In de detailhandel kampen onder meer bouwmarkten, opticiens en elektronicawinkels al langere tijd met een personeelstekort. Maar het probleem grijpt verder om zich heen: meer algemene segmenten, zoals supermarkten, drogisterijen en kledingzaken, moeten het werk doen met minder mensen.
Hoewel de krapte in de detailhandel over het hoogtepunt heen lijkt, kampt de sector nog altijd met personeelstekorten, meldt het UWV naar aanleiding van zijn ‘Detailhandel in beeld’. Na de coronajaren gingen werkgevers in de detailhandel massaal op zoek naar personeel. Zowel vaste krachten als flexibele medewerkers worden veel gevraagd, maar het lukt veel werkgevers niet om deze vacatures te vervullen. De detailhandel kan moeilijk concurreren op salaris met andere sectoren. Steeds meer winkels komen hierdoor in de problemen. Zij missen omzet, moeten soms hun openingstijden aanpassen of zelfs filialen sluiten om medewerkers beter te verdelen over de vestigingen.
Baankansen in supermarktenÂ
De krapte heeft zich verspreid over de hele sector. Tekorten zijn er al lang niet meer alleen in specifieke verkoopsegmenten. Ook bij webwinkels en in andere algemene segmenten als kleding- en schoenenwinkels, drogisterijen en supermarkten overstijgt de vraag het aanbod van werkzoekenden ruim. Hierdoor ontstaan er ook baankansen in beroepen waarvoor een minder specifieke opleiding nodig is, zoals: vakkenvullers, kassamedewerkers en kledingverkopers.
Betere begeleiding, meer sociale innovatie
Een betere begeleiding en selectie van zijinstromers en meer sociale innovatie binnen bedrijfsorganisaties kunnen helpen de krapte op de arbeidsmarkt terug te dringen. Dat adviseert de Sociaal Economische Raad (SER) aan de ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Economische Zaken en Klimaat. Lees er hier meer over.
Door de grote tekorten kijken werkgevers steeds vaker naar andere doelgroepen. In beroepen waar voorheen vooral scholieren werden ingezet, wordt nu ook gekeken naar 55-plussers, mensen met een arbeidsbeperking of anderstaligen (buitenlandse studenten, Oekraïense vluchtelingen). Verder liggen er kansen voor werkgevers om werkzoekenden uit andere sectoren te stimuleren om in de detailhandel te werken (zijinstroom). Een manier om dit te doen is via ‘open hiring’. Vergeleken met andere sectoren heeft de detailhandel veel belangstelling voor deze wervingsmethode, waarbij geen sollicitatieprocedure meer nodig is.
Is de krapte op de arbeidsmarkt voorbij?
Met bijna 50.000 vacatures aan het begin van 2023 is de vraag naar medewerkers in de detailhandel nog steeds veel hoger dan voor de coronacrisis. Wel daalt het aantal vacatures al drie kwartalen op rij, vanaf het tweede kwartaal 2022. Tegelijkertijd blijft het aanbod van werkzoekenden in 2023 nagenoeg gelijk, terwijl het aantal mensen dat werk zocht in 2021 en 2022 nog sterk daalde. Deze twee trends kunnen erop wijzen dat de grootste krapte inmiddels voorbij is. Het kan betekenen dat het geleidelijk wat gemakkelijker wordt om vacatures te vervullen, maar de problemen met het vinden van personeel zijn nog niet voorbij.