en prik graag een vorkje. Nu ben ik op een leeftijd dat ik na veel omzwervingen terug ben op de plek waar ik ooit ben begonnen. De cirkel is rond.”

Van de Kolk staat niet meer achter het fornuis maar is sinds 9 mei eigenaar van de horecazaak, die nu M-Joy heet. De goodwill en de exploitatie heeft hij met hulp van een financier uit zijn netwerk overgenomen. ,,Ik heb een aantal weken meegelopen voor een goede overdracht met leveranciers. De twee vaste krachten van de keukenbrigade en de oproepmedewerkers heb ik overgenomen. Ik heb nu een pool van tien mensen. We hebben nieuw meubilair aangeschaft, wat apparatuur in de keuken en er is een nieuwe menukaart samengesteld. Samen met de kok bedenk ik creatieve gerechten, maar de keuken is zijn domein. Deze zaak is groot geworden door de koffie, dus dat gaan we niet veranderen. M-Joy moet een merk worden in Putten.”

Van de Kolk is nu drie maanden het gezicht van de zaak, die overdag lunchroom is en op vrijdagavond het diner serveert. ,,Ik heb er nog geen seconde spijt van. Ik zie dit niet als werk, maar als hobby. Als je wat wilt, moet je niet twijfelen, maar doen, want het kan altijd.”

Hij heeft ook geleerd van zijn vorige avontuur. ,,Het draait om de beheersing van je kosten. Als ondernemer verdien je als eerste geld door te besparen. Natuurlijk is omzet belangrijk, maar je kunt geen 5 euro voor een kopje koffie vragen. Als je geld wilt verdienen, moet je de inkoop strak houden. Horeca is een luxeproduct, maar belangrijk vind ik dat lekker eten niet duur hoeft te zijn.”

Bekijk ook

Van witgoed naar horeca, de cirkel is rond

Martin van de Kolk stapte van elektronicazaak over naar de horeca. ,,Als je wat wilt, moet je niet twijfelen, maar doen, want het kan altijd." (Marco Jansen)

Een jaar geleden opende Martin van de Kolk een nieuwe elektronicazaak in de Donkerstraat van Harderwijk. Maar na drie maanden kwam er een einde aan zijn ondernemerschap door een verschil van inzicht met de investeerders. De Puttenaar (48) is in mei dit jaar een nieuw avontuur aangegaan als horecaondernemer met lunchroom M-Joy.

Martin van de Kolk startte in september 2021 vol energie voor zichzelf met Electro World Harderwijk. Hij had vijf jaar bij Scheer & Foppen gewerkt in Kampen, Epe en Barneveld en drie jaar bij elektronicazaak It’s in Amersfoort. In Harderwijk kreeg hij de kans een nieuwe onderneming te starten. ,,In maart 2021 begonnen de voorbereidingen meet als doel begin september open te gaan. In het pand zat voorheen een uitzendbureau, dat hebben we behoorlijk aangepast. Door leveringsproblemen liet de opening wat op zich wachten, maar half september 2021 konden we open.”

Het was gewaagd om in de coronaperiode een nieuw bedrijf te beginnen. ,,Als startende ondernemer maak je alleen maar kosten. De investeerders hadden behoorlijk budget vrijgemaakt voor promotie. Mensen moeten je ontdekken, weten wat je kan en doet, want je bent een nieuwe partij in Harderwijk. We zaten aan de rand van het centrum. Aan de ene kant een mooie plek, omdat je met je auto langs de deur kunt parkeren. Maar we hadden daar niet de natuurlijke aanloop. We moesten meer ons best doen dan wanneer je middenin het centrum zit. Ook zit er sinds jaar en dag een Expert waar ook een nieuwe ondernemer was begonnen. Expert en Electro World zijn ketens die erg op elkaar lijken.”

Van der Kolk ging met de investeerders in gesprek. ,,Het bleek dat we over bepaalde zaken, zoals assortiment en acties, anders denken. Ik had de ervaring vanuit de witgoed branche en had daar ideeën over, maar zij keken er anders tegenaan. Ik ervaarde de mate van vrijheid niet zo en er ontstond een verschil van inzicht en dan kun je beter op een goede manier uit elkaar gaan. Zo geschiedde in januari 2022, ik heb er dus maar drie maanden in gestaan. Dat is eigenlijk heel kort, je begint eraan met de intentie voor 20 jaar. Maar soms loop het zo. Het is nu ook een andere tijd dan 25 jaar geleden. Toen ik bij It’s werkte was er nog geen Coolblue of Bol.com. Die markt is gigantisch groeiende. Gedegen advies in de winkel moet dan een meerwaarde zijn.”

De Puttenaar had enkele weken nodig om los te komen van Electro World. Tijdens het solliciteren kwam hij er achter dat werken in loondienst niet meer bij hem past. ,,Ik heb geroken aa het ondernemerschap en ben iemand die graag zijn eigen koers vaart. Als ik voor een werkgever ga werken, word ik na verloop van tijd wat onrustig.”

Op het terras van Cava 22 werd hij door collega-ondernemer Erik Schaap getipt over een te koop staande horecazaak. ,,Martin Roelofsen had al voor corona zijn lunchroom Emjoy te koop gezet. Hij wil zich richten op zijn nieuwe zaak in Ede. Van de makelaar hoorde ik dat het nog steeds te koop stond. Het staat al 11 jaar bekend als koffie- en lunchroom met een groot aantal gasten. eR waren wat geïnteresseerde partijen, maar Martin wilde het liefst verkopen aan een Puttenaar. Het ging kriebelen, want ik heb in het verleden in de horeca gewerkt. Ik ben gediplomeerd restaurantkok – in groep 8 van de basisschool wist ik al dat ik dat wilde worden. Toen ik 17 jaar was, heb ik ruim vijf jaar gewerkt als kok bij Hotel De Mallejan in Vierhouten, Restaurant Uddelermeer, Hotel De Foreesten in Vierhouten en bij hotel Groot Heideborgh in Garderen. De horeca is altijd in mij blijven zitten, de aantrekkingskracht is gebleven. Koken vind ik nog steeds leuk, ik houd van een wijntje en prik graag een vorkje. Nu ben ik op een leeftijd dat ik na veel omzwervingen terug ben op de plek waar ik ooit ben begonnen. De cirkel is rond.”

Van de Kolk staat niet meer achter het fornuis maar is sinds 9 mei eigenaar van de horecazaak, die nu M-Joy heet. De goodwill en de exploitatie heeft hij met hulp van een financier uit zijn netwerk overgenomen. ,,Ik heb een aantal weken meegelopen voor een goede overdracht met leveranciers. De twee vaste krachten van de keukenbrigade en de oproepmedewerkers heb ik overgenomen. Ik heb nu een pool van tien mensen. We hebben nieuw meubilair aangeschaft, wat apparatuur in de keuken en er is een nieuwe menukaart samengesteld. Samen met de kok bedenk ik creatieve gerechten, maar de keuken is zijn domein. Deze zaak is groot geworden door de koffie, dus dat gaan we niet veranderen. M-Joy moet een merk worden in Putten.”

Van de Kolk is nu drie maanden het gezicht van de zaak, die overdag lunchroom is en op vrijdagavond het diner serveert. ,,Ik heb er nog geen seconde spijt van. Ik zie dit niet als werk, maar als hobby. Als je wat wilt, moet je niet twijfelen, maar doen, want het kan altijd.”

Hij heeft ook geleerd van zijn vorige avontuur. ,,Het draait om de beheersing van je kosten. Als ondernemer verdien je als eerste geld door te besparen. Natuurlijk is omzet belangrijk, maar je kunt geen 5 euro voor een kopje koffie vragen. Als je geld wilt verdienen, moet je de inkoop strak houden. Horeca is een luxeproduct, maar belangrijk vind ik dat lekker eten niet duur hoeft te zijn.”