“Hoe hoger de veerkracht van mensen, hoe hoger het vermogen om beter met stress om te gaan en hoe lager de kwetsbaarheid en het risico op het ontwikkelen van ziekte. Een hogere score betekent een veerkrachtiger persoon die beter in staat is stressoren in het leven te doorstaan. Dat is voor iedereen van belang, maar voor werkgevers ook een manier om beter grip te krijgen op (de kans op) ziekteverzuim.”
Dit zijn woorden van Suzanne van Pelt, ceo en cofounder van Smart Health. Zij reageert hiermee op een peiling onder zorgmedewerkers van Stichting IZZ en de universiteiten van Utrecht en Leiden. Daaruit blijkt onder meer dat één op de zes zorgmedewerkers zich emotioneel uitgeput voelt.
Wetenschappelijk onderbouwde veerkracht
Dat dit leidt tot psychische klachten en meer ziekteverzuim, is een gegeven dat in elk geval deels kan worden voorkomen door het meten de veerkracht van medewerkers, betoogt Van Pelt. “Veerkracht lijkt misschien een subjectieve term, maar is op een wetenschappelijk onderbouwde manier in ongeveer vijf minuten, met behulp van tien stellingen, in een cijfer uit te drukken.”
Van Pelt pleit voor het beter inzichtelijk maken van data rondom vitaliteit met behulp van techniek. “Dat is niet alleen mogelijk op het gebied van fysieke gezondheid, ook mentale gezondheid kan in een aantal gevalideerde data worden uitgedrukt. Op basis van deze data is het mogelijk om bewezen effectieve activiteiten te implementeren en zo de gezondheids- en verzuimcijfers te verbeteren.”
Hoe verlaag je het ziekteverzuim?
Het verlagen van het ziekteverzuim hoeft voor een werkgever geen nattevingerwerk te zijn, stelt Van Pelt. “Het is namelijk gemakkelijk te meten. En als je eenmaal weet hoe het hiermee zit binnen een organisatie, is het ook niet nodig om er lang over te vergaderen. Want honderdduizenden dataprofielen leiden vervolgens tot effectieve maatregelen op basis van zelfregie, waarmee verbetering kan worden behaald. Dat geldt voor het algehele gezondheidscijfer binnen een bedrijf, maar ook voor stress, werkvermogen en veerkracht.”
Emotionele uitputting in de zorg
Zorgprofessionals kampen in aanzienlijke mate met emotionele uitputting. Een hoge werkdruk en (onnodige) bureaucratie leiden ertoe dat één op de zes zorgmedewerkers zich emotioneel uitgeput voelt. Lees er hier meer over.